Meteen naar de inhoud

SERVICE

Dingen die we doen voor leden en partners.

Rotterdamse Schouwburg: meer muziek, meer bezoekers

Overal loopt het bezoek aan kunst dramatisch terug, behalve, vooralsnog, in Rotterdam. Daar is de Rotterdamnse Schouwburg er in het eerste echte cultuurrampjaar 2012 in geslaagd om het aantal betalende bezoekers gelijk te houden, of zelfs iets te laten stijgen tot ruim 147.500. In het eigen persbericht wijt de directie (nu nog in handen van Jan Zoet) dat aan een scherpere programmering en reprises van succesvolle producties, en een toename van het aantal concerten:

Bioscoopjaar 2012: bezoek stabiel, Skyfall en Intouchables bovenaan

De grootse verrassing van het bioscoopjaar 2012 was misschien wel dat twee totaal verschillende films de grootste publiekstrekkers waren. Op de eerste plaats de nieuwe James Bond Skyfall, natuurlijk, met bijna 2 miljoen bezoeken. Maar dat de nummer twee (1,2 miljoen) een

Peter van Onna: ‘Vrede van Utrecht is ook nu actueel’

Driehonderd jaar geleden werd de Vrede van Utrecht getekend, waarmee een eind kwam aan zowel de Spaanse successieoorlog, als de Oorlog van Queen Anne. Bijzonder was dat dit vredesverdrag niet op het slagveld, maar aan de onderhandelingstafel tot stand kwam. Het duurde anderhalf jaar voor de vele partijen het met elkaar eens werden en het verdrag geldt als het begin… 

Kijkcijfers Cultuurpers: dik 300.000 minuten aandacht

Met papier weet je het nooit (‘0,3% van de krantenlezers leest de recensies op de kunstpagina‘), en met tv is het ook altijd een beetje schatten en extrapoleren, maar het internet is keihard. Wij weten hoe vaak u een stuk van ons las, en hoe lang u bleef hangen bij onze filmpjes. Wel: waren we vorig jaar al trots, nu gaan we dik over de 200.000

Nederlandse opening Filmfestival Rotterdam 2013, dat dit jaar ook televisie omhelst

Vijftien jaar na Peter Delpeuts Felice, Felice krijgt het International Film Festival Rotterdam weer een Nederlandse opening. De 42ste editie van dit toonaangevende evenement gaat op 23 januari van start met de wereldpremière van De wederopstanding van een klootzak van Guido van Driel, zo maakte festivaldirecteur Rutger Wolfson vanmiddag bekend.

Weer een necro. Sort of: Theater Instituut Nederland verder als Stichting TIN

We melden het persbericht maar even onverkort. Ter informatie. Komen zo nu en dan meer van dit soort berichten langs. We plaatsen niet alles, want daar wordt de wereld wel erg somber van. De wereld zoals veel mensen die kenden, en waarvan ze dachten dat het de trots van Nederland was, komt piepend en krakend tot stilstand om ruimte te bieden aan. Tja. Daar gaan we de komende jaren verslag van doen. Van wat daarvoor in de plaats komt.

Simon McBurney maakt Die Zauberflöte magisch

Een geluidstechnicus die op het podium met propjes papier oorverdovende klanken maakt. Poppenspel dat naadloos overgaat in filmprojecties en zangers die gedubbeld worden door acteurs. Een oersimpel toneel op het toneel dat echter wel degelijk hightech is. Een voorstelling in een van de grootste zalen van ons land, die echter doet denken aan een vlakke vloer voorstelling. Een vlakke vloer die wel alle kanten op kan bewegen, en even gemakkelijk een helling of een plafond kan zijn, dat dan weer wel.

Anna Mikhailova: ‘Black Perfume gaat over verslaving en angst’

Amsterdam, 10-12-2012 – Afgelopen weekend begon het Babelfestival in het Ostadetheater, een initiatief van de Diamantfabriek. Deze twee jaar geleden opgerichte productiekern biedt jonge makers de kans kleinschalig muziektheater te ontwikkelen. Dit weekend volgt de première van Black Perfume, van de Russische componiste Anna Mikhailova en de Nederlandse regisseur Annechien Koerselman, naar het verhaal Morfine van Michail Boelgakov.

‘In STUT verwerk ik wat ik meemaak’ Community Arts Lab is spannend én ontspannend. #vvu

STUT is een begrip. De wijktheatergroep maakt al sinds 1977 voorstellingen met en over gewone Utrechters uit gewone Utrechtse wijken. In 2010 ontstond vanuit de theatergroep het Stutkoor, dat nu meedoet met het uitwisselingsproject van het community art lab voor de viering van Vrede van Utrecht in 2013.

Boudewijn Koole krijgt Europese filmprijs voor Kauwboy

Mooi natuurlijk dat Amour van Michael Haneke gisteravond op Malta bij de uitreiking van de European Film Awards niet alleen bekroond werd als beste film, maar ook de regieprijs en prijzen voor beste acteur en actrice kreeg toegeschoven. Maar een beetje saai begint die lofzang op Haneke’s nieuwste wel te worden. Genoeg dus hierover.

Zwanenzang Tristan Keuris in Vrijdag van Vredenburg

Sinds de omroepserie De Vrijdag van Vredenburg zes jaar geleden begon, heeft zij een almaar uitdijend publiek aan zich weten te binden. Dit ondanks de aanvankelijk nogal onherbergzame noodlocatie aan de A2, waarvan de scheldnaam ‘Rode Doos’ inmiddels is uitgegroeid tot een koosnaam voor zowel publiek als musici.

De brief van Jet: ‘helaas, pindakaas’

De vorige staatssecretaris van Cultuur, Halbe Zijlstra, heeft zijn draconische bezuinigingen in beton gegoten. De korting van 35 tot veertig procent op het budget van orkesten, toneelgezelschappen en een aantal musea is wet geworden. De nieuwe minister van Cultuur, PvdA’ster Jet Bussemaker, kan daar helemaal geen iota aan veranderen. En als ze al zou willen: de architect van de bezuinigingen die zij moet toelaten zit als fractieleider van de regeringspartner in de kamer. No chance dat hij zal toestaan dat zijn beleid de prullenbak in verdwijnt.

Ivo van Hove is God. Volgens de New Yorkers.

Enfin: terwijl de Amsterdamse stadskrant Parool in opdracht van de Vlaamse uitgeverijdirectie aan een campagne tegen het stadsgezelschap van de Nederlandse hoofdstad begon, veroverde datzelfde Toneelgroep Amsterdam de harten van het New Yorkse publiek met een productie van de al weer jaren oude ‘Romeinse Tragedies’, die hier door een enkeling niet eens overall goed werd gevonden: http://www.wijbrandschaap.nl/2007/06/romeinse-tragedies-hf2007ta/

Zeggen we weer ‘Nee’ tegen EU-cultuurgeld?

Als Nederland consequent volhardt in eerder ingenomen PVV-standpunten, zegt de tweede kamer op 21 november 2012 ‘Nee’ tegen een Europese investering in cultuur, innovatie en media. Als het huidige kabinet Rutte echter vasthoudt aan de pro-Europese houding die in het regeerakkoord is opgenomen, staakt Nederland zijn verzet tegen de bijdrage van 1,8 miljard euro aan versterking van cultuur, die inmiddels door alle andere Europese lidstaten is goedgekeurd.

Duitsland investeert in cultuur? Niet echt.

Ook wij hebben het geretweet: “Duitsland verhoogt cultuursubsidie met 100 miljoen”. En we gaven zo voeding aan een halve waarheid. Die halve waarheid is, dat Duitsland een hemel is voor cultuurliefhebbers, een toevluchtsoord voor mensen die de kille bezuinigingen van de regeringen Rutte zat zijn. Duitsland lijkt misschien leuk, maar, zoals Volkskrant-correspondent Merlijn Schoonenboom in maart van dit jaar al opmerkte, er wordt daar minstens even hard bezuinigd als hier.

November Music focust op multimedia

’s Hertogenbosch 9-11-2012 – November Music werd afgelopen woensdag succesvol afgetrapt en focust ook in zijn twintigtse editie op multimedia. Het duo Strijbos & Van Merwijk was er al vaker te gast en kreeg die middag de Prins Bernhardcultuurprijs Noord-Brabant, uitgereikt door voormalig Concertgebouwdirecteur Martijn Sanders. ’s Avonds trok hun voor het Amerikaanse strijkkwartet ETHEL gemaakte multimediaspektakel Cross Avenue veel publiek, de twee voorstellingen van Cloud-Messenger van Fred Momotenko waren zelfs geheel uitverkocht.

Dansgroep LeineRoebana doorbreekt grenzen in Cello Biënnale

Dans en muziek horen bij elkaar. Toch is er in deze combinatie altijd wel weer wat nieuws te ontdekken. De Amsterdamse Cello Biënnale nodigde dansgroep LeineRoebana uit om met cellist Jakob Koranyi en CvA Percussion een dans- en muziekvoorstelling te maken op muziek van componist Tan Dun: ‘Snow in June’. LeineRoebana heeft de laatste jaren als geen andere groep laten zien hoe verrijkend onconventionele combinaties tussen dans en muziek kunnen zijn.

DUS behoudt subsidie, leiding vertrekt

Het meest markante gezelschap van Nederland, als het gaat om omgaan met subsidiegeld, is gered. De Theaterkrant meldt dat het Rijk akkoord is met de nieuwe, aangepaste begroting, die moest worden opgesteld nadat eerder dit jaar een verlies was ontstaan van ruim 2 miljoen euro. Het gezelschap behoudt dus de anderhalf miljoen euro en artistiek leider Jos Thie en zijn zakelijke partner Jelle Snijder worden met pek en veren de stad uit gejaagd, waar zij zich kunnen voegen bij de Raad van Toezicht die al eerder de ogen iets te dicht had gedaan. Immers, een peperdure productie inzetten om het tekort uit een eerdere run van diezelfde peperdure productie goed te maken: geen ondernemer zou dat ooit toestaan.

41,5 miljoen per jaar voor verbetering cultuuronderwijs

Het ministerie van OCW steekt de komende jaren tijd en geld in verbetering van het cultuuronderwijs op de basisscholen. Via een combinatie van reeds bestaande potjes en geld dat door rijk, gemeentes en provincies wordt bijgedragen komt er in de komende jaren per jaar 41,5 miljoen euro vrij voor de kunsteducatie. En voordat iedere ZZP-ende kunstenaar nu alvast plannen gaat maken: dat geld gaat vooral naar onderzoeken en procedures, waarbij het meest concrete doel is: ‘de ontwikkeling van een leerlijn cultuureducatie’.

Cinekid onderscheidt Franse animatiefilmer Michel Ocelot met Lifetime Achievement Award

De lange Franse animatiefilm zit in de lift. Om dat te benadrukken is Michel Ocelot, een van de gangmakers, door het Cinekid kinderfilmfestival uitgenodigd als eregast. Vanavond kreeg hij bovendien een Lifetime Achievement Award uitgereikt, die hij met een bescheiden protest aannam. Als animatiefilmer beschouwt Michel Ocelot (1943) zich nog als een adolescent die veel te ontdekken heeft.

Kunst voor iedereen: 3 euro per persoon, per maand

De discussie was en is oeverloos, maar inmiddels hebben we cijfers. Dankzij de nieuwe ‘kengetallen’ van het Ministerie van OCW weten we nu hoeveel het Rijk (wij met zijn allen) over hebben voor de mogelijkheid om kunst mee te maken: per inwoner geeft de staat 38,90 per jaar uit aan subsidies voor dans, toneel, musea, jeugdtheater, opera en orkesten. Dat is dus iets meer 3 euro per maand. Inderdaad wel iets om elkaar over in de haren te vliegen, vinden we.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands