Groot Omroepkoor

‘Hoog tijd dat er een einde komt aan gescheiden religies!’ – Joost Kleppe componeert Spirit of Mustafa voor Groot Omroepkoor en Radio Filharmonisch Orkest

‘Alles wat ik maak komt voort uit gevoel, uit geraaktheid’, zei Joost Kleppe (1963) eens over zijn muziek. Die sensibiliteit wordt vaak getriggerd door poëzie en zijn oeuvre telt dan ook veel vocale werken. Zijn lyrische, ritmisch gevarieerde stukken staan geregeld op de lessenaars van zowel professionele- als amateurkoren. Met zijn aansprekende stijl treedt Kleppe …

‘Hoog tijd dat er een einde komt aan gescheiden religies!’ – Joost Kleppe componeert Spirit of Mustafa voor Groot Omroepkoor en Radio Filharmonisch Orkest Lees verder »

‘Nogal wat ex-gelovigen hebben het kind met het badwater weggegooid: de muziek, de rituelen, de taal.’ Componist Daan Manneke wordt 80.

Daan Manneke wordt binnenkort tachtig. Op 5 oktober staat deze grootleverancier van vocale muziek en ‘kapelmeester van de ruimte’ centraal tijdens een programma van het Groot Omroepkoor in de Utrechtse Jacobikerk. Voor dit programma componeerde hij het gloednieuwe Geistliche Dämmerung, in opdracht van het AVROTROSVrijdagconcert. Ook op zijn tachtigste is Manneke één en al levenslust …

‘Nogal wat ex-gelovigen hebben het kind met het badwater weggegooid: de muziek, de rituelen, de taal.’ Componist Daan Manneke wordt 80. Lees verder »

Roept u maar! Het grote invulschema voor het nieuwe kunstenplan.

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ De Raad voor Cultuur heeft zojuist de nieuwe Basisinfrastructuur (BIS) voorgesteld, en het is een hele grote, in traditionele termen ‘welvarende’, baby geworden. Omdat de Raad geen namen …

Roept u maar! Het grote invulschema voor het nieuwe kunstenplan. Lees verder »

Opera ‘The Rise of Spinoza’ van Theo Loevendie verdient vaste plaats in het repertoire

In 2014 kreeg de wereldpremière van The Rise of Spinoza van Theo Loevendie een enthousiast onthaal in de NTRZaterdagMatinee. Terecht, want Markus Stenz stuurde het Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor, zangsolisten en blokfluitist Erik Bosgraaf trefzeker door de kleurrijke eenakter. Onlangs verscheen de live opname op cd, zodat de opera ook een internationaal publiek kan …

Opera ‘The Rise of Spinoza’ van Theo Loevendie verdient vaste plaats in het repertoire Lees verder »

Componist Marijn Simons: ‘Alles draait om timing’

Hoewel de pers het maar mondjesmaat oppikt, besteedt niet alleen de NTRZaterdagMatinee veel aandacht aan Nederlandse componisten. Die zijn namelijk ook goed vertegenwoordigd in het AVROTROS Vrijdagconcert (voorheen De Vrijdag van Vredenburg). Zo schreef Joey Roukens in 2014 The building of the temple ter gelegenheid van de heropening van TivoliVredenburg. Twee jaar later werd het seizoen …

Componist Marijn Simons: ‘Alles draait om timing’ Lees verder »

Seizoen 2018-19: Concertgebouw pakt vrouwenhandschoen op die Concertgebouworkest laat liggen

Joel Fried, artistiek directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest schrikt zichtbaar even op. Ik vroeg hem of er in seizoen 2018-19 werkelijk maar één vrouwelijke componist staat ingepland. Tijdens de presentatie op maandag 26 februari in het Concertgebouw hoorde ik namelijk alleen de naam van Lotta Wennäkoski. Inderdaad blijkt de Finse als enige de eer van …

Seizoen 2018-19: Concertgebouw pakt vrouwenhandschoen op die Concertgebouworkest laat liggen Lees verder »

#Grammy voor Barbara Hannigan & Ludwig Orchestra, Reinbert de Leeuw grijpt mis

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ De verwachtingen waren hooggespannen. Zowel Reinbert de Leeuw als Barbara Hannigan was genomineerd voor een Grammy Award 2018. Hannigan was voorgedragen voor Best Classical Solo Vocal Album, voor …

#Grammy voor Barbara Hannigan & Ludwig Orchestra, Reinbert de Leeuw grijpt mis Lees verder »

Ton de Leeuw door Groot Omroepkoor & RFO koperensemble: muziek van het ‘zijn’ versus muziek van het ‘worden’

Eind negentiende eeuw begon de westerse muziek langzamerhand uit haar voegen te barsten. Componisten gebruikten steeds meer dissonanten zodat de vertrouwde tonaliteit nog amper in haar jasje paste. Vanuit een voortdurend verlangen naar nóg meer expressie werd het orkest uitgebreid met almaar nieuwe instrumenten. Dit leidde tot monsterproducties als de ‘Symfonie der Tausend’ van Gustav …

Ton de Leeuw door Groot Omroepkoor & RFO koperensemble: muziek van het ‘zijn’ versus muziek van het ‘worden’ Lees verder »

Hartenkreet van Lili Boulanger galmt door TivoliVredenburg

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Hoewel Lili Boulanger (1893-1918) geldt als een van de belangrijkste Franse componisten van begin twintigste-eeuw, wordt haar muziek zelden uitgevoerd. Vrijdag 10 november klinkt Du fond de l’abîme …

Hartenkreet van Lili Boulanger galmt door TivoliVredenburg Lees verder »

Reinbert de Leeuw dirigeert Kurtág op historische cd-box

De driedelige cd-box met koor- en ensemblewerken van György Kurtág is in één woord overweldigend. Diens zieldoorklievende klanken worden subliem vertolkt door Reinbert de Leeuw c.s. Ook de opname is onberispelijk. Deze box is nu al historisch, een monument voor de Hongaarse grootmeester, die afgelopen februari 91 werd. Kurtágs existentialistische muziek werd al vanaf midden …

Reinbert de Leeuw dirigeert Kurtág op historische cd-box Lees verder »

Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor: extase in concert

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Traditioneel zet het AVROTROS Vrijdagconcert een feestelijke punt achter het seizoen met een gezamenlijk concert van het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor. Op 9 juni voert …

Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor: extase in concert Lees verder »

Wolfgang Rihm koppelt lijden Christus aan Holocaust in ‘Deus Passus’ – podcast

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ In deze periode voor Pasen lijken de Passies van Johann Sebastian Bach schier onontkoombaar. Maar de alternatieven zijn in opmars. Afgelopen week presenteerden het Koninklijk Concertgebouworkest en het …

Wolfgang Rihm koppelt lijden Christus aan Holocaust in ‘Deus Passus’ – podcast Lees verder »

Componist Robin de Raaff laat wereld vergaan in ‘Atlantis’

Vrijdag 23 september wordt het nieuwe seizoen van het AVROTROS Vrijdagconcert geopend met de wereldpremière van Atlantis van Robin de Raaff. Hij componeerde dit vijftig minuten durende stuk in opdracht van deze omroepserie, voor het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest, aangevuld met solosopraan en solobariton. De tekst is grotendeels ontleend aan het gelijknamige gedicht …

Componist Robin de Raaff laat wereld vergaan in ‘Atlantis’ Lees verder »

Hallo, hier Hilversum

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Afgelopen weekend waren in Nederland meer dan 500 monumenten gratis te bezoeken tijdens de jaarlijkse Open Monumentendag. Elk jaar heeft deze bijzondere dag een thema, dit jaar was …

Hallo, hier Hilversum Lees verder »

Programmeur aan het woord: het droomseizoen van Astrid in ’t Veld

Als je naar een concert gaat, denk je aan de muziek, aan het ensemble, de solist en/of de dirigent. Misschien zoek je iets over de componist op maar je denkt nooit aan de programmeur die het concert mogelijk gemaakt heeft. Astrid in ’t Veld is iemand die al jaren van tevoren over het aanbod van …

Programmeur aan het woord: het droomseizoen van Astrid in ’t Veld Lees verder »

Raad voor Cultuur: omroeporkest moet meer uitzenden, minder optreden

Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor moeten zich meer op de omroep, en minder op de concertpraktijk gaan richten. Dat stelt de Raad voor Cultuur in een vandaag uitgebracht advies over het beleidsplan van de Stichting Omroep Muziek (SOM), waar koor en orkest onder vallen. Hoewel de Raad zeer te spreken is over …

Raad voor Cultuur: omroeporkest moet meer uitzenden, minder optreden Lees verder »

Componist Joey Roukens: ‘In mijn nieuwe Vioolconcert verken ik mijn lyrische kant’

Joey Roukens (Schiedam, 1982) studeerde compositie aan het Rotterdams Conservatorium en volgde privélessen piano bij Ton Hartsuiker. Sinds zijn afstuderen in 2006 heeft hij met zijn energieke, aanstekelijke muziek een groot publiek weten te bereiken. De opdrachten stromen binnen, van niet de geringste opdrachtgevers. Zo schreef hij al twee stukken voor het Koninklijk Concertgebouworkest: Out …

Componist Joey Roukens: ‘In mijn nieuwe Vioolconcert verken ik mijn lyrische kant’ Lees verder »

Krzysztof Penderecki: ‘In kamermuziek kun je niets verdoezelen’

In 1961 zette Krzysztof Penderecki (Dębica, 1933) in één klap zijn naam op de kaart met Klaagzang voor de slachtoffers van Hiroshima. Dit avant-gardistische, expressionistische stuk voor strijkorkest geselt de oren met zwaar dissonante samenklanken vol microtonen. Met deze niets ontziende klankorgie trof de Pool het geestelijke en lichamelijke inferno dat de atoombom op de Japanse stad …

Krzysztof Penderecki: ‘In kamermuziek kun je niets verdoezelen’ Lees verder »

Theo Verbey: ‘Een componist is allereerst een songwriter’

De Nederlandse componist Theo Verbey (Delft 1959) schrijft muziek met een weelderige klankschoonheid, waarin de verworvenheden van een eeuwenlange muziektraditie doorklinken. Hij maakte naam met werken als Triade (1991) voor orkest en Expulsie (1988) voor groot ensemble, en met orkestraties van stukken van componisten als Modest Moessorgsky en Alban Berg. Voor het slotconcert van De Vrijdag van …

Theo Verbey: ‘Een componist is allereerst een songwriter’ Lees verder »

Giya Kantsjeli: ‘Ik heb nooit Georgische muziek willen componeren’

De Georgische componist Giya Kantsjeli (Tbilisi, 1935) componeert archaïsch klinkende, expressieve werken met een traag verloop, een enorme spanning en een hartverscheurende weemoed. Kenmerkend zijn de hevige dynamische contrasten: zijn muziek schakelt vaak plotseling van een bijna onhoorbaar pianissimo naar een oorsplijtend fortissimo. Op 23 februari presenteert de omroepserie De Vrijdag van Vredenburg zijn monumentale Styx …

Giya Kantsjeli: ‘Ik heb nooit Georgische muziek willen componeren’ Lees verder »

Wereldpremières van MacMillan en Roukens in De Vrijdag van Vredenburg

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Na jarenlange concerten in de ‘Rode Doos’ aan de A2, is De Vrijdag van Vredenburg van AVROTROS op Radio 4 afgelopen zomer teruggekeerd naar het centrum van Utrecht. …

Wereldpremières van MacMillan en Roukens in De Vrijdag van Vredenburg Lees verder »

Requiem voor de Rode Doos

Na zeven concertseizoenen neemt de omroepserie ‘De Vrijdag van Vredenburg’ afscheid van noodlocatie Vredenburg Leidsche Rijn, beter bekend als ‘De Rode Doos’. Vanaf september vinden de concerten weer plaats in de in oude luister herstelde Grote Zaal van het verder gloednieuwe TivoliVredenburg. Tijdens het concert van 6 juni wordt groots uitgepakt door het Radio Filharmonisch …

Requiem voor de Rode Doos Lees verder »

Volksopera is een feest voor Ondiep, maar wat blijft er over als de camera’s weg zijn?

Krap vijf maanden tussen eerste auditie en eerste voorstelling. Meer tijd hadden de makers en buurtbewoners niet voor de Volksopera Ondiep, die op vrijdag 23 mei de eerste van twee voorstellingen beleefde. Een warme mei-avond werd het, aandoenlijk bij tijden, soms tenenkrommend, maar hoe dan ook leuk: klassiekers van Verdi (de meeste), Bizet, Puccini en …

Volksopera is een feest voor Ondiep, maar wat blijft er over als de camera’s weg zijn? Lees verder »

John Adams’ andere Maria-evangelie @HollandFestival: net te lang meesterwerk

Holland Festival Maria is gearresteerd bij een demonstratie en in een cel gegooid naast een heroïneverslaafde, terwijl haar zus Martha zojuist een opvang voor daklozen is begonnen. En Lazarus, ja, Jezus brengt ook hier hem weer tot leven, met ronduit adembenemende klanken. En dan zijn we nog niet eens halverwege. Het eerste deel van John …

John Adams’ andere Maria-evangelie @HollandFestival: net te lang meesterwerk Lees verder »

Vrijdag van Vredenburg nog één seizoen in ‘Rode Doos’

Toen Muziekcentrum Vredenburg in 2007 de deuren sloot voor een ambitieuze verbouwing werden de symfonische concerten verplaatst van het centrum van Utrecht naar de noodlocatie Vredenburg Leidsche Rijn aan de A2. De twee jaar daarvoor in het leven geroepen omroepserie ‘De Vrijdag van Vredenburg’ verkaste mee naar deze tijdelijke behuizing, die al snel werd omgedoopt tot …

Vrijdag van Vredenburg nog één seizoen in ‘Rode Doos’ Lees verder »

Scroll naar top