Skip to content

Kleurrijke draken veroveren het podium – Eun-Me Ahn’s Dragons in HF23

Waar draken in het westen mythische wezens zijn die verslagen moeten worden, zijn ze in het oosten de belichaming van vreugde, onbegrensde mogelijkheden en het lot. Mensen die geboren zijn in het jaar van de draak (elke twaalf jaar met 2000 als meest recente generatie volwassenen) zijn volgens Chinese astrologie trots, onweerstaanbaar, levendig en extravert. Zet er zeven op en podium en de energie vonkt van het podium. Eun-Me Ahn’s Dragons wervelt vanaf het begin, zowel live als met de holografische projecties op het semi-transparante voordoek, waar ook nog eens vijf dansers op verschijnen.

Culturele identiteit

In een ruim uur dansen de Gen-Z dansers op het podium en het scherm in een mengeling van traditionele Aziatische dansen, hedendaagse dans en street dance. De dansers komen uit verschillende Aziatische landen, en nemen hun culturele identiteit mee. Die op het scherm komen uit vijf verschillende landen, met vijf verschillende danstalen, het meest herkenbaar in bewegingen uit tempeldans en mudras, handbewegingen. Ze vertellen waar ze vandaan komen en hoe ze ertoe gekomen zijn te dansen. Dat varieerde van butoh tot een grote broer zien dansen. Bijna allen volgen nu een moderne dansopleiding. Maar in een steeds meer geglobaliseerde wereld, zoeken steeds meer Aziatische jongeren naar hun culturele eigenheid.

De choreografie is echter niet een staalkaart van Aziatische dans. Daar zou Eun-Me Ahn ook veel te recalcitrant voor zijn. In enkele passages is Martha Grahams erfenis te zien: brede armbewegingen en hoekige bewegingen vanuit de heup, in lange strakke zwarte jurken die zo kenmerkend waren voor deze dansvernieuwer. In een andere scène lijken we beland in het universum van Geiger: de zilveren afvoerpijpen, nu een stuk groter, doen dienst als hoofdtooi. Het geeft een vervreemdend effect.

De dansers wisselen duetten en solo’s af met acrobatische sprongen en salto’s. Het doet denken aan – nog meer dansvernieuwers – La La La Human Steps in de hoogtijdagen van de jaren ’80. En zo komt de hele dansgeschiedenis van Oost en West voorbij. Niet als monument, niet plichtmatig of ernstig, maar in speelse verwijzingen, met een enorme energie.
In Ahn solo’s is bewijst ze dat ze zelf nog altijd de sterren van de hemel danst. De zeggingskracht en subtiliteiten van ouder wordende dansers worden meer en meer gewaardeerd.

Uitbundigheid in de vormgeving

Speelsheid en vrolijkheid zijn belangrijk in Dragons. Het decor bestaat uit drie landen met enorme aluminium pijpen, van het soort dat in de keuken voor luchtafvoer zorgt. Ze doen dienst als projectiewand, maar er kan ook mee gedanst worden. De kostuums zijn unisex en veranderen constant: van kleurige cirkelrokken en topjes die aan traditionele Aziatische kostuums refereren tot zwarte cirkeljurken, waar je iemand onder kunt verbergen. Zelfs voor het in ontvangst nemen van het applaus is er een speciaal gouden pakje. Ook het lichtplan is uitbundig en kleurrijk. De projectie op het scherm dat het podium afscheidt van de zaal toont dansers die soms de bewegingen op het toneel dubbelen, soms zelfstandig zijn.

Vreugde als verzet

Het is niet voor het eerst dat Eun-Me Ahn leeftijd als uitgangspunt neemt. Eerder heeft ze een voorstelling gemaakt met Koreaanse oma’s en professionele dansers. De oma’s dansten geen strakke choreografie, en lieten op het projectiescherm inkijkjes toe in hun leven: echtgenoten die het maar niks vinden, een tochtje naar de markt. De combinatie van geschoolde en ongeschoolde dansers, van jong en oud, leverde een voorstelling op van intense vreugde.

Ook nu bracht Eun-Me Ahn een voorstelling waarbij vreugde de leidraad is en een groot deel van het publiek stralend weer naar buiten kwam. En misschien is dat wel de meest radicale daad die we nu kunnen stellen: het delen van vreugde. Andre Lorde schreef al “The sharing of joy, whether physical, emotional, psychic, or intellectual, forms a bridge between the sharers, which can be the basis for understanding much of what is not shared between them, and lessens the threat of their difference.”

Gezien op 20 juni in het Holland Festival. Daar nog te zien op 21 juni.

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Months
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Year
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Year
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
en_GBEnglish (UK)