Aller au contenu

Le concert le plus amusant qui soit est Bare, une chorégraphie pour six musiciens

Au Nu Le chorégraphe Kenzo Kusuda montre les portraits de six musiciens du New European Ensemble comme dans un documentaire chorégraphique. Ceux-ci viennent à toi dans l'obscurité et finissent par grimper sur ton siège. Tu ne peux pas rendre ton message plus clair.

Duizenden uren moeten ze studeren, die musici. Maar muziek is voor hen het mooiste dat er is. Vandaar dat ze zelfs een tweede hypotheek willen nemen op hun muziekinstrument. Het is de worsteling van de musicus die centraal staat in Nu. De Japanse choreograaf Kusuda, die als student economie ooit werkte op de grootste visafslag van Tokyo, brengt die draaglijke zwaarte van het bestaan fijnzinnig, met hoopvolle humor, in beeld.

In het spotlicht liggen instrumenten opgesteld. De zes musici betasten ze, en kiezen er als op een rommelmarkt een uit. Dat instrument zal hun leven beïnvloeden en na hun keuze schermen de zes jonge kunstenaars met strijkstokken, skiën ermee, kietelen elkaar, flirten, voetballen, ja bowlen zelfs; alles om een indruk te geven van de acrobatische toeren die bij een muzikale loopbaan horen.

Grote kinderen

Natuurlijk zijn musici grote kinderen. Maar wel hele mooie. Vormgegeven en gescherpt door kunst en muziek. Dat is toch iets anders dan je leven laten bepalen door bijvoorbeeld beurskoersen en munttekens. Deze jonge musici zijn avonturiers, ontdekkingsreizigers, ze betreden voor ons nobele, nieuwe wegen. Erbarme dich, als deze mensen allemaal in een schoenenzaak moeten werken. Hoewel ik er dan wel langs zou willen gaan.

De muzikant is dood, leve de muzikant

Dat is misschien ook wat Kusuda als choreografische brandbrief wil meegeven. Laat ondanks de bezuinigingen de musicus weer opstaan. Laat zien hoe waardevol hij is. Met als metafoor de vleugel die opgebaard terug de wereld wordt binnengereden. Daarachter ontpopt het lelijke eendje van de avond – want geen vast instrument – zich tot een briljant sterpianiste met allure. Een tableau vivant van de zes getuigt tot slot van de schoonheid van het ‘ensemble’ zijn.

Bare (foto: Ingrid Vente)
Bare (foto: Ingrid Vente)

Onlangs kon je operazangers professioneel zien dansen. Musici laten acteren is ook een opdracht, maar Nu overtuigt als theater. Mocht de violist uit Maastricht die ook theater maakt eens op retraite gaan, kan hij hier de essentie van het vak hervinden. Van de showbizz naar de verkoelende bergtoppen van de klassieke muziek. Elke theaterprogrammeur steunt een hoger doel door deze voorstelling te boeken. Ga ik alvast proberen.

[Tweet “Bare is een retraite naar de verkoelende bergtoppen van de klassieke muziek”]

Bare wordt gespeeld door zes leden van het New European Ensemble (NEUE): fluit Felicia van den End, klarinet James Meldrum, viool Rada Ovcharova, altviool Emlyn Stam, cello Willem Stam en piano Hanna Shybayeva. De boeiende, zorgvuldig kleurende muziek is van de Australische componist Angus Barnacle.

 

Ruben Brugman

écrire l'ex-danseurVoir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais