Aller au contenu

Roland Sohier : 'Je repousse les limites et sème le trouble'

Niet nijntje zelf, maar haar ondeugende en uitdagende neefjes en nichtjes staan centraal in de tentoonstelling Bij nijntje op zolder van kunstenaar Roland Sohier. In het dick bruna huis maakte hij een spannende zolder waar in alle hoeken en gaten iets te ontdekken valt over deze intrigerende familie konijnen en hazen. Denk aan Roger Rabbit, Bugs Bunny, Playboy Bunny en Broer Konijn.

Met schuine wanden, een glijbaan, kijkkastjes, een tussenetage waar alleen kinderen kunnen staan en een kledingkast waar een geheim bos achter ligt, creëert Sohier een verrassende en duistere wereld, die niet alleen kinderen, maar ook volwassenen kan boeien. “Al snel wist ik dat ik met nijntje zelf niets wilde. Zij is het icoon van onschuld en een beetje sullig. Andere hazen en konijnen vind ik leuker en spannender. Daar voelde ik meteen veel vrijheid bij”, vertelt Roland Sohier (63). Hij werd een jaar geleden door het Musée central gevraagd voor deze derde expositie rondom nijntje in het dick bruna huis. “Een eervolle uitnodiging, maar niet zonder gevaar. Ik zoek grenzen op en zaai onrust, terwijl Dick Bruna juist geruststelt. Ik vind ouders soms heel voorzichtig met hun kinderen. Ze mogen toch best iets griezelig vinden? Met naakt ben ik wel een beetje terughoudend geweest, maar ik heb het niet vermeden. In Down the rabit hole zie je Alice naar beneden dwalen in een wolk blote meiden.”

Wat is eng?
“Een jaar geleden begon ik met mijn onderzoek naar de stamboom van nijntje. Ik kwam vanzelf in een flow. Knippend en plakkend ging ik aan de slag. Ik sta mezelf altijd veel toe, dat maakt mijn werk levendig. Bang voor fouten ben ik niet. Ook daarin verschil ik van Bruna. Waarom opnieuw beginnen? Er is altijd een oplossing te verzinnen.” Sohier neemt graag risico’s. Zijn werken zijn absurdistisch, figuratief en hebben een verontrustende lading. In één van de kijkkastjes plaatst hij nijntje in een krokodillenbek en in zijn tekening Er een geschoten laat hij de droevige afloop van het kinderliedje In een groen knollenland zien. ‘PANG! Klinkt het over het veld. Wat een verdriet! Eén haasje ligt doodgeschoten. Ik vind het stom van die jager’, staat op het bordje naast het schilderij. Sohier: “Wat is eng? Met deze vraag speel ik. Zelf vind ik de nijntje maskers die kinderen op hebben in het dick bruna huis doodeng. Madhatternijntje, de tea party waarbij iedereen nijntje maskers draagt, vind ik daarom ook één van de engste werken van de tentoonstelling. Kinderen vinden het ‘geheime’ bos achter de kledingkast vaak heel griezelig. Deze kast met bontjassen is een verwijzing naar de film The Chronicles of Narnia, waarin kinderen via zo’n zelfde kast in een andere wereld terecht komen.”

Meerdere lagen
Ook in de rest van de tentoonstelling zijn verwijzingen naar films te vinden. Door Being John Malkovich, waarin een merkwaardige etage toegang geeft tot het hoofd van John Malkovich, kwam hij op het idee van de tussenverdieping. Alice au pays des merveilles was de inspiratie voor de glijbaan waarmee je vanaf deze etage ‘down the rabit hole’ in de wereld van Alice glijdt. “Ik wilde iets helemaal voor de kinderen maken. Dat werd de halve verdieping waar zij gewoon rechtop kunnen lopen en ouders alleen maar ongemakkelijk met gekromde ruggen”, legt hij uit. “Met de rijke gelaagdheid van de tentoonstelling ben ik behoorlijk tevreden. Dat is goed gelukt. Wat de één niet ziet, ziet de ander wel. Iedereen kan er iets anders uithalen.”

Bij nijntje op zolder is t/m 23 februari 2014 te zien in het dick bruna huis.
Roland Sohier hield op zijn blog het maakproces bij.

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais