Skip to content

Featured

Featured posts

De duizelingwekkende leegte staat letterlijk centraal in L’absolu tijdens festival Circolo

Voor wie van acrobatiek én existentiële levensvragen houdt, is L’absolu van Boris Gibé een walhalla. Het bijzondere spektakel is te bewonderen tijdens Festival Circolo in Tilburg. In een lege silo op een hoogte van 12 meter confronteert acrobaat (en metafysicus) Gibé het publiek met grote levensvragen. Met zijn act laat hij zien dat circus en kunst hand in hand kunnen… 

Lucho Smit's unique take on circus innovation: 'Everything already exists, we just make different connections' #festivalcircolo

'I often wonder why I keep doing what I do. I do circus, but I don't just want to tell stories, I want to act, I want to live up to my beliefs and my values. And by acting, I don't mean eating organic food, sorting my waste and donating to Greenpeace, no ; I really want to contribute to all those issues I... 

Jolanda Spoel seamlessly forges hip-hop and classical together in Melomaniac. And that is quite difficult

'They come from two worlds, but work together towards something that is one. Jolanda Spoel has done that perfectly'. Katinka Reinders, head of education at the Rotterdam Philharmonic Orchestra, is enthusiastic after one of the first play-in performances of Melomaniac at Maas Theatre & Dance. Just now, a room full of somewhat timid secondary school students turned into a churning group of lovers of... 

New at Festival Circolo: The stage is at least as exciting when you can only hear it.

During Tilburg circus festival Circolo, you can experience it, if you want to, and certainly if you can't help it: audio description. Especially for the blind and visually impaired, the festival offers the services of Komt Het Zien, a company specialising in live description of what is on stage in front of you. Founder Arlette Hanson, is one such... 

'Smash the crystal ball. Empathise with future generations!' - About Digital Decisiveness #2

Misschien heeft de COVID-pandemie niet zelf tot ongekende uitvindingen en nieuwe dingen gezorgd, maar zijn onverwachte dingen die er al waren opeens naar de voorgrond getreden. Zoals podcasts, zoals online kunst, zoals nieuwe opvattingen over leiderschap en een andere manier om naar de toekomst te kijken. Heel kort samengevat is dit wat je meeneemt uit de in totaal acht uur… 

Great, scintillating Trojan Wars from National Theatre

Dance and ballet, theatre with gory atrocities and clattering emotions, imaginative lighting, set and costume effects and, above all, enthusiasm bursting forth. HNTjong's 'biggest production ever' with 30 actors for 50 roles is overwhelming. Thanks also to the corona crisis: the National Theatre had to postpone the performance for a year and a half and lift it over two summer holidays, with all the misery... 

​De grote vraag van online samenkomen: wie wijst ons de weg naar de bar? #Digitaledaadkracht 1

Een virtueel pistool, dat, wanneer je ermee schiet, geen kogel afvuurt maar een pop-up laat zien met encyclopedische informatie over wat je zojuist onder vuur hebt genomen. Als we daar nu eens de volgende oorlog mee zouden uitvechten. Het is bedacht door de Iraanse kunstenaar Ali Eslami, die gedwongen door de lockdown zijn internationale netwerk inzette voor het ontwikkelen van… 

From 'artistic director' to 'deputy artistic director': what is Josef Fuchs' position at the Netherlands Reisopera?

Vorige week maandag, 20 september, presenteerde de Nederlandse Reisopera het programma voor het komende seizoen. Het woord werd gevoerd door Josef Fuchs, die door de algemeen directeur a.i. Nina Hiddema werd geïntroduceerd als nieuwe artistiek leider van het gezelschap. Een feestelijke gebeurtenis, die in het kleine gezelschap (een paar journalisten en wat collega’s) lichte verwondering veroorzaakte. In een interview (hieronder… 

Marta Barone's craftsmanship glistens beneath the surface of 'Sunken City'

'It really is the case that at some point the dead come back to look for you, and then you have to have dinner with them.' Italian writer Marta Barone (34), who records these words in her novel Sunken City, experienced this first-hand when she lost her father Leonardo, now a decade ago. Barone grew up at... 

In the grip of mental illness. Jan van Mersbergen wrote a novel about the demise of his family

Als een van beide ouders niet stevig op z’n benen staat, hoe beïnvloedt dat dan een heel gezin? Daarover gaat Een goede moeder, de nieuwe roman van Jan van Mersbergen (50). Het verhaal is gebaseerd op de afgelopen jaren van zijn eigen leven. ‘Het moest geen afrekening worden.’ Avonturenroman Twee jaar geleden zei hij dat hij op zijn vijftigste, als… 

Museum association sounds alarm: even strong museums will not get out of the one-and-a-half without support

Last weekend's #unmuteus parades might lead you to believe that, as soon as the weather allows, the cultural world will be out of its misery in less than no time. The tens of thousands who took to the streets are soon populating the halls again, and with a little more water with the beer, and slightly more expensive mints, the night and event industry - which is also there for the... 

Westbeat, Amsterdam's newly built cultural fringe, is perhaps too good.

Art, and certainly avant garde art, thrives on the frayed edges of society. Especially in the second half of the 20th century, industrial heritage and unrenovated urban foam was the place where art could escape the norms of the ruling class. The NDSM wharf in Amsterdam North, Hall 4 or the Submarine Wharf in Rotterdam, Ceramique in Maastricht, Sterrebos in... 

Tobias Kokkelmans starts as director of the Dutch Theatre Festival: 'More exchange between different groups in audiences and creators.'

‘Zoals voor veel mensen betekent het theaterfestival echt wel wat. Net als de Fringe is het niet meer weg te denken. Ik heb er artistieke vriendschappen mogen sluiten, ik heb er ruzies kunnen maken, ik heb er mensen ontmoet van wie ik dacht dat het tegenstanders waren, die medestrijders bleken te zijn. Want er zijn niet alleen voorstellingen, er wordt… 

Back to the primal power of magic, through youth theatre. With thanks to Jetse Batelaan.

Plays often end in chaos. An overturned liquor cabinet, a blood blade among royals, we're used to a few things. Jetse Batelaan's latest play, baroque and sharper than he showed before, also ends in beauty, but then that is actually the beginning. Indeed, the ending is sterile and stripped of any life. But that is where the performance begins. The artistic director of... 

New private museum in Amsterdam: a rather brazen action, seemingly fuelled by resentment.

‘Een mooi cadeau aan de stad’- zo omschrijft de Hartwig Art Foundation op zijn website het plan om een nieuw kunstmuseum op de Zuidas te initiëren. Het is een particulier initiatief van ondernemer, kunstverzamelaar en filantroop Rob Defares. De Amsterdamse Kunstraad heeft positief geadviseerd over het plan, de gemeente beslist er binnenkort over. Het klinkt veelbelovend: een kunsthal – er komt geen… 

NTF Pro: professionals zoeken naar houvast op Nederlands Theaterfestival.

Wie bang is – wegens het zijn van witte man of vrouw – dat de nazaten van slaafgemaakten hen komen bestraffen wegens grove schuld aan de gevolgen van de inmiddels beruchte VOC Mentaliteit, kan weer een beetje rustiger gaan slapen. Tijdens de eerste dag van het Nederlands Theaterfestival, donderdag 2 september in Amsterdam, klonken verrassend verzoenende geluiden toen het over… 

Nerdpodcast s2a3: Guy Weizman praat met Wijbrand Schaap en Marijn Lems na over De Staat van het Theater.

‘We dachten dat het een goed idee was om na anderhalf jaar ellende niet meteen te beginnen met het meest kritische perspectief, maar juist te benadrukken hoe goed het was om weer bij elkaar te zijn.’ In deze podcast blikken Marijn Lems en Wijbrand Schaap met Guy Weizman terug op zijn ‘Staat van het Theater’, de traditionele opening van het… 

Anne Lise Kjaer, futuroloog, speciale gast op Het Nederlands Theaterfestival: ‘Als iedereen in zijn bubbel blijft zitten gebeurt er niets.’

Als je in onbekende wateren wilt navigeren is het goed om een kaart mee te nemen. Mijn vader was een visser, hij las nauwelijks, maar dat is wat hij me vertelde. Nu ik naar Amsterdam kom is dat ook het eerste wat ik doe: een kaart maken. Welke musea zijn er, is er een cool restaurant, is er nieuwe architectuur?… 

Nerd podcast with Jan Veldman, Marijn Lems and Wijbrand Schaap on theatre refusers and cabaret.

We hebben het over de niet-bezoeker van theater. Omdat het er vorige week over ging op Theaterfestival Boulevard en daarna op sociale media naar aanleiding van dit bericht. Wie zich daarover heel sterk uitliet, was toneel- en scenarioschrijver Jan Veldman (o.a. Theatergroep Jan Vos). ‘Ik denk dat het elitair vinden van theater een elitair idee is, en in ieder geval… 

Daan Roosegaarde falls through. But what about Zara?

There is a bit of a buzz about Daan Roosegaarde. Again, we might say, because Daan Roosegaarde, it turns out, cannot be described as a creator of original work, but as someone with a rather remarkably sensitive antenna for other people's ideas. Which he then presents as his own work. From the article in the Volkskrant on this, one and... 

Theatre Festival Boulevard provided a stage for the stories we hear too little. #tfboulevard

According to Linde van Schuppen, philosopher and linguist, medics do not really listen to people with psychosis. At least, they do listen to someone suffering from obvious delusions, but that is to establish that the person is indeed off the track. 'But, how then?" is the question a psychiatrist or neurologist is not trained to answer, she argues. That is why she is doing her PhD. 

Like the best clowns, Elias de Bruyne knows how to connect humour with existential angst. At Festival Boulevard #tfboulevard

One of the very best things about Festival Boulevard is the variety of programming. Theatre, dance, music, youth performances, mime, comedy, it all mixes together. And the festival offers just as much space to young makers as to the old hands. So you get a good overview of what the up-and-coming generation of theatre makers has to offer.... 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)