Aller au contenu

Il n'était pas question de weltschmerz, mais la sauce n'en est pas moins bonne pour autant

J'ai rarement vu à une table deux femmes artistes aussi différentes l'une de l'autre que Dominique Goblet et Leela Corman. Deux femmes artistes de bandes dessinées, de part et d'autre de Peter Breedveld, qui est transporté chaque année en tant que connaisseur du genre de la bande dessinée à Writers Unlimited.

Corman, naast striptkenaar ook danseres, schrijft haar verhalen in een vrij herkenbare stijl. Indrukwekkende verhalen, historisch, zoals haar laatste roman Meideles, maar wel altijd passend in het ‘comic’ genre.

De Waalse Dominique Goblet is een visueel kunstenaar die haar werk eigenlijk toevallig in boekvorm publiceert. Tijdens het gesprek dat ze voert met Breedveld blijkt dat laatstgenoemde duidelijk wat eer moeite heeft haar stijl te duiden, dan hij had met het werk van Corman.

Goblet werkt intuïtief, streeft eigenlijk in elk werk naar een totaal andere stijl en doet haar uiterste best om te ontsnappen aan kaders die de omgeving op haar werk wil aanbrengen. Wat een fascinerend gesprek had kunnen worden bleef echter steken in algemeenheden. Breedveld probeerde nog iets te weten te komen over het specifiek vrouwelijke karakter van het werk van beide vrouwen, en of dat nu het begin van en nieuwe stroming van vrouwelijke stripauteurs betekende. Maar beide vrouwen riposteerden terecht dat vrouwen al jaren de toon aangeven in het beeldende genre, en dat het alleen de mannelijke collega’s zijn die hen in een specifiek, meestal autobiografisch, hokje willen duwen.

Na een uur liep het gesprek af, waarop een toeschouwer zich afvroeg of men het behalve over sex en comics ook nog over weltschmerz ging hebben, het derde woord in de titel van dit programmaonderdeel op Writers Unlimited. Daarop antwoordden alle drie de sprekers dat ze eigenlijk geen idee hadden wat weltschmerz betekende. Waarop Leela Corman de presentatie afsloot met de legendarische woorden: ‘geen idee wat het betekent, maar het is wel het mooist getitelde panelgesprek waar ik ooit aan deelgenomen heb.’

Na afloop bleek het vooral ook te gaan over een bijzonder flesje uiterst geconcentreerd pepersaus, waarop een tekst stond die voor Goblet de perfecte samenvatting van haar werk was, en die voor een enkele fan een hele reis waard bleek. We hebben de beelden van de proeverij. Backstage meligheid waarschuwing is van kracht.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais