Skip to content

Club Gewalt shows depth but not feeling in 'Anthropocene the musical'

Soms droom ik van een subsidiestelsel waarin kunstenaars hun wilde plannen ook echt helemaal, tot in alle extremen, kunnen uitvoeren. Of, sterker nog, verplicht zijn om dat te doen. Dat je, bijvoorbeeld, als je een musical maakt, je ook echt een live band op het toneel moet zetten, en niet een studio-opname mag gebruiken. En dat je daar dan geld voor aanvraagt en dat je dat dan ook krijgt. Gewoon, omdat je als rockband ook niet de zangers thuislaat en op film mee laat zingen. O, wacht. Abba.

Maar los daarvan, ik zou het Club Gewalt enorm gunnen om hun absoluut fijn in elkaar gezette muziek bij ‘Antropoceen, de musical’ ook gewoon helemaal live uit te voeren, en dat niet te beperken tot het drumstel dat driekwart van de voorstelling ongebruikt veelbelovend staat te zijn. Nu klonk de muziek net alsof iemand een jaren tachtig boombox onder een dekbed had gemoffeld, en dat was gewoon zonde. In een theater wil ik alles, zoveel mogelijk, live.

Opgesloten beesten

Want wat was het fijn om weer in een zaal te zijn. Ik zag Antropoceen, de musical in het Utrechtse Theater Kikker en het voelde goed om weer mensen te zien, anders dan bij het rondje met de hondjes in het park. Dat er op de voorstelling mogelijk een en ander aan te merken valt, is eigenlijk helemaal niet zo erg. Ook deze podiumbeesten hebben te lang opgesloten gezeten om al direct helemaal los te kunnen gaan.

Laat ik in ieder geval zeggen dat ambitie de jonge makers van Club Gewalt niet ontzegd kan worden. Een musical over de klimaatcrisis zou je al wat hoog gegrepen kunnen noemen, dat je daarbij ook nog een paar kunstinhoudelijke uitspraken wil doen over de musicaltraditie is dapper. Dat is dan ook allemaal niet helemaal gelukt. Er zitten ook wel heel wat abstracte teksten en grote woorden in, wat niet echt helpt bij de beleving van een publiek dat wat minder hoog opgeleid is dan ondergetekende.

Diepe emoties

Ik ondervond al eerder dat Club Gewalt er een handelsmerk van heeft gemaakt om al te diepe emoties te vermijden. Daar hebben we ook nog een leuke podcast over gemaakt. De acterende zangers van Gewalt kunnen geweldig zingen en de componerende leden kunnen fascinerend componeren, maar ze hebben kennelijk geen zin om iets te maken dat zoiets oproept als diepe emoties of echte beklemming. Ze kunnen het, want ze komen er vaak bij in de buurt, maar ze maken er dan direct iets koddigs van. Dat is frustrerend, althans, voor mij als kijker.

Ik zou het tof vinden wanneer ze, om een commentaar neer te zetten op de emotiekanonnen van de Amerikaanse musical, zelf zouden laten voelen hoe goed dat kan werken. Laat me maar eens alle hoeken van de kamer zien in een perfecte Disney-pastiche, om daarna met een intellectuele linkse directe de boel weer recht te zetten. Het is misschien een stokpaardje van me, maar ik hou niet van theater dat alleen mogelijke dieptes laat zien, maar niet voelen.

Enfin. Hoop gemengde gevoelens dus weer, maar dat mag de pret van het theater niet drukken. En in het vervolg dus graag better&bolder. En met live muziek. Eis dat op! Geen half werk of schetsjes, maar alles. Daar hebben we subsidie ooit voor uitgevonden.

Good to know Good to know

Antropceen, de musical is op tournee. Information

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)