Skip to content

Vredenburg Friday in 'Red Box' for one more season

When Muziekcentrum Vredenburg closed its doors in 2007 for an ambitious renovation, symphonic concerts were moved from the centre of Utrecht to the emergency location Vredenburg Leidsche Rijn on the A2 motorway. The broadcasting series 'Vredenburg Friday' verkaste mee naar deze tijdelijke behuizing, die al snel werd omgedoopt tot ‘Rode Doos’. Tegen alle verwachtingen in wist programmeur Astrid in ’t Veld daar de prille concertserie uit te bouwen tot publiekslieveling: terwijl de bezoekersaantallen landelijk terugliepen, steeg de zaalbezetting hier met twintig procent. In het afgelopen seizoen werden ruim 2600 abonnementen verkocht, en ook de live uitzendingen op Radio 4 worden uitstekend beluisterd.

Afgelopen week viel de brochure van het negende seizoen van De Vrijdag van Vredenburg op de mat, het laatste dat nog zal plaatsvinden in Vredenburg Leidsche Rijn. Hierin wordt onder andere de honderdvijftigste verjaardag van Richard Strauss (1864-1949) herdacht, met de zesdelige serie ‘De laatste romanticus’. Populaire symfonische gedichten als Also sprach Zarathustra (beroemd van de film 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick), Ein Heldenleben and Tod und Verklärung komen tot klinken, maar ook zijn orkestliederen ontbreken niet. Zo zingt de Canadese ‘Strauss-sopraan’ Adrianne Pieczonka onder andere drie van de Vier letzte Lieder.

Jubilarissen

Loopt de Vrede van Utrecht als rode draad door het huidige seizoen, ook in de nieuwe deelserie ‘Vier jubilarissen’ speelt pacifisme een rol. De Poolse Witold Lutosławski (1913-1994) verzette zich tegen de sovjetdictatuur en gebruikt in zijn Concert voor orkest ongelijksoortige ritmes als symbool van vreedzame co-existentie. Benjamin Britten (1913-1976) trok vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog naar Amerika, waar hij zijn melancholieke Serenade voor tenor, hoorn en strijkers componeerde. De Nederlandse Hans Henkemans (1913-1995) zat in het verzet en is vertegenwoordigd met de Frans getinte Partita voor orkest. Francis Poulenc (1899-1963) begon zijn leven als flierefluiter, maar na een tragisch ongeval van een vriend kwam hij tot inkeer. Van hem klinken koorwerken als Un soir de neige and Litanies à la vierge noire. Jammer alleen dat de vrouwelijke jubilaris Alma Mahler (1879-1964) ontbreekt: haar vijftigste sterfdag in 2014 had mooi in dit rijtje gepast.

Naast deze dode grootmeesters, worden twee bijzondere jubilarissen in het zonnetje gezet: de Hongaarse dirigent en componist Peter Eötvös en de Nederlandse dirigent en organist Ton Koopman. Beiden vieren in 2014 hun zeventigste verjaardag. Een feest met een zwart randje overigens: zij waren allebei jarenlang chef-dirigent van het Radio Kamerorkest, dat in 2005 opging in de Radio Kamer Filharmonie, die met ingang van het nieuwe seizoen wordt opgeheven. Eötvös leidt daarom het Radio Filharmonisch Orkest in de Nederlandse première van zijn Vioolconcert DoReMi, met de Amerikaans-Japanse violiste Gotō Midori; Koopman wijdt een programma aan Bach met zijn eigen Amsterdam Baroque Orchestra.

Vanwege de opheffing van de Radio Kamer Filharmonie treden in het komende seizoen verschillende gastensembles op, waaronder Amsterdam Sinfonietta, Harmonie Universelle en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ook het nieuwe, uit leden van de Radio Kamer Filharmonie gevormde ensemble Ludwig geeft acte de présence. Bijvoorbeeld in de wereldpremière van Together voor twee piano’s en orkest van Theo Loevendie, met de pianisten Arthur en Lucas Jussen. Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor presenteren Requiem Songs van Wim Laman, een tweede opdrachtwerk van De Vrijdag van Vredenburg. Deze ensembles slaan de handen ineen met het Nationaal Kinderkoor voor het oratorium Jeanne d’Arc au bûcher van Arthur Honegger, op voorhand een hoogtepunt in de nieuwe programmering.

[two_fifth]

Speciale actie

[/two_fifth] [three_fifth_last]Ik mag de lezers van dit blog korting aanbieden op de serie ‘De laatste romanticus’ rond Richard Strauss: zes concerten en één extra concert van € 139,- voor € 119,-. Om hiervoor in aanmerking te komen stuurt u een mail met uw adresgegevens aan info@devrijdagvanvredenburg.nl o.v.v. Actie ‘Richard Strauss Cultuurpers’. [/three_fifth_last]

Comments are closed.

Thea Derks

Thea Derks studied English and Musicology. In 1996, she completed her studies in musicology cum laude at the University of Amsterdam. She specialises in contemporary music and in 2014 published the critically acclaimed biography 'Reinbert de Leeuw: man or melody'. Four years on, she completed 'An ox on the roof: modern music in vogevlucht', aimed especially at the interested layperson. You buy it here: https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 In 2020, the 3rd edition of the Reinbertbio appeared,with 2 additional chapters describing the period 2014-2020. These also appeared separately as Final Chord.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)