Aller au contenu

L'impression est particulièrement populaire dans le domaine des arts du spectacle. La recherche sur le marketing culturel montre les tendances en matière de marketing et de communication.

Uit onderzoek van Cultuurmarketing onder ruim 650 marketeers in de culturele sector, blijkt dat het verhogen van de bezoekersaantallen de belangrijke marketingdoelstelling voor het komende jaar is. Met het jaarlijkse onderzoek brengt Cultuurmarketing actuele ontwikkelingen in het vakgebied in kaart.

L'augmentation du nombre de visiteurs est un objectif marketing clé

Het verhogen van de bezoekersaantallen is voor 40% van de organisaties de belangrijkste doelstelling voor het komend jaar. Vaak wordt daarbij specifiek het bereiken van een jongere doelgroep genoemd. In een aantal gevallen wordt het stabiliseren van bezoekersaantallen genoemd, omdat er sprake is van een afname in bezoekerscijfers.

Outils de marketing : la popularité des médias sociaux ne se dément pas

De eigen website, social media, PR en emailmarketing blijken de meest populaire marketingmiddelen voor marketeers om hun marketingdoelstellingen te bereiken. Ook blijkt print (zoals we eerder onderzochten) nog altijd relatief populair. In de podiumkunsten wordt print echter vaker toegepast dan in erfgoed.

Cultuurmarketing-onderzoek 2014 infographic doelstellng

Recherche sur les tendances : les arts du spectacle misent sur l'entrepreneuriat, le patrimoine sur l'éducation.

De overkoepelende thema’s waar de organisaties van de deelnemers aan het onderzoek het komende jaar op gaan inzetten, zijn educatie, cultuurparticipatie en ondernemerschap. In de podiumkunsten wordt ondernemerschap met 29% belangrijker gevonden dan educatie (22%) en in de erfgoed sector blijkt educatie (30%) het belangrijkste thema voor het komend jaar.

Le marketing a une grande influence sur le contenu

Uit de onderstaande infographic is ook af te lezen dat bij 69% van de deelnemende organisaties marketing en communicatie hand in hand gaat met de inhoud. Op de open vervolgvraag waar dit uit blijkt, komt een breed scala aan antwoorden. In veel culturele organisaties bepalen marketeers mede de programmering of behoren programmering, marketing en communicatie tot één afdeling.

In andere gevallen wordt aangegeven dat marketing en communicatie in dienst staat van de inhoud, maar dat er ook vanuit marketing activiteiten worden bedacht. De artistiek inhoudelijke kant blijft bij deze organisaties het belangrijkste uitgangspunt. Marketing houdt zich vooral bezig met de ontwikkeling van randprogramma’s.

Organisaties waarbij de marketingafdeling volgend is of geen enkele invloed heeft op inhoud, zijn in de minderheid. Marketeers die werkzaam zijn bij deze organisaties geven aan dat de marketing- en communicatieafdeling vragen stelt aan de directie en/of programmeurs, waarna de marketingactiviteiten worden uitgevoerd.

Vente de billets, mais aussi subventions populaires pour augmenter les revenus.

De inkomstenmodellen waarop culturele organisaties het komende jaar gaan inzetten, zijn ticketverkoop, projectsubsidies, sponsoring en vlak daarop volgend fondsenwerving. In de erfgoedsector is particuliere fondsenwerving (60%) het belangrijkste inkomstenmodel en in de podiumkunsten is ticketverkoop met 66% veruit de populairste manier om meer inkomsten te genereren.

Cultuurmarketing onderzoek 2014 infographic

 

 

Alle resultaten van het onderzoek en bijbehorende infographics zijn te bekijken via Cultuurmarketing.

Hilde Smetsers

il est important d'avoir une plateforme qui offre un espace pour des points de vue et des opinions vives sur le monde de l'art et de la culture.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais