Skip to content

Between nappy and dishes - the (in)visibility of female composers

Amsterdam, 8 March 2018. Today is Women's Day, no one can fail to notice. The media are brimming with articles about women's unequal pay and their still limited representation in prestigious positions. Whether in politics, business, academia or the arts.

Het meest conservatief is misschien wel de klassieke muziekwereld. Daar moet de vrouwelijke componist nog altijd vechten voor haar bestaansrecht. Alsof ze zelfs anno 2018 haar creatieve werk moet verrichten tussen huishoudelijke taken door. – Krijgt een mannelijke componist ooit de vraag hoe hij zijn werk combineert ‘met de kinderen’? Ondanks minuscule stapjes in de goede richting balanceert zijn vrouwelijke collega nog steeds ergens tussen luier & afwas.

Perotinus & Leoninus

Mijn eigen geschiedenis begon in een dorpje in Limburg. Ik mocht geen lid worden van de plaatselijke harmonie – omdat ik een meisje was. Toen ik later mijn eigen band begon werd het er niet beter op. Hoewel ik alle nummers schreef stelden interviewers steevast hun vragen aan mijn mannelijke begeleiders. Tijdens mijn hele studie muziekwetenschap kwamen welgeteld twee dames aan bod. Hildegard von Bingen werd uitgebreid behandeld, maar daarna bleef het stil. Pas in mijn latere studiejaren werd nog één lied van Clara Schumann geanalyseerd.

Tijdens concerten hoorde ik muziek van Perotinus & Leoninus, van Bach en Händel, van Mozart en Beethoven, van Stravinsky en Bartók. Alleen in de nieuwemuziekwereld klonken mondjesmaat werken van Galina Oestvolskaja en Sofia Goebaidoelina; van Kaija Saariaho and Unsuk Chin. Toen ik bij Radio 4 ging werken maakte ik thematische programma’s over talloze onderwerpen. Maar du moment dat ik een serie wijdde aan vrouwelijke componisten werd ik meesmuilend aangeduid als ‘die van de vrouwen’.

Smyth ‘beïnvloed’ door ongeboren Britten

Onversaagd probeerde ik werk van vrouwelijke componisten uitgevoerd te krijgen, maar ik stuitte op een muur van onwil en vooringenomenheid. Het schrijnendst was mijn ervaring rond de opera The Wreckers from Ethel Smyth. Iedereen die ik een opname voorspeelde was enthousiast over de mooie en krachtige muziek. Maar steevast volgde de kanttekening dat Smyth wel ‘sterk beïnvloed’ was door Peter Grimes van Benjamin Britten.

Een kolderiek argument: Britten was nog niet eens geboren toen Smyth haar opera in 1906 componeerde. Sterker nog, Peter Grimes verscheen pas in 1945, een jaar na haar dood. Als ik mijn gesprekspartners hierop wees verstomden zij verbaasd. Maar het kwartje viel niet en de opera bleef onuitgevoerd. Terwijl een herontdekte tweederangs compositie van een man soms met veel bombarie wordt gepresenteerd als ‘ontdekking van de eeuw’.

Dutch Men's Days and Bosmans Prize

Ook tijdens de ‘Nederlandse Muziekdagen’ klonken nauwelijks vrouwencomposities, daarom doopte ik ze de ‘Nederlandse Mannendagen’. In 2010 stierf het evenement een stille dood. Zelfs de naar de componist Henriëtte Bosmans vernoemde compositiewedstrijd werd nimmer gewonnen door een vrouw. Nadat ik dit in een column had bekritiseerd, werden ten minste enkele vrouwelijke juryleden aangetrokken. Maar pas toen in 2008 ook een publieksprijs werd ingesteld, ging die eindelijk naar een vrouwelijke componist. Na 2011 heb ik niets meer van de competitie vernomen.

Toen het Festival Oude Muziek Felix Mendelssohn eens in zijn context plaatste, klonk er geen noot van zijn zus Fanny. Zij was niet alleen Felix’ inspiratiebron en klankbord, maar ook een in eigen tijd zeer gewaardeerde componist. Hoogstwaarschijnlijk ontwikkelde zij het ‘Lied ohne Worte’, dat steevast aan haar broer wordt toegeschreven. Na alweer een column van mijn hand werd het all-male concept ietwat losgelaten. Sindsdien klinkt er sporadisch werk van Elisabeth Jacquet de la Guerre, Barbara Strozzi, Hildegard von Bingen of Isabella Leonarda.

Modern music world is an exception

Positieve uitzondering vormt het circuit van de moderne muziek, zoals de Thursday evening series van het Muziekgebouw aan ‘t IJ. In de Gaudeamus Music Week klinkt geregeld werk van vrouwen, hoewel de competitie zelf nog altijd wordt gedomineerd door mannen. Ensembles als Asko|Schönberg, Amsterdam Sinfonietta and New Ensemble zetten muziek van vrouwen als vanzelfsprekend op de lessenaars. Datzelfde geldt voor de Red Sofa serie van De Doelen, het Oranjewoudfestival and Festival Dag in de Branding.

Het eveneens in de residentiestad gevestigde Classical Encounters programmeert in zijn komende editie echter enkel werk van mannen. Het Eindhoven Music Building brengt twee dames in zijn nieuwe seizoen; het Koninklijk Concertgebouworkest één; het Netherlands Philharmonic Orchestra nul. Ook in het komende Opera Forward Festival zijn slechts twee vrouwelijke componisten vertegenwoordigd.

Points of light

Triest dat we zelfs in de 21e eeuw moeten vechten voor de muziek van vrouwelijke componisten. Toch zijn er de laatste tijd enige lichtpuntjes, mede dankzij de sociale media. Databases met vrouwelijke componisten uit alle tijden kunnen online worden bijgewerkt en deze informatie wordt snel en makkelijk gedeeld. De discussie draagt tevens bij aan een grotere bewustwording rond de achterstelling van vrouwen.

Op beleidsgebied begint er ook wat te schuiven, zo volgde Mayke Nas in 2016 Willem Jeths op als Componist des Vaderlands. Een jaar later won Kate Moore als eerste vrouw ooit de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs. De BBC startte het project Celebrating Women Composers en het dit jaar gestarte Februari Festival gaf Fanny Mendelsohn en Clara Schumann een stem. Vanaf seizoen 2018-19 gaan Concertgebouw and NTRSaturdayMatinee structureel aandacht besteden aan componerende dames. Ook evenknie AVROTROSFriday Concert zet hun muziek geregeld op het programma.

Kleine successen waar ‘Die van de Vrouwen’ ook in de toekomst voor zal blijven vechten.

Vanavond brengt Silbersee in Muziekgebouw aan ’t IJ o.a. werk van Seung-Won Oh, ik spreek haar tijdens de inleiding om 19.15 uur

Thea Derks

Thea Derks studied English and Musicology. In 1996, she completed her studies in musicology cum laude at the University of Amsterdam. She specialises in contemporary music and in 2014 published the critically acclaimed biography 'Reinbert de Leeuw: man or melody'. Four years on, she completed 'An ox on the roof: modern music in vogevlucht', aimed especially at the interested layperson. You buy it here: https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 In 2020, the 3rd edition of the Reinbertbio appeared,with 2 additional chapters describing the period 2014-2020. These also appeared separately as Final Chord.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)