Skip to content

newspaper

Ruth Mackenzie takes on the future. The Holland Festival gets a more exciting boss than you thought.

The Holland Festival got a completely unknown new director in the person of Britain's Ruth Mackenzie. At least, to us. The flamboyant, artistically exceptional opera director Pierre Audi makes way for a woman who has presented herself mainly as a manager of festivals and cultural institutions, but whose ideas are anyone's guess. When she was presented, none of the... 

Meppelgate! (2): in Meppel wonen is ook een keuze.

Je kon erop wachten. Meppelgate. Marieke Heebink, topactrice bij Toneelgroep Amsterdam, had de euvele moed om in de krant te zeggen dat ze blij is in een uitverkocht ‘Angels in America’ in New York te staan. “Godzijdank hoef ik niet naar Meppel” zegt ze. Aj. Aj. Hoe durft ze! Dat levert gegarandeerd boze reacties op. En niet alleen uit Meppel.… 

Joop Daalmeijer Marathon (5) "All balls on Amsterdam", I'm not into that at all.

Wijbrand Schaap: 'Now on the role of cities. One of the reactions on our site is about the role of the randstad in cultural policy. Melle Daamen puts the primacy in the randstad, and goes further than the council in this.' Joop Daalmeijer: 'The council has no position yet.' Wijbrand Schaap: 'But there is something in the Culture Outlook. Cities form... 

Joop Daalmeijer Marathon (4): 'Broadcasters squeeze out artists'

Wijbrand Schaap: 'Next hot issue. Copyright is mentioned in a few passages of the Cultural Exploration. I am also affected by that in various ways. There is, of course, that new author's contract law, which is going to be discussed in the chamber one day, maybe. Nice about that is that the creator's position in that law has been strengthened.' Joop Daalmeijer: 'Rightly so.' Wijbrand Schaap: 'But. 

Gaudeamus organises seminar on music criticism

Tonight begins the international Gaudeamus Music Week, in which five composers under 30 compete for the coveted Gaudeamus Music Prize. The jury, consisting of Vanessa Lann, Oscar Bianchi and Wim Henderickx selected them from eighty entrants from all over the world. It is the fourth edition in Utrecht of the competition, which started in 1951 in Bilthoven; the new TivoliVredenburg serves as the festival centre.... 

Proven: theatre-goers seek intellectual satisfaction and hardly ever read reviews

Drama reviews mainly fill a need among artists and journalists. Newspaper readers hardly use them. In London, this has been studied. Only 36 per cent of theatre-goers say they read reviews. Much more value fans place on tips from friends and family. Last Saturday at Amsterdam's De Balie debate centre, there was a discussion between theatre-makers,... 

'Grandiose' opening Theatre Festival doesn't quite take away the pain

"Grand opening, right?" Jeffrey Meulman, the man who as director of the ailing Theatre Festival gave the word "inspired" a new dimension, was delighted. It was Thursday night, September 4, 2014. Shortly before, I had seriously considered jumping from the 1st balcony of the Stadsschouwburg, rather than applauding Tauerbach, the opening performance of The Theatre Festival. It is... 

Debat over recensies is zinloos. De lezer is uitstekend in staat om zelf te oordelen.

Kunst is in rap tempo onbelangrijk geworden. Kunstenaars zijn effectief door populisten weggezet als subsidieverslaafd uitschot. Media laten geen kans onbenut om de gevolgen van de bezuinigingen die daarop volgden te bagatelliseren. Poetin staat op het punt een derde wereldoorlog naar Europa te brengen. In Amsterdam praten zaterdag 6 september drie van de laatste  dagbladcritici van Nederland met kunstenaars over… 

Culture Council debates only with like-minded people.

Update: inmiddels heeft de Raad voor Cultuur de handschoen opgepakt. Melle Daamen plaatste zijn stukken op Cultuurpers, en Joop Daalmeijer heeft toegezegd om een allesomvattend interview te geven. Binnenkort meer nieuws, dus.    ‘Melle is lid van de RvC. Daar hebben jullie niks mee. Daarom dus toch maar NRC?’ Dixit Joop Daalmeijer, de man die sinds hij er voorzitter werd… 

8 enticing words about Festival Boulevard.

It is the most ambitious summer festival in the Netherlands: Festival Boulevard in Den Bosch aims to showcase not only the finest theatre theatre theatre in the low countries, but also the fattest shows, and youngest new creators and the merriest bus drivers. And all that in 10 days, in once tad where the local newspaper does its best to promote culture as scary as possible to make. We briefly summarise it for you in eight enticing words.

Wat u van Cultuurpers kunt leren. Alvast 4 unieke aanbiedingen voor kunstliefhebbers en cultuurschrijvers.

Leuk kunnen schrijven is fijn, maar de journalisten van Cultuurpers kunnen meer. Ze hebben gestudeerd voor kunstkenner, hebben duizenden uren doorgebracht in zaaltjes en hallen waar zelfs u het bestaan nog niet van wist en beschikken over een enorme gedrevenheid. Hoe anders kan deze website bestaan?

De journalistiek is veranderd. Talloze redenen waarom jij als kunstjournalist vooraan kunt lopen.

Ooit hadden mensen een krant. Op de redactie wisten een paar mensen waarom mensen een krant hadden. Maar het was een fact of life. Mensen hadden een krant. Wie geen krant had was geen mens. Tegenwoordig hebben mensen geen krant meer. Ze hebben internet. Wie geen internet heeft, is achterlijk.

Working for free has become commonplace in the arts. 4 bare facts by festival director Meulman

'The practice of payment by book voucher does not belong to a professional sector with substantial economic importance.' Jeffrey Meulman, director of the Dutch theatre festival, has learned to live with it. Against his will. As host of the annual Gala of Dutch Theatre, he has managed to organise that party again. Without money.

6 reasons why you should support Culture Press

Recently, you can also become a supporter of Culture Press. For 60 euros a year, you support our work, with no further obligations. That's a great way to further advance a unique news medium! 1: Culture Press is a readers' cooperative. Unlike, say, your favourite newspaper, with us you are not the product, with which we lure advertisers in. At... 

Forsythe gone from Forsythe Company in September 2015

William Forsythe, dance innovator, and widely regarded as one of the most important choreographers of our time, is quitting the company to which he attached his name on September 2015. The New York Times reports that. He will still remain associated with the company as an advisor, but the real management will probably be taken over by Jacopo Godani, a former student of the legendary choreographer.

Is Anne te groot voor recensies? 3 redenen waarom ik het lastig vind om Anne te recenseren

Iemand merkte op Facebook op dat het een beetje raar stond om in een krant sterren uit te delen voor een toneelstuk gebaseerd op Het Dagboek van Anne Frank. Hoewel ik zelf huiver om zo vroeg al een Godwin te maken, is er toch wel degelijk iets aan de hand met Het Toneelstuk en De Recensie. Recensies over Het Toneelstuk naar Het Dagboek lijken namelijk overbodig. Want hoe recenseer je zo’n stuk, met zo’n geschiedenis? Is gedoe over wel of geen gelaagdheid, wel of geen avontuurlijkheid in de regie niet zelfs een beetje oneerbiedig? Het zijn drie kwesties dus, die me tot een overweging brachten dat het misschien wel helemaal niet moest kunnen. Anne recenseren.

Help! Vind de Lost Painters Vouwfiets!

In de categorie kunstroof is dit de laagste vorm: een oude vouwfiets stelen voor de deur van een dure kunstbeurs. Pak dan dat overbodige navigatiesysteem uit die Porsche Cayenne, het Guccitasje dat achteloos op de balie is neergezet, of schuif die driedubbelverzekerde, met diamant ingelegde iPhone van dat koffietafeltje onder je krant en geniet buiten verder van je geweten.

6 Redenen waarom Holland Festival 2014 het beste ooit wordt. En War Horse.

 “De enige die nog durft te gaan voor de elite”. Op weg naar de parkeergarage onder de Passengers Terminal Amsterdam verzuchtte de pensioengerechtigde recensent van de krant die ooit een pagina had over muziek, het gevoel van zijn deel van de samenleving. Het was na afloop van de persconferentie waar het programnma van Holland Festival 2014 werd gepresenteerd. Hij had het, terwijl we steeds dieper zakten, over Pierre Audi, de artistiek directeur van dat Holland Festival, die dit jaar zijn laatste – en meest glorieuze – programma ooit bekend heeft gemaakt.

5 lessons from a Tilburg riot: superficial newspaper determines superficial cultural politics

Regionale kranten doen vrijwel niet meer aan echte cultuurjournalistiek. We weten dat, want het was de reden waarom we Cultuurpers ooit opgericht hebben. Hoe erg het er nu, 5 jaar later,  voorstaat met kunst in de regio en de manier waarop de krant ermee omgaat, bleek deze maand in Tilburg.

Verwachte werkloosheid door kunstbezuinigingen nog steeds op minimaal 3000

Het UWV verklaarde afgelopen donderdag geen idee te hebben hoeveel mensen nu werkelijk werkeloos zijn geworden door de cultuurbezuinigingen. Uit een nogal krakkemikkig ogend onderzoek van NRC Handelsblad, dat uitsluitend keek naar banen die verloren waren gaan in Amsterdam en alleen bij rijksgesubsidieerde instellingen, bleek dat alleen die categorie al 600 klanten voor het UWV had opgeleverd. De rest valt buiten het blikveld van het kantoor in Amsterdam.

Photocredits: Cultuurmarketing

Papier leeft nog: culturele sector maakt vaker eigen magazines

Een eigen – al dan niet glossy – magazine is voor steeds meer kunstinstellingen de ideale manier om klanten te binden. Hoewel relatief duur om te maken, gebruiken de kunstinstellingen zo’n magazine voor achtergrond en verdieping. Precies dat wat ze vaak missen bij de traditionele, papieren, media.

Lower chamber talked about art. We followed the debate for you

We kept a liveblog. Nice and old-fashioned, from the days when every month there was uproar somewhere about the government's handling of art. Now there is peace in the tent, as the PVV sardonically points out, because 'The Left' is now the bearer of policies devised by the PVV. The PVV predicts a black future for 'The Left' once the PVV comes to power.

Dutch Symphony Orchestra loses lawsuit and name

We already wrote about  the name change of the Orchestra of the East into the Netherlands Symphony Orchestra (NedSym). The Netherlands Philharmonic Orchestra (NedPho) was not amused and felt that the Enschede-based orchestra was infringing its trademark and trademark rights and demanded that the orchestra choose a different name. Summary proceedings followed and in April 2012 the court ruled that the Netherlands Symphony Orchestra could only not use the abbreviation NedSO, but did not have to change its name.

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)