Skip to content

criticism

Waarom een roetveeg altijd moet worden uitgelegd. (Zonder rondleiders, inleiders en duiders verliest kunst elke bestaansgrond.)

Kunst heeft altijd uitleg nodig gehad. Ook ‘makkelijke’ kunst, ook ‘kunst die zichzelf verkoopt’. Kunst heeft die uitleg nodig gehad sinds de eerste holbewoner erachter kwam dat haar roetvegen op de grotwand wel erg veel weg hadden van een bizon. Eigenlijk is het daarom verkeerd om te spreken van ‘uitleg’ en ‘nodig hebben’. Kunst en verhaal zijn één, sinds de… 

Threatened theatre directors speaking: 'It literally hurts me when I hear that something like this is going to be abolished.'

‘Ik wist niet dat je in deze sector ook weggedigitaliseerd kon worden, maar dat kan dus wel.’ Susanne Visser en Annemiek Lely luidden op zaterdag 7 december de noodklok. Hun baan als inleider bij theatervoorstellingen is in gevaar. Gezelschappen zouden liever de mensen aan zich binden via podcasts, en zo’n inleider kost alleen maar geld. Maandag 9 december haalden we… 

‘De keuze om freelancers onder te betalen is onbegrijpelijk en een smet op het blazoen.’ – ‘Leiders in Cultuur’ roepen op tot eerlijke betaling ZZP’ers

‘Hoeveel talentvolle makers moeten we nog verliezen aan andere sectoren, omdat ze de ondermaatse waardering niet kunnen rijmen met de kwaliteit van hun product? Mensen kiezen op den duur eieren voor hun geld, wanneer kinderen moeten gevoed of hypotheken betaald. De sector holt zichzelf uit als we niet beter voor ons talent zorgdragen.’ Dertig leiders in de cultuursector spreken zich… 

After the budget debate, the performing arts sector will have to be even more patient. Until spring.

The culture sector will have to be patient for a while yet. Minister Ingrid van Engelshoven had no intention of changing any of her policies on Monday 18 November, during the discussion of the culture budget in the Standing Parliamentary Committee on Culture. Despite a fairly widely supported desire, especially from the opposition, to do something about the 8.6 million cut in the... 

We are nowhere near crazy enough. Why theatre desperately needs a little more Crazy Wisdom.

‘Wij zullen nooit genoeg ‘hetzelfde’ zijn, wij randfiguren: bipolair, borderline, homo, lesbo, onbestemd, narcistisch, autistisch, hysterisch – en we zijn allemaal dodelijk onzeker en we hebben allemaal een knuffel nodig.’ Permanente, schijnbaar onvermijdelijke onzekerheid is de theatersector eigen. Ramsey Nasr trof dat scherp in zijn toespraak bij het ontvangen van zijn tweede Louis D’Or. De moed, of soms bijna masochistische… 

Tijdgeest en toeval laten zich niet vatten in een algoritme. Waarom een robot de muziekprogrammeur niet moet vervangen.

Afgelopen woensdag, 2 oktober, zag ik tijdens het jaarlijks congres van de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals in Tivoli/Vredenburg een interessante presentatie van Jonas Kiesekoms, onderzoek-coördinator bij PXL-Music in Hasselt, België en musicus. De vraagstelling is inmiddels klassiek: kan een robot de muziekprogrammeur vervangen? Met zijn onderzoeksgroep werkt Kiesekoms aan diverse applicaties die met datawetenschap de kaartverkoop voor concerten beter… 

European Cultural Foundation seeks new imagination on anniversary.

'Nothing can make up for the past. But the real, enduring power of the past lies in how it affects our present and our future. What we can do is shape a future history in which we consciously and determinedly carry with us only the best of our past.' Not keep rooting, but cognitive behavioural therapy for the whole of Europe, you might... 

Colonisation is not a relationship. But we still need to establish that relationship, this Holland Festival showed.

Post-colonial criticism and reflection ran like a thread through this year's Holland Festival programme. Not only William Kentrigde and Faustin Linyekula, the associate artists with whom the festival's programmers collaborated, their work addresses the devastating effects of centuries of Western European trade and commerce. In reframing political and social history and reclaiming... 

Crash Park, la vie d'une île - Philippe Quesne. Photo: Martin Argyroglo.

Until the laughter dies down. Crashpark stages the downfall of the world as a beautiful landscape full of partygoers

Crash Park – La vie d’une île (2018) van de Franse regisseur Philippe Quesne voert 19de eeuwse waarden op in hun 21ste eeuwse uitwerking. De elitaire ontdekkingsreiziger is een modale toerist geworden, die zich in goed georganiseerde groepen naar iedere uithoek van de wereld beweegt, op zoek naar ultieme ervaringen, mits deze een retourticket westerse wereld niet in de weg… 

Why you should come see 'Struggle! 100 Years of Women's Suffrage' should come and see it

In the struggle for women's suffrage, the 'ordinary' housewife from Ten Boer in Groningen played just as vital a role as the widely praised Aletta Jacobs. She too walked in demonstrations, appeared in her grandmother's costume during protests and sewed a banner for the movement in her kitchen or living room. Like her peers from the rest of the Netherlands, she fought... 

Eric de Vroedt (Het Nationale Theater)is curator op SPOT-Live: ‘Laten we het eens over liefde hebben.’

‘Wat we zo vaak vergeten is gewoon eens te praten over onze liefde voor theater.’ Eric de Vroedt, artistiek leider van Het Nationale Theater, wil het nu eens over de inhoud hebben. En dan met de hele podiumkunstsector. Binnenkort is er SPOT-Live, het vernieuwde Congres Podiumkunsten, en daar wil hij over liefde praten. ‘Heel toevallig gebeurde het een maand geleden.… 

She is a woman and a composer - so what?

Recently, Kees Vlaardingerbroek, programmer of the NTRZaterdagMatinee published a plea against what he calls 'identity politics' in music. 'Bach was not a woman and not Western. So what?" reads the headline. In the subtitle, we read: 'If a composer is not a woman or Western, then it no longer fits into the classical canon.' Quite boldly put, because in any concert brochure you will find... 

Morgan Knibbe does not shy away from heavy subjects: 'film is an empathy machine.'

In 2014, Morgan Knibbe (1989) made the short film Shipwreck, about the aftermath of a horrific shipwreck on the coast of Lampedusa in which 350 refugees drowned. Shortly afterwards, he made his first feature-length documentary, also about refugee issues: 'Those Who Feel the Burning'. This very impressive, original and visually strong film was one of the best Dutch films of the last... 

All power to the city! Culture Council's opinion dissected into 9 opportunities and 10 threats

When the Council for Culture released its long-awaited musical advice a month ago, its president Marijke van Hees was remarkably nervous. This was particularly evident in her choice to act as moderator at her own presentation. When there, at Amsterdam's Allard Pierson Museum, came (very mild) criticism of the advice, she shot to the defence. That became... 

What is it with the dance sector in Amsterdam? Once again, a dance production house is being deprived of subsidies.

Is production house Dansmakers Amsterdam losing its housing? Together with other institutions in the dance sector, it has made every effort to align and further develop the whole spectrum of dance facilities in Amsterdam. In 2018, for example, the joint plan Danswerf was developed and submitted as an application for a two-year development grant to the Amsterdam Fund for the Arts (AFK)... 

Music publicist Maarten Brandt: 'For one note from Mahler's Ninth, I would give the gift of Shostakovich's entire oeuvre'

Sounding Alchemy, is the name of the chunky volume recently published by music publicist Maarten Brandt (1953). It has 715 pages, including illustrations and an extensive index. In 98 articles, Brandt unfolds his views on music and music programming. He dedicated the beautifully designed book to Marius Flothuis, whom he admired and who was programmer of the Concertgebouw Orchestra for many years. His heirs received a first copy during... 

Two more than deserved awards for 'the Netherlands' only truly innovative theatre'

Would it happen after all? Would Liesbeth Coltof's dream really come true? For 36 years, she made theatre in which the age of the audience played no role. On Saturday 6 October, she received the Oeuvre Prize from the Association of Theatre Directors (VSCD) from the hands of Hedy d'Ancona. In doing so, she surpassed Ivo van Hove. The internationally breakthrough leader of the... 

Schrijfster Rachel Kushner: ‘Al mijn vroegere vrienden gingen het verkeerde pad op.’ Kritische roman over de Amerikaanse gevangeniswereld

In haar roman Club Mars laat schrijfster Rachel Kushner zien hoe het leven van een gedetineerde er binnen de vier muren uitziet. ‘Ik wil graag mensen in mijn leven insluiten die in onze samenleving onzichtbaar zijn gemaakt.’ Geen genade Duizenden vrouwen zitten er opgesloten in Chowchilla, de bajes die model stond bij het schrijven van Club Mars van Rachel Kushner. Kushners… 

Daria Bukvić houdt op SPOT Live theaters en gezelschappen  een spiegel voor: ‘Ik schuw nieuwe vormen van marketing niet.’

‘Met mijn voorstellingen probeer ik altijd mensen het gevoel te geven dat ze echt een happening gaan missen. ‘De eerste voorstelling met persoonlijke verhalen van vier Marokkaans-Nederlands actrices in de grote zalen van Nederland, de nieuwste dit, de meest verrassende dat.’ Daria Bukvić is een van de spannendste makers die de afgelopen jaren de theaterwereld binnenkwam. Ze is niet alleen… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)