‘Alsof je na een toneelvoorstelling of een concert vraagt welke stoelen ze in de zaal hadden.’ Volgens Gerrit Heijkoop is het niet interessant te weten welke software je kunt gebruiken om online kennis te kunnen delen, of videochats te organiseren. ‘Je kunt naar Facebook, naar YouTube, en dan zijn er ook nog allerlei programma’s. Als je wilt communiceren gaat het er alleen om dat je wat te zeggen hebt. Hoe je dat technisch voor elkaar krijgt is niet interessant.’
Gerrit Heijkoop zit vandaag samen met Floor Cornelisse in onze coronapodcast. Het ging eigenlijk over hoe dagvoorzitters deze congresloze dagen overleven, maar ging al heel snel over veel meer: hoe je online aanwezig kunt zijn, hoe je allerlei projecten meerwaarde kunt geven door een goed verhaal.
‘Er moet wel betrokkenheid zijn,’ vindt Floor Cornelisse. ‘Als je een evenement, zeker een cultureel evenement online wilt brengen, moet je zeker weten dat je publiek daar ook echt in wil investeren.’
En zo kwamen we vanzelf op geld, en hoe lastig het is om je online waarde in geld om te zetten. Op internet is immers alles gratis? ‘Ook daar zijn online allerlei tools voor te vinden.’
En dan gaat het over paywalls, over advertenties, en over de gunfactor van de lezer. Begeleid door een hondje dat heel graag uitgelaten wilde worden. En toen ging het over Voetbal International. Maar dat krijg je ervan, wanneer de online innovatie zich in tijden van corona in de huiskamer afspeelt.
Luister dus naar Floor Cornelisse en Gerrit Heijkoop. En kijk eens op www.goededagvoorzitters.nl. En geef een lekker brokje aan mijn hond Rufus. ‘Zet je creatieve knop aan en ga aan de slag!’