Skip to content

MEDIA

TivoliVredenburg presents programme on US election night - Historic election live on 3 November

Op dinsdag 3 november 2020 gaat Amerika naar de stembus. TivoliVredenburg in
Utrecht presenteert een live programma rondom deze spannende verkiezingen. Vanuit
de Grote Zaal worden exitpolls gevolgd, betreden wetenschappers, journalisten en
campaigners het podium en bellen verschillende Amerikanen in. Het programma wordt
‘coronaproof’ geproduceerd.

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

NPO brings a debate about a debate. Let that sink in.

I have long put myself on the 'listen first, talk later' mode when it came to how we all deal with the festering sore of racism in the Netherlands. There's so much we don't know about each other, and there's especially so much I can't know about my fellow Black people, because for a long time I didn't care enough to... 

‘We zijn voor nu even klaar met Zoomen’. Holland Festival kijkt met gemengde gevoelens terug op editie 2020 (met geluid)

Ze zijn voor het eerst sinds de lockdown op 13 maart weer gedrieën op het kantoor bij elkaar. Het interview, waarin directeur Emily Ansenk, muziekprogrammeur Jochem Valkenburg en theaterprogrammeur Annemieke Keurentjes  de balans opmaken van de eerste – en hopelijk enige – online editie van ’s lands meest prestigieuze podiumkunstenfestival, vindt een dag na de afsluiting plaats. Er was geen… 

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMME 2.0-2.0

From 11 to 21 June, the Holland Festival will present an online programme as close as possible to the core and essence of the original programme, which was cancelled due to the corona crisis. Together with artists from around the world who were due to perform in the 2020 festival, an alternative online programme has been put together. The festival theme, suggested by... 

The Encounter, Complicit / Simon McBurney, foto: Alex Aitchison

Waarom je tussen 15 en 22 mei met koptelefoon op naar Simon McBurney moet luisteren

We worden tamelijk doodgegooid met online theaterervaringen. Eerlijk gezegd mijd ik die. Ik vond theater altijd al iets om live te ondergaan. Klossende schoenen zijn verschrikkelijk, zichtbare consumptie bij het spreken kan ik momenteel even niet aanzien en het geluid is altijd matig. Ik wil live theater, en anders niet. Laat tv aan de tv-makers, die hebben daarvoor doorgeleerd.  Toch… 

Virtual life after death does have a price tag in Amazon Prime's Upload

With amazement, I become aware of the 'sacrificing your elderly fellow man' attitude of many here in the Netherlands. Dor wood. Not money, but the love for it is the root of evil. Right now, I wish a virtual heaven were possible - so that those who have lost someone and may not be able to say goodbye to them either... 

This Was The News is more enjoyable without an audience than Sunday with Lubach

We must continue to get through the already theatre-less weekends this spring and summer without Sunday with Lubach and This Was The News. Their season is over. The latter remained witty without an audience, Lubach in my opinion did not. How did that happen? Five weeks ago, when the shows first recorded it without an audience, it was noticeable that Sunday with... 

Coronapodcast (15): Koop lokaal, koop meer en stap op de fiets. Boekverkoper Lot Douze en schrijver Jeroen Thijssen over lezen in Coranatijd

Lot Douze bezorgt aan huis. Op de fiets. Met haar Boekhandel Over Het Water richt ze zich heel specifiek op haar wijk, Amsterdam Noord. Nu iedereen zoveel mogelijk thuis moet blijven vanwege de coronatoestand ervaart zij een toename in de vraag. Online weten de klanten in Amsterdam Noord haar inmiddels ook goed te vinden. Ze heeft door haar klantgerichtheid een… 

Podcast in times of Corona (10) - 'Rutte's hands should be in a box' (The Secret Arm of Hilversum speaks)

Machteld Kooij sees at least three or four people she has trained pass by every night on the news or the big talk shows. She calls herself The Secret Weapon of Hilversum and now there is also a book: The Monster with the Golden Eyes. We all have to deal with it from time to time: stage fright. And Machteld Kooij has excellent tips ... 

Podcast in times of Corona (9): Cinedans goes online, but for the festival feel we have to wait until next year.

We spoke to Andreas Hannes about the cancellation of Cinedans 2020. As a programmer, how do you deal with cancelling a festival you've spent a whole year working on? How do you still retain some of the sense of community that is so important to a festival when you are only online? For now, the festival is not going into the existing... 

'You missed nothing about your father'

In Verstoten Vaders, Elena Lindemans impressively highlights a major, tucked-away social problem: of many tens of thousands of children who have to let go of one of their parents after a divorce. Elena: 'While making 'Wife Beats Husband' - a film about men who are victims of domestic violence - I came into contact with fathers who are abandoning their children - almost... 

What the stream; bring on those dramatic disaster movies!

Hollywood loves disaster movies and frankly, so do I. It's sort of a 'guilty pleasure' of mine. Generally, it is the visual aspect that attracts me the most: the eruption of a volcano, an earthquake tearing the world apart - as a resident of Groningen, I did adjust my opinion somewhat about the entertainment value of earthquakes - or... 

Wat doen we met conferenties? Twee dagvoorzitters over hun werk in een contactarme wereld. 

‘Alsof je na een toneelvoorstelling of een concert vraagt welke stoelen ze in de zaal hadden.’ Volgens Gerrit Heijkoop is het niet interessant te weten welke software je kunt gebruiken om online kennis te kunnen delen, of videochats te organiseren. ‘Je kunt naar Facebook, naar YouTube, en dan zijn er ook nog allerlei programma’s. Als je wilt communiceren gaat het… 

Divided loyalties, racism and a split house in HBO's The Plot Against America

I had the chance to attend the 500th anniversary - it took place at the beautiful Teatro La Fenice - of the first Jewish ghetto during my visit to Venice in 2016. One of the speakers was historian Simon Schama. During his lecture, I was given a brief history of Jewish suffering in Italy. According to... 

'Millions still watch the BBC' (Lessons from Manchester, episode 1)

Travelling makes you a better person. Everyone thinks so, and it is a great favour to be able to travel. A privilege to be able to do it. If you go to England by train, the last few minutes before you disappear under the Channel at Calais, you see more and more fences appearing. And we are not talking about the average... 

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even een andere rekensom, dankzij de… 

Matthijs goes to Saturday night. That, of course, is the end of VPRO's Mondo (update: or not?).

Fascinating front-page news and headliners for all talk shows: Matthijs van Nieuwkerk quits DWDD after 15 years. Obviously a disaster of national proportions. The book industry proclaims the end of the world, bands can no longer break through, and the successor to De Correspondent can never again meet its crowdfunding target in six minutes. An institution disappears, and everyone panics. Who... 

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.

Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: het is nog erger dan… 

The self-employed are to blame for everything. Now also for the downfall of regional arts journalism.

In april 2020 stopt de Persgroep, tegenwoordig DPG Media omdat dat internationaal beter bekt, met regionale kunstbijlages in zijn kranten. Geen kunstreportages en interviews meer, nauwelijks recensies. Lokale boekwinkels verliezen hun podium in alle Nederlandse regio’s, want de uitgever van Volkskrant, Trouw en AD heeft een regionaal monopolie. Het bericht, gebracht door een verslaggever van het Eindhovens Dagblad, viel op… 

Eurovision Song Contest had the Metropole Orchestra, but chose students.

Where is the Metropole Orchestra? A unique orchestra, the only one in the world that can pull off the complete repertoire from classical to pop and jazz? The orchestra that used to accompany the Dutch acts at the Song Festival when everything was still live? The orchestra, which as recently as December was on tour with our new Song Contest candidate,... 

What is the remplaçanten-cao and why is it so bad that the NPO applies it to the Eurovision Song Contest?

[update: they get even less, see post below] We received confusing news last weekend. The occasion was the festive announcement by the organisers of the Eurovision Song Contest that a special symphonic happening would take place at the final in Rotterdam. Invited were third-year and master students from Rotterdam Conservatoire, part of Codarts, as well as young professional musicians. For the performances... 

(update: Song Contest response and nuanced message) Playing with the Eurovision Song Contest Orchestra? From 100 euros per day

In de eerste versie van dit bericht gingen we uit van 100 euro voor 8 dagen. We bleken onjuist geïnformeerd. De toepassing van de remplaçanten-cao, waarvan in de toelichting door het Songfestival sprake is, geeft wat meer ruimte, al zijn de uurtarieven en dagtarieven daarvan nog steeds omstreden. Maar 1000 euro voor acht dagen is nu kennelijk het gangbare tarief.… 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)