Meteen naar de inhoud

Het blijkt weer eens dat artistieke kwaliteit en fantasie zich niet storen aan leeftijden – Taartrovers Thuis fleurt meivakantie op met speels filmplezier en creativiteit

Wat is een goed moment om de kids te verleiden met originele filmkunst? Zoals de speelse dans van kleur en beweging in Mijn moeder is een vliegtuig? Of verbazingwekkend stoeiende knikkers die zelfs over het plafond rollen? Of vreemde schaduwen die je verbeelding aan het werk zetten? Nou, bijvoorbeeld als het meivakantie is, je veel thuis moet blijven en de online-lessen even stil liggen. Ik heb zelf ook even gekeken en was verrast.

Kijk, verwonder en doe

Klap dus die laptop maar open, ga naar Taartrovers Thuis en kijk, verwonder en doe. De Taartroversbende, zoals ik het maar even noem, is gewoonlijk in de filmtheaters en op scholen actief met het Taartrovers Film Festival en bijbehorende educatieve activiteiten.

Omdat corona rondwaart is Taartrovers kort geleden online gegaan. Iedere week een paar nieuwe korte films, geschikt voor peuters en kleuters vanaf een jaar of drie. Met bij iedere film knutselsuggesties en andere aanwijzingen (ook voor de ouders) om zelf aan de slag te gaan.

Hoewel ik de doelgroep niet over de vloer heb was ik toch nieuwsgierig. Aan het vouwen van vliegtuigjes met daarop een tekening van vader of moeder heb ik me niet gewaagd. Maar de films zelf heb ik met veel plezier bekeken. Het blijkt weer eens dat artistieke kwaliteit en fantasie zich niet storen aan leeftijden.

Russische animatiekunst

Zoals bijvoorbeeld het op het TIFF-Kids (Toronto) bekroonde Mijn moeder is een vliegtuig, van de Russische animatiekunstenaar Yulia Aronova. Een feest van verbeelding, waarin de kleine Pjotr aan de hand van zijn vliegtuigvormige moeder de wereld rondvliegt. Ogenschijnlijk simpele 2D-animatie, getekend in een losse, maar expressieve prentenboekstijl die je echt het gevoel geeft het zelf ook te willen doen.

Schaduwspel

Vincent Bal is schaduwoloog (beeld: Taartrovers)

Een nog veel directere uitnodiging is het ultrakorte Toveren met licht van de Belgische filmmaker Vincent Bal (Minoes, Nono het Zigzag-kind). Hij noemt zichzelf in dit verband ‘shadowoloog’. In niet meer dan 1 minuut laat hij zien hoe je met alledaagse voorwerpen en licht en schaduw onverwachte visuele grapjes en voorstellingen maakt. Een soort schaduw-doodles. Bal heeft er nog veel meer, te vinden op zijn instagram en youtube.

Op de Taartrovers-site is te zien hoe kleine Taartrover Sieuwe in een plakbandrol plotseling een olifant zag.

Sieuwe’s olifant (beeld: Taartrovers)

En wat te denken van dat vreemde, kubusvormige kamertje in Sally, waarin knikkers geheimzinnig aan het rollen slaan en zelfs de zwaartekracht tarten. Taartrovers spoort kinderen aan om met knikkers, ballen en karton een eigen rollenbaan te maken. Mijn suggestie: probeer eens te bedenken hoe Luna Maurer en Roel Wouters dit filmpje hebben gemaakt. Het is niet moeilijk. Als je het snapt kan je het misschien wel zelf!

Charmant en prachtig geanimeerd is ook het dierenavontuur Picknick met taart, een vrije bewerking van het gelijknamige prentenboek van Thé Tjong-Khing. Of kijk eens wat je allemaal kan doen als je de rommelzolder leeghaalt, zoals in Evi & Co. Ouders pas op! Voor u het weet heeft de jonge kijker van uw boeken, cd’s, videobanden en ander huisraad een omvalbaan gemaakt.

Goed om te weten Goed om te weten

Op 29 april organiseert Taartrovers nog als speciale verrassing de thuispremière van Zwaantje trakteert. Kinderen die in de meivakantie jarig zijn kunnen een traktatie krijgen.

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands