Skip to content

rotterdam theatre

De beste vrouw op de beste plek: Ellen Walraven directeur Rotterdamse Schouwburg

Dit was een mogelijkheid, waaraan in eerste instantie niet zoveel mensen dachten. Ellen Walraven was immers na haar tropenjaren als directeur van het Amsterdamse debatcentrum De Balie toe aan wat meer inhoudelijk werk en rust aan haar hoofd, Dus vermoedden we dat ze nog wel een tijdje zou blijven zitten in

Rotterdamse Schouwburg: meer muziek, meer bezoekers

Overal loopt het bezoek aan kunst dramatisch terug, behalve, vooralsnog, in Rotterdam. Daar is de Rotterdamnse Schouwburg er in het eerste echte cultuurrampjaar 2012 in geslaagd om het aantal betalende bezoekers gelijk te houden, of zelfs iets te laten stijgen tot ruim 147.500. In het eigen persbericht wijt de directie (nu nog in handen van Jan Zoet) dat aan een scherpere programmering en reprises van succesvolle producties, en een toename van het aantal concerten:

Nearly dies Wunderbaum's Detroit Dealers from an overdose of ideas, but survives through unexpected musicality #HF12

In Detroit Dealers, Wunderbaum mixes a personal family story with the decline of Detroit, once one of the most influential industrial cities in the world, and philosophical musings on the car, as a romantic metaphor of progress and the American Dream. The show swings in all directions. Detroit Dealers is part documentary film, jazz concert, performance, spoken word poetry, rap battle, and theatre. This overdose of... 

Halbe Zijlstra heeft geschiedenis geschreven.

Na de presentatie van de Rotterdamse en Haagse kunstadviezen, en een paar dagen tot weken voor de harde oordelen van de Raad voor Cultuur, en een paar maanden voor de vernietigende rapporten van het Fonds Podiumkunsten, begint duidelijk te worden hoe ingrijpend de Nederlandse cultuursector geraakt wordt

Daily news: Sale in Rotterdam, protests in Amsterdam and an arts centre closes in the south

Culture sector signs agreement on youth pass Eight umbrella organisations in the culture sector signed a covenant on Wednesday advocating the continued existence, albeit in modified form, of the Culture Card. It should remain free, but will henceforth only give discounts on cultural outings. The 15-euro credit will disappear because the state will no longer provide subsidies. Instead, students in the... 

Progress news: Give Act no more for culture, Utrecht more expensive and Purmerend stops all subsidies

Tweede Kamer stemt in met Belastingplan 2012 (..) Verder werd ook de aangepast Geefwet aangenomen. De 7 miljoen euro fiscale steun verschuift van culturele instellingen naar sport- en muziekverenigingen. Bron: Belasting.nl    18 nov 11   Utrecht – Cultuur mag wat kosten – door Wouter de Heus (..) toen ik deze week eindelijk de hernieuwde exploitatieopzet van het Muziekpaleis in… 

We say goodbye to a festival that was once again unique. For the last time? #decision

There was a time, when art did not have to draw full theatres to be accepted by the population. After all, out of the total budget of a municipality, something like art costs no more than a penny, so you don't get worse, while at best you can only get better. So is... 

Sarah Moeremans camps out at the theatre and shows young actors all over it during #dekeuze

Regisseur, actrice en theatervormgeefster Sarah Moeremans houdt een jaar lang kantoor in de hal van de Rotterdamse Schouwburg. Onder de  titel “My First Camp” heeft zij haar intrek genomen in het voorhuis, om meer in contact te staan met de verschillende gebruikers en bezoekers in het gebouw en de wereld daar omheen. Is de publieke ruimte een wildernis geworden, die… 

"Talkshow" by artist Miet Warlop and film scholar Hilde D'haeyere is an overly noncommittal slapstick collage #dekeuze

She bends over. A huge wooden shot thunders over film scientist Hilde D'haeyere around and smashes against the playing floor. She stays alive through a recess in the wood. Unperturbed, she springs up and continues reading from her essay: a scholarly treatise on function of slapstick in the silent films of Charlie Chapin and Buster Keaton, as well as in the work of visual artist cum theatre maker Miet Warlop.

15,000 burger buns set a fitting stage for typically Spanish Golgotha Picnic #International Choice

  Spain and God. The two have had something in common for a long time. And to outsiders, not always in a positive sense. Spaniards invented the Inquisition and converted the entire native population of South America to the eternal hunting grounds. When artists delve into the relationship between supreme being and Spaniard, it also quite often produces confrontational works. Take... 

Rebellion and resignation hand in hand during beautiful opening weekend The International Choice at Rotterdam Theatre. #hechoice

Opinion pollsters take note: "People give the moderate answer to most questions they are asked in life. The characters in 'This is not a love story' are very ordinary, very average. In that, it clicks between those two. It's an ending where you feel an enormous satisfaction." Enthusiasm prevails after the opening weekend of The International Choice of the... 

Pollesch and Hinrichs turn opening night The Choice into a theatrical philosophical happening #The International Choice

For the opening night of The International Choice, the Rotterdam Schouwburg was briefly transformed into Berlin's Volksbühne. The same black plastic rags on the walls, the same ugly yellow front curtain and - most strikingly - the seats in the auditorium have been replaced by white beanbags. Those beanbags, by the way, are widely despised and mocked in Berlin. They should... 

Festival 'The International Choice' opens as it should: abrasive, confrontational and tad disturbing #thechoice

Strange how quickly history detaches itself from your memory. We had gradually come to think here that the camping uprising in Cairo's Tahrir Square was a kind of summer of love. That everyone there was cramming roses into cannon shells singing together and that the whole world was just there to give each other love and hugs. Time for a lesson in rebellion.... 

De Internationale keuze van de Rotterdamse Schouwburg was altijd al een persoonlijke keuze

Vorig jaar ging het nog om ‘a sense of belonging’: om het vermogen je ergens thuis te voelen, je ergens bij weten te horen. Dit jaar staat het motto van het eigenzinnige Rotterdamse festival De Internationale Keuze daar bijna lijnrecht tegenover: de parallelle werkelijkheid. In plaats van één plek die warmte biedt, zegt het festival nu dat die plek er… 

De Dodo herleeft voor Holland Festival editie 2011 #HF11

Deze week barst het Holland Festival los en wij zijn erbij. We maken met een flink team professionele journalisten een Dodo Festivaldagkrant, zoals we dat eerder ook deden voor bijvoorbeeld Springdance en De Internationale Keuze van de Rotterdamse Schouwburg. We volgen het festival op de voet om nieuws te brengen wanneer het zich voordoet. We gaan voorstellingen zien waar anderen… 

National Travel Opera possibly first victim of culture cuts

The rapid austerity operation of at least 200 million on the cultural sector has yet to be fleshed out, but one thing is already clear. If it were up to state secretary Halbe Zijlstra, the National Reisopera, operating from Enschede, would stand a good chance of being killed in that operation. His request for advice to the Culture Council, sent the week before Christmas, states the following:... 

GDMW: Seven learning moments about literature, Rotterdam, Utrecht and partying

GDMW festival comes from the tube of the only literary magazine still doing a bit in the Netherlands: Passionate Magazine. A bit contrary, youthful but not juvenile and with an open eye to the many cultures in the city where it was founded: Rotterdam. The festival is a happy combo of literary content, happy poets, embarrassing displays and beer,... 

Gratis zoeken naar de verschillen tussen een lamp in de Rotterdamse Schouwburg

Ook in de theaters zijn gloeilampen uit den boze. Toneelstukken, musicals en concerten moeten binnenkort allemaal over op ‘duurzame’ belichting. En, net zoals dat gevolgen heeft voor de sfeer in de huiskamer, heeft dat ook gevolgen voor de sfeer op het toneel: duurzaam licht heeft hele andere kleurwaarden dan ouderwets licht. Lichtontwerpers klagen daar al een tijdje over. Maar hoe… 

French theatre nerds do droll version of the Big Bang at reopening Rotterdam Schouwburg

Ok, a few people might have been a tad disappointed. Who had hoped that Rotterdam's theatre would reopen with real bang, after the extremely successful upgrade of the interior by scrap artist Jan Versweyveld (suspended ceiling, marble and carpet on the stairs). But that, of course, cannot happen. After all, the Rotterdam Schouwburg only does bangers when International Choice boss Annemie Vanackere is there... 

Getting a whiff of Lotte van den Berg's special approach, fresh back from Africa

What she does is vulnerable to the point of confrontation. Theatre-maker Lotte van den Berg has such a personal view of the world that, outside the safe context of theatre, it can come across as absurd. Or alienating. On Sunday 26 September, she returned with the members of her Dordrecht-based location theatre company OMSK back from a four-month stay in the Congo capital Kinshasa. A full house at Rotterdam's Gouvernestraat then got to be there when they unpacked their bags a few hours after landing.

‘House without a maid’ in Huis Sonneveld inspirerende microkosmos van licht en ruimte #dekeuze

Een intiem huiskamercongres tussen levende kunstwerken. Zo kun je ‘House without a maid, een  ‘gesprekken-, performances- en installatieproject’ van Jorge León en Simone Aughterlony in Huis Sonneveld het best omschrijven. In de voormalige garage van de modernistische villa uit 1932 is een select vrouwelijk gezelschap twee dagen bijeen om te discussiëren over het fenomeen dienstmeid. In andere vertrekken van het imponerende… 

Veelstemmig ‘Deserve’ verbluffend diepgravende compositie over dienstbaarheid #dekeuze

‘Dus, dokter Lacan, zijn vrouwen gevoeliger voor gekte? … Is de man vatbaar voor hysterie?’ In ‘Deserve’, onderdeel van het drieluik over de dienstmeid van Jorge León en Simone Aughterlony, graven de makers diep, heel diep.  Ze volgen de intrigerende lijn van de grote ontmaskeraars in onze denkgeschiedenis: van Hegels meester-slaaf analyse via Marx en Freud naar de Franse psychoanalyticus Jacques Lacan. Kern van… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)