Skip to content

Holland Festival slaat fascinerende nieuwe wegen in met oude punk en Litouwse rave.

Amy Winehouse leeft nog. Al moeten we het misschien geen leven noemen, want ze staat in al haar lijkblauwheid een uur lang verbijsterd naar het publiek in het Muziekgebouw te kijken. Een beetje zoals we haar kennen van die tragische laatste concertopnamen, waar ze stijf van alle chemicaliën en vloeibare hulpmiddelen nog een paar laatste noten uitbracht. Ze is nu de grappigste backingvocalist die ik in lange tijd gezien heb, en ook nog eens het jongste lid van het illustere gezelschap The Voluptuous Horror of Karen Black, een New Yorkse punkband die in de vorige eeuw werd opgericht.

The Voluptuous Horror of Karen Black heeft zelf dus de dood van de Punk overleefd, die intrad toen het ooit door The Stooges geïntroduceerde, en later door The Sex Pistols groot gemaakte genre ineenzakte dankzij The Tubes die het in de VS tot dubieus circus verlaagden (White Punks On Dope).

Tantes

‘Karen Black’ is van begin jaren tachtig en speelde clubs in New York en wijde omgeving plat toen menig toeschouwer in Amsterdam nog slechts een vaag idee van conceptie was in de hoofden van hun toekomstige ouders. De leadzangeres van The Voluptuous Horror of Karen Black is met haar tweeënzestig jaar, samen met de minstens even oude hoogblonde bassiste, het ideale toonbeeld van het soort tantes dat je graag op suffe familiefeestjes langs ziet komen.

En wat hadden ze een lol in Amsterdam. De aanstekelijke punkrock van The Voluptuous Horror of Karen Black bracht ook het Holland Festivalpubliek in beweging. Een publiek dat dit weekend sowieso een fikse opdonder heeft gekregen van een heel ander soort wereldkunst dan alle voorgaande edities.

Au

Dankzij de stevig in de Noord-Amerikaanse alternatieve scene gewortelde associate artist ANOHNI is dit festival een feest voor iedereen die houdt van queer, van vrouwelijkheid, van anders. Dat ontlokt soms verbijsterende reacties aan vertegenwoordigers van de traditionele media, die spraken van ‘apengekrijs’ bij het aanhoren van Navaho-zang. Waarmee maar weer is aangetoond dat het Holland Festival er in deze editie in is geslaagd om wat ramen open te zetten, al gaat dat dus nogal van ‘au’ bij sommige mensen.

Dat niet alles wat uit die underground scene direct hoge kunst is, hoort daarbij. De support act van The Voluptuous Horror of Karen Black was Future Feminism-oprichtster en  DJ Johanna Constantines ‘Tenebris Suspiria Naturae (‘De donkere zucht van de natuur’)’, een obscuur werkje waarin Constantine met twee non-binaire secondanten een nogal voorspelbaar staaltje van ’traag bewegen in mooi licht’ weggaf dat je vooral wakker hield dankzij de keiharde drone die ze – op tape – bijvoegde.

Rave

Voor de jongere gasten was er dit weekend ook nog een heuse rave georganiseerd in een oude garage vlakbij Station Sloterdijk. Ik was er even, op weg naar de trein, en dankzij de bijgeleverde oordoppen kon ik meevoelen hoe dat is: op keiharde beats uit je dak gaan in een locatie die illegaal voelt en klinkt, omgeven door lieve mensen die niks anders willen dan vrede. Zoiets.

Łukasz Twarkowski is een Litouwse kunstenaar die een zes uur durende versie maakte van de illegale feesten in de bossen van Litouwen die we ook kennen van Belgische dorpjes die een paar dagen opgefleurd worden door een bezoekende zwerm dance-liefhebbers.

Best uniek dat zoiets in het Holland Festival kan gebeuren. Dat festival is dankzij de nieuwe programmeur Kasia Tórz een hele nieuwe weg aan het inslaan, waarbij de inbreng van ANOHNI op een prachtige manier alle ruimte heeft gekregen. Dit smaakt naar veel meer. Nederland heeft het nodig om nog wat harder door elkaar geschud te worden.

‘De Toekomst is Vrouwelijk’ luidt de laatste stelling van het Future Feminism Manifesto, dat dezer dagen ook in een mooie, verstilde expositie in het Muziekgebouw is te zien. Dat is een toekomst die ik graag zie.

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Months
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Year
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Year
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
en_GBEnglish (UK)