Aller au contenu

5 fois "Oui" pour la combinaison éclatante de danse et d'opéra dans Orfeo de Sasha Waltz

Daags na de grootse scenische wereldpremière van Schönbergs Gurre-Lieder, komt De Nationale Opera opnieuw met een meer dan opmerkelijke productie van internationale allure. Alles en iedereen danst en zingt.

(1) Alors tu penses que tu sais danser ?

Zeker. De moderne operazanger(es) is wel wat gewend. Simpelweg een stapje naar voren doen en je aria zingen is al decennia geleden achterhaald. En sinds toneel- en filmregisseurs hun entree maakten in de operaregie worden soms bijna onmogelijke eisen aan het zingende lichaam gesteld. Choreografe Sasha Waltz gaat in haar enscenering van Monteverdi’s L'Orfeo nog verder. Gracieus bewegen, dat is een, maar echt dansen, elkaar zelfs al zingend optillen? De solisten en koorleden doen het. Zelfs het uitmuntend spelende Freiburger BarockConsort en dirigent Pablo Heras-Caado moeten er aan het eind van de voorstelling aan geloven.

(2) Ce changement de nom avait donc une raison ?

Inderdaad. De Nederlandse Opera ruilde vorig jaar de N met de Nationale Reisopera, werd Nationale Opera en vond zo in de naam de aansluiting bij dat andere internationale instituut: het Nationaal Ballet. Het gebouw waarin beide opereren veranderde tegelijkertijd van naam. De officiële benaming Muziektheater gebruikte toch al niemand, het veelal gebezigde Stopera (stadhuis en opera) lag nooit lekker bij het operagezelschap en al helemaal niet bij het Nationaal Ballet. De nieuwe naam van het gebouw, Nationale Opera & Ballet, is even wennen, maar dekt exact de lading. Een betere productie om dat te illustreren dan deze volmaakte crossover tussen opera en ballet is amper denkbaar.

(3) Mais... les chanteurs ne peuvent pas danser aussi spectaculairement bien, n'est-ce pas ?

Jawel. Veel beter dan je zou denken. En de wel spectaculair goede professionele dansers zingen de koorpartijen gewoon mee. Waarschijnlijk opzettelijk beduidend zachter dan de getrainde stemmen, maar ze zingen. En de zangers dansen. Bij het casten is daar overduidelijk rekening mee gehouden. En daar is niets mis mee.

(4) L'opéra en tant qu'œuvre d'art totale, dois-tu le prendre au pied de la lettre ?

Zeker. Eerst de muziek, dan de tekst? Of eerst de tekst, dan de muziek? Het is de vraag die centraal staat in Richard Strauss’ Capriccio, maar die vraag is achterhaald. Opera is, op zijn best, de kunstvorm die alle andere misschien niet overbodig maakt, maar probeert in zich te verenigen. Sasha Waltz laat, juist door de oeroude vormen muziek en dans te combineren, zien en horen hoe opera als theaterervaring ook in de 21e eeuw bestaansrecht heeft.

(5) L'opéra est-il bien vivant ?

Ja. Net zoals de manier waarop Michel van der Aa opera en 3D-film combineert niet dé toekomst van de opera is, maar slechts een van de vele nieuwe vormen waarin in het vijfhonderd jaar oud genre zich verder kan ontwikkelen. Opera is niet dood, geen museale kunstvorm, maar springlevend.

Henri Drost

Henri Drost (1970) a étudié le néerlandais et les études américaines à Utrecht. A vendu des CD et des livres pendant des années, puis est devenu consultant en communication. Il écrit entre autres pour les magazines GPD, Metro, LOS !, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers et Cultureel Persbureau/De Dodo sur tout, mais si possible sur la musique (théâtre) et le sport. Autres spécialités : les chiffres, les États-Unis et les soins de santé. Écoute Waits et Webern, Wagner et Dylan et à peu près tout ce qui se trouve entre les deux.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais