Skip to content

ACTUAL

All about politics, policy, society and how those things relate to culture and art.

Paradiso full of dance energy at I Like To Watch Too

I Like To Watch Too: abundance of performances shows that dance and performance are powerfully connected to modern society. The dance moves rain down on you even before you have entered Paradiso. Tim Boerlijst tap-dances on the pavement. This infectious welcome immediately draws visitors into the atmosphere of 'I Like To Watch Too'. This festival showcases dance and performance from... 

Halbe Zijlstra moet Cultuurkaart toch financieren.

Het was het onderwerp waarover hij het hardst gelogen had, zoals wij een jaar geleden aantoonden, maar de meest gehate staatssecretaris van het land maalde er niet om. Ondanks het grote succes moest de cultuurkaart voor scholieren sneuvelen, en op oneigenlijke gronden. Nu is de kaart door de kamer gered. Een meerderheid stemde voor een motie van CDA en PvdA,… 

Tate London has 100,000 members. Fortunately not all of them are active

Martin Barden beseft dat een oud model werkt, waar iedereen altijd roept om nieuwe vormen. Als marketingbaas van het de Tate musea in Londen zorgde hij voor een groot vriendennetwerk. Meer dan 100.000 leden heeft dat museum dus. mensen die zich deel van de club voelen, en die je in de watten moet leggen.

Awards for experimental docu and absurdist fiction

EYE is pulling out all the stops. This year, the final exam papers of the students of the Netherlands Film and Television Academy will get an ideal presentation in the largest auditorium of this new film centre. What is also new is that yesterday, immediately after the screening for press and relations, awards were handed out for best commercial (The End, Soon), best documentary (A Twist in... 

Nancy Wiltink: 'a good story has to smell like blood'

Mensen die om duidelijkheid vragen, roepen vaak om ‘namen en (rug)nummers’, maar in de klassieke muziek is dat gedoe met namen en nummers juist de reden waarom niemand er nog wat van begrijpt. Het gaat dus, volgens ex-marketeer en nu verhalenverteller Nancy Wiltink niet alleen om je verhaal, maar ook of dat verhaal

Theatre Museum collection to be lost for good

[July update: the 2nd chamber passed a motion instructing the cabinet to save the collection from destruction. Where this is to be paid for, however, is still unclear]

It is now becoming clear where the laissez faire-laissez mourir (let it be done, let it die) policy of Halbe Zijlstra, Martin Bosma and Mark Rutte will lead. Of the dozens of institutions that will close, downsize or die off in the coming months due to vacancy of quality staff, the demise of Theatre Institute of the Netherlands (TIN) is starting to take on very tragic proportions.

“Janine Dijkmeijer naar Nationale Ballet”

Inmiddels is onderstaand bericht bevestigd. Maar we koesteren onze primeurs graag. Vandaar. Het fusiegebeuren in en rond het Amsterdamse Muziektheater, waar ballet, opera en theater eendrachtig samen gaan werken, leverde natuurlijk ook een stoelendansje op. Zo kondigde Stijn Schoonderwoerd bijvoorbeeld een maandje of wat geleden aan dat hij iets anders ging doen, en dus was Het Nationale Ballet op zoek… 

'Publicity after the show is more important than before'

Hij is er hoogleraar in, dus als er een probleem speelt in de economie van de cultuur, heeft Arjo Klamer er verstand van. Hij vertelt dat er al jaren een groeiend ressentiment is tegen subsidies. De kunstsector zal er dus aan moeten wennen om voortaan op een andere manier in het bestaan te voorzien.

Classical musicians: stop thinking in money, think in ideas

Classical music audiences have been declining by 1% a year for 20 years. Structurally. That means that since 1992, 1/5 of the audience has already disappeared, without anything else taking its place. According to Johan Idema, strategist and author of a useful book on new methods for early music, the sector is entirely self-inflicted.

Iván Fischer sets new Wagner standard

That Pierre Audi does not shy away from religious symbolism is well known, but the true miracle in The Netherlands Opera's Parsifal is in the pit. There, in the hands of master conductor Iván Fischer, the Concertgebouw Orchestra sets a new Wagner standard. Despite a gigantic orchestral strength, almost chamber music-like lightness, extraordinarily transparent and, thanks to careful tempo choices, with wonderful dramatic tension. Five hours long.

'I have all of Shakespeare's records in my cupboard'

The press presentation of the open-air opera Orfeo ed Eurydice at Soestdijk at the time attracted just under a hundred people press and sponsors. At the presentation of the performance 'Much ado about nothing', The Utrecht Games attracted only a handful: someone from weblog cultuurpodium.nl, two people from the Stadsblad Utrecht and an indeterminate camera crew who had come exclusively for Suzan Visser.... 

Dodo Holland Festival journal becomes Dodo Holland Festival Hangout #HF12

 We hebben er al een aflevering op zitten, en dat was natuurlijk een enorm succes, maar juist op het hoogtepunt moet je met iets nieuws beginnen. Daarom vanavond om 22:30 uur een nieuw ding: De Dodo Holland Festival Hangout. Live, interactief en online. Innovatief dus, zoals u het van ons kent. U kent ze wel: die reportagewagens met meters spaghetti… 

Actors' award for Theatre Institute threatened with dissolution

Mail from Actors' Interests, the actors' 'union'. Whether we want to abide by the embargo. Of course we do. We do. Butreh: so the Theatre Institute Netherlands, to be dissolved by Halbe Zijlstra together with the Netherlands Music Centre, is getting an award. And that seems to be a sculpture, which in turn makes us wonder where the thing should be after 1 January 2013.... 

The Dodo goes out of its way to tell you all about the Holland Festival 2012 #hf12

 Toptheater uit alle hoeken van de wereld, grote namen waarop we nooit meer hadden durven hopen, en een journaal dat we op onverwachte tijden gaan uitzenden. Festivaldagkrant De Dodo, inmiddels een begrip in festivalland, gaat dit jaar helemaal los op het Holland Festival. Natuurlijk. Het is de droom van iedere blogger, professioneel of amateur, om bij de voorstellingen van het… 

Cultureel Persbureau vindt zichzelf opnieuw uit

Wat de Rabobank kan, kunnen wij ook, dachten de journalisten van het Cultureel Persbureau: samenwerken in een coöperatieve vereniging. In juni wordt de nieuwe vorm voor het persbureau een feit. Daarmee vergroten we onze slagkracht en krijgt ons innovatieve vermogen een sterke impuls. Stichting Het Cultureel Persbureau heeft van het ministerie van OC&W in 2010 en 2011 tijd en geld… 

In de nacht discussiëren over de waarde van recensies

Wij van cultuurpers denken genuanceerd over recenseren. Ooit toen er alleen nog maar kranten waren, waren recensies redelijk unieke stukjes tekst van mensen die door de krant waren aangewezen om De Mening te verkondigen aan de zoveelhonderdduizend lezers. Inmiddels zijn die zoveelhonderdduizend lezers zelf krant geworden, en zijn er ook ongeveer zoveel recensenten bij gekomen.

Soul Seek is de eerste internetopera ter wereld. Met een knipoog naar Mulholland Drive.

“Voor mij is opera véél meer dan alleen muziek,” zegt de Israëlische regisseur Sjaron Minailo. “Het klinkt misschien een beetje hoogdravend, maar mijn internetopera past helemaal in de traditie van Richard Wagner. Soul Seek is echt een multimediaal gesamtkunstwerk, waarin mode, webdesign en digitale media, spel, cinema, theater, dans en experimentele muziek tot één geheel samenvloeien. Zonder dat één element… 

Nog 8,5 miljoen nodig om Cultuurkaart op oude niveau terug te krijgen

De cultuurkaart is gered. Dat is prachtig nieuws, zo kort na de keiharde klap in het gezicht van de schoolgaande jongeren van Nederland die het nu demissionaire kabinet in 2011 uitdeelde. Op oneigenlijke gronden, zoals de Algemene Rekenkamer aantoonde, schrapten de onderhandelaars van PVV, CDA en VVD al tijdens de formatie deze mogelijkheid voor scholieren om tegen sterke kortingen kennis… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)