Skip to content

MEDIA

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

NPO brings a debate about a debate. Let that sink in.

I have long put myself on the 'listen first, talk later' mode when it came to how we all deal with the festering sore of racism in the Netherlands. There's so much we don't know about each other, and there's especially so much I can't know about my fellow Black people, because for a long time I didn't care enough to... 

‘We zijn voor nu even klaar met Zoomen’. Holland Festival kijkt met gemengde gevoelens terug op editie 2020 (met geluid)

Ze zijn voor het eerst sinds de lockdown op 13 maart weer gedrieën op het kantoor bij elkaar. Het interview, waarin directeur Emily Ansenk, muziekprogrammeur Jochem Valkenburg en theaterprogrammeur Annemieke Keurentjes  de balans opmaken van de eerste – en hopelijk enige – online editie van ’s lands meest prestigieuze podiumkunstenfestival, vindt een dag na de afsluiting plaats. Er was geen… 

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMME 2.0-2.0

From 11 to 21 June, the Holland Festival will present an online programme as close as possible to the core and essence of the original programme, which was cancelled due to the corona crisis. Together with artists from around the world who were due to perform in the 2020 festival, an alternative online programme has been put together. The festival theme, suggested by... 

The Encounter, Complicit / Simon McBurney, foto: Alex Aitchison

Waarom je tussen 15 en 22 mei met koptelefoon op naar Simon McBurney moet luisteren

We worden tamelijk doodgegooid met online theaterervaringen. Eerlijk gezegd mijd ik die. Ik vond theater altijd al iets om live te ondergaan. Klossende schoenen zijn verschrikkelijk, zichtbare consumptie bij het spreken kan ik momenteel even niet aanzien en het geluid is altijd matig. Ik wil live theater, en anders niet. Laat tv aan de tv-makers, die hebben daarvoor doorgeleerd.  Toch… 

Virtual life after death does have a price tag in Amazon Prime's Upload

With amazement, I become aware of the 'sacrificing your elderly fellow man' attitude of many here in the Netherlands. Dor wood. Not money, but the love for it is the root of evil. Right now, I wish a virtual heaven were possible - so that those who have lost someone and may not be able to say goodbye to them either... 

This Was The News is more enjoyable without an audience than Sunday with Lubach

We must continue to get through the already theatre-less weekends this spring and summer without Sunday with Lubach and This Was The News. Their season is over. The latter remained witty without an audience, Lubach in my opinion did not. How did that happen? Five weeks ago, when the shows first recorded it without an audience, it was noticeable that Sunday with... 

Coronapodcast (15): Koop lokaal, koop meer en stap op de fiets. Boekverkoper Lot Douze en schrijver Jeroen Thijssen over lezen in Coranatijd

Lot Douze bezorgt aan huis. Op de fiets. Met haar Boekhandel Over Het Water richt ze zich heel specifiek op haar wijk, Amsterdam Noord. Nu iedereen zoveel mogelijk thuis moet blijven vanwege de coronatoestand ervaart zij een toename in de vraag. Online weten de klanten in Amsterdam Noord haar inmiddels ook goed te vinden. Ze heeft door haar klantgerichtheid een… 

Podcast in times of Corona (10) - 'Rutte's hands should be in a box' (The Secret Arm of Hilversum speaks)

Machteld Kooij sees at least three or four people she has trained pass by every night on the news or the big talk shows. She calls herself The Secret Weapon of Hilversum and now there is also a book: The Monster with the Golden Eyes. We all have to deal with it from time to time: stage fright. And Machteld Kooij has excellent tips ... 

Podcast in times of Corona (9): Cinedans goes online, but for the festival feel we have to wait until next year.

We spoke to Andreas Hannes about the cancellation of Cinedans 2020. As a programmer, how do you deal with cancelling a festival you've spent a whole year working on? How do you still retain some of the sense of community that is so important to a festival when you are only online? For now, the festival is not going into the existing... 

'You missed nothing about your father'

In Verstoten Vaders, Elena Lindemans impressively highlights a major, tucked-away social problem: of many tens of thousands of children who have to let go of one of their parents after a divorce. Elena: 'While making 'Wife Beats Husband' - a film about men who are victims of domestic violence - I came into contact with fathers who are abandoning their children - almost... 

What the stream; bring on those dramatic disaster movies!

Hollywood loves disaster movies and frankly, so do I. It's sort of a 'guilty pleasure' of mine. Generally, it is the visual aspect that attracts me the most: the eruption of a volcano, an earthquake tearing the world apart - as a resident of Groningen, I did adjust my opinion somewhat about the entertainment value of earthquakes - or... 

Wat doen we met conferenties? Twee dagvoorzitters over hun werk in een contactarme wereld. 

‘Alsof je na een toneelvoorstelling of een concert vraagt welke stoelen ze in de zaal hadden.’ Volgens Gerrit Heijkoop is het niet interessant te weten welke software je kunt gebruiken om online kennis te kunnen delen, of videochats te organiseren. ‘Je kunt naar Facebook, naar YouTube, en dan zijn er ook nog allerlei programma’s. Als je wilt communiceren gaat het… 

Divided loyalties, racism and a split house in HBO's The Plot Against America

I had the chance to attend the 500th anniversary - it took place at the beautiful Teatro La Fenice - of the first Jewish ghetto during my visit to Venice in 2016. One of the speakers was historian Simon Schama. During his lecture, I was given a brief history of Jewish suffering in Italy. According to... 

'Millions still watch the BBC' (Lessons from Manchester, episode 1)

Travelling makes you a better person. Everyone thinks so, and it is a great favour to be able to travel. A privilege to be able to do it. If you go to England by train, the last few minutes before you disappear under the Channel at Calais, you see more and more fences appearing. And we are not talking about the average... 

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even een andere rekensom, dankzij de… 

Matthijs goes to Saturday night. That, of course, is the end of VPRO's Mondo (update: or not?).

Fascinating front-page news and headliners for all talk shows: Matthijs van Nieuwkerk quits DWDD after 15 years. Obviously a disaster of national proportions. The book industry proclaims the end of the world, bands can no longer break through, and the successor to De Correspondent can never again meet its crowdfunding target in six minutes. An institution disappears, and everyone panics. Who... 

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.

Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: het is nog erger dan… 

The self-employed are to blame for everything. Now also for the downfall of regional arts journalism.

In april 2020 stopt de Persgroep, tegenwoordig DPG Media omdat dat internationaal beter bekt, met regionale kunstbijlages in zijn kranten. Geen kunstreportages en interviews meer, nauwelijks recensies. Lokale boekwinkels verliezen hun podium in alle Nederlandse regio’s, want de uitgever van Volkskrant, Trouw en AD heeft een regionaal monopolie. Het bericht, gebracht door een verslaggever van het Eindhovens Dagblad, viel op… 

Eurovisie Songfestival had het Metropole Orkest, maar koos voor studenten.

Waar is het Metropole Orkest? Een uniek orkest, het enige ter wereld dat het complete repertoire van klassiek tot pop en jazz uit de mouw kan schudden? Het orkest ook, dat vroeger, toen alles nog live was, vaste begeleider was van de Nederlandse acts bij het Songfestival? Het orkest, dat in december nog op tournee was met onze nieuwe Songfestivalkandidaat,… 

What is the remplaçanten-cao and why is it so bad that the NPO applies it to the Eurovision Song Contest?

[update: ze krijgen nog minder, zie bericht onderaan] We kregen verwarrende berichten binnen, afgelopen weekend. Aanleiding was de feestelijke aankondiging van de organisatie van het Eurovisie Songfestival dat er bij de finale in Rotterdam een bijzondere symfonische happening zou plaatsvinden. Gevraagd werden derdejaars- en masterstudenten van het Rotterdams Conservatorium, onderdeel van Codarts, en ook jonge professionele musici. Voor de optredens… 

(update: Song Contest response and nuanced message) Playing with the Eurovision Song Contest Orchestra? From 100 euros per day

In de eerste versie van dit bericht gingen we uit van 100 euro voor 8 dagen. We bleken onjuist geïnformeerd. De toepassing van de remplaçanten-cao, waarvan in de toelichting door het Songfestival sprake is, geeft wat meer ruimte, al zijn de uurtarieven en dagtarieven daarvan nog steeds omstreden. Maar 1000 euro voor acht dagen is nu kennelijk het gangbare tarief.… 

Netflix's The Witcher is having an identity crisis. But if you make it to episode five, you'll want to know how it ends.

With much fanfare, Netflix's The Witcher was announced. Except for some comments about Superman in a white wig, there was and is a lot of interest in the film adaptation of Andrzej Sapkowski's fantasy book series. Successor to Game of Thrones. With the way that one ended? No thanks! I'm not familiar with the books or the games myself, but Netflix's description... 

The masked truth in HBO's Watchmen

At a time when comic book movies, superheroes and alternative dystopian realities reign supreme, I feared the worst when HBO announced Damon Lindelof's Watchmen. Not having extensive knowledge of Alan Moore and Dave Gibbons' comic book Watchmen myself, I found the 2009 film a disappointment. Lindelof is the man behind the infamous series Lost. Where with Lost, the viewer... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)