Ga naar de inhoud

Publieksversie van advies ‘Toegang tot cultuur’ wint internationale designprijs

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een Cultureel Lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Neem een Cultureel Lidmaatschap.

De publieksversie van het advies ‘Toegang tot cultuur; op weg naar een nieuw bestel in 2029’ heeft een gouden International Creative Media Award gewonnen. Deze prijs, in de categorie “Visual Storytelling, Alternative Storytelling”, erkent de creatieve en toegankelijke presentatie van het advies, waarin het gedachtegoed van kunst en cultuur voor iedereen centraal staat. De prijs wordt uitgereikt door het International Editorial-Design & Research Forum, een organisatie die zich richt op het stimuleren van excellentie in grafisch ontwerp en media.

 Samen met ontwerpbureau Ontwerpwerk heeft de Raad voor Cultuur een publieksversie ontwikkeld die de kernboodschap van het advies visueel versterkt: kunst en cultuur moeten toegankelijk zijn voor iedereen, met recht aan verschillen in cultuuruitingen en regionale variatie. Door middel van heldere visuals en een toegankelijk ontwerp is het rapport minder tekstgeoriënteerd gemaakt en aantrekkelijker voor een breed publiek.

De impact van deze aanpak werd bevestigd door de gouden International Creative Media Award (ICMA). Voorzitter Kristel Baele noemt de erkenning een belangrijke stap voor de Raad: “Het komt niet vaak voor dat een adviesraad prijzen wint voor de presentatie van een rapport. Het stimuleert ons om ook in de toekomst onze adviezen visueel en inhoudelijk nog meer toegankelijk te maken voor een breed publiek.”

Over de prijs

De International Creative Media Awards belonen wereldwijd uitmuntende publicaties en designprojecten. De gouden award in de categorie “Visual storytelling” onderstreept hoe belangrijk het is om complexe thema’s op een toegankelijke en beeldende manier te presenteren. Het design van de publieksversie integreert het gedachtegoed van het advies: kunst en cultuur moeten ruimte bieden aan diversiteit en voor iedereen bereikbaar zijn. Dit jaar werden in totaal 407 inzendingen uit 21 landen beoordeeld. In de overkoepelende categorie Custom Media, waartoe het winnende advies behoort, kwamen inzendingen uit Zwitserland, Oostenrijk, Luxemburg, Nederland en Duitsland.

Bekijk hier de bekroonde publieksversie.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaView Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands