De publieksversie van het advies ‘Toegang tot cultuur; op weg naar een nieuw bestel in 2029’ heeft een gouden International Creative Media Award gewonnen. Deze prijs, in de categorie “Visual Storytelling, Alternative Storytelling”, erkent de creatieve en toegankelijke presentatie van het advies, waarin het gedachtegoed van kunst en cultuur voor iedereen centraal staat. De prijs wordt uitgereikt door het International Editorial-Design & Research Forum, een organisatie die zich richt op het stimuleren van excellentie in grafisch ontwerp en media.
Samen met ontwerpbureau Ontwerpwerk heeft de Raad voor Cultuur een publieksversie ontwikkeld die de kernboodschap van het advies visueel versterkt: kunst en cultuur moeten toegankelijk zijn voor iedereen, met recht aan verschillen in cultuuruitingen en regionale variatie. Door middel van heldere visuals en een toegankelijk ontwerp is het rapport minder tekstgeoriënteerd gemaakt en aantrekkelijker voor een breed publiek.
De impact van deze aanpak werd bevestigd door de gouden International Creative Media Award (ICMA). Voorzitter Kristel Baele noemt de erkenning een belangrijke stap voor de Raad: “Het komt niet vaak voor dat een adviesraad prijzen wint voor de presentatie van een rapport. Het stimuleert ons om ook in de toekomst onze adviezen visueel en inhoudelijk nog meer toegankelijk te maken voor een breed publiek.”
Over de prijs
De International Creative Media Awards belonen wereldwijd uitmuntende publicaties en designprojecten. De gouden award in de categorie “Visual storytelling” onderstreept hoe belangrijk het is om complexe thema’s op een toegankelijke en beeldende manier te presenteren. Het design van de publieksversie integreert het gedachtegoed van het advies: kunst en cultuur moeten ruimte bieden aan diversiteit en voor iedereen bereikbaar zijn. Dit jaar werden in totaal 407 inzendingen uit 21 landen beoordeeld. In de overkoepelende categorie Custom Media, waartoe het winnende advies behoort, kwamen inzendingen uit Zwitserland, Oostenrijk, Luxemburg, Nederland en Duitsland.