FILM

Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.

Siety Boerhave • Of animatie tijdloos kan zijn en live-action niet, is een interessante vraag

Bij de de visualisatie van een leader worden vaak motion design en animatie gebruikt. Achter de schermen van televisieprogramma’s gaat veel werk ongezien voorbij. Wij bieden een kijkje in alles wat een programma maakt. Dit begint vaak bij een idee dat wordt uitgewerkt tot een concept. Televisievormgeving Iemand die erg goed is in het ontwikkelen …

Siety Boerhave • Of animatie tijdloos kan zijn en live-action niet, is een interessante vraag Lees verder »

Between Past and Future. Frank Scheffer filmt een vruchtbare ontmoeting tussen Oost en West #HF21

Zaterdag 26 juni op het Holland Festival een speciale avond rond twee muziekfilms van Frank Scheffer: de documentaire Inner Landscape en de operafilm Si Fan. Aangevuld met een kort live-optreden van de Chinese musicus Wu Wei. Deze presenteert een muzikale reis vanaf de zevende-eeuwse Tang-dynastie tot aan hedendaagse elektronische muziek. Een avond met onverwachte perspectieven.

Eye en IFFR vieren jubileum met Vive le Cinéma – Filmmakers verlaten het doek

Voor de tentoonstelling van het jubileumprogramma Vive le Cinéma! Art & Film nodigden Eye Filmmuseum en het Rotterdams Filmfestival vijf filmmakers uit om werk te maken voor de driedimensionale ruimte. Intrigerende installaties die spelen met camera en kijker, beeld en betekenis.

Iedereen is welkom in de gedichten van Babs Gons

Het drukste jaar ooit in de carrière van woordkunstenaar Babs Gons (49) krijgt z’n bekroning met de publicatie van haar eerste dichtbundel, Doe het toch maar. Een debuut dat voor Gons zelf eerder voelt als een afscheid dan als een begin. ‘Voor een performer als ik is papier als vorm heel definitief.’ Erosie en wildgroei …

Iedereen is welkom in de gedichten van Babs Gons Lees verder »

Slothoofdstuk jubileumeditie Rotterdams Filmfestival gaat van start met The World to Come

Met het slothoofdstuk viert het International Film Festival Rotterdam van 2 t/m 6 juni het 50-jarig bestaan. En het feest van de cinema. In ieder geval online. Maar of het publiek ook weer in de zalen het echte festivalgevoel kan beleven is nog lang niet zeker. Openingsfilm is The World to Come.

Animatie & Stephane Kaas: ‘Ik hou er van om animators een zekere vrijheid te geven.’

In 2020 bracht de NPO een serie getiteld Grote Vragen, een wetenschapsserie van de VPRO. Het programna werd gepresenteerd door Rob van Hattum en de regie was in handen van Stephane Kaas. Stephane heeft eerder een Emmy Award ontvangen voor zijn prachtige documentaire Etgar Keret: Based on a true story en was regisseur voor de …

Animatie & Stephane Kaas: ‘Ik hou er van om animators een zekere vrijheid te geven.’ Lees verder »

“De belofte van de lege zaal” is een mooi initiatief, maar negeert het nieuwe normaal van de cultuurconsument

Mensen zullen niet (in groten getale) staan te springen om weer naar volle zalen te gaan. Veel ‘oude’ cultuurbezoekers kunnen als verloren worden beschouwd. De cultuursector staat voor een tweeledige uitdaging: dit verlies zoveel mogelijk te beperken en nog meer dan anders op zoek te gaan naar een nieuw publiek.

Animatie & Martin Koolhoven: ‘Bij animatie dacht ik steeds: wat weet ik allemaal ­niet? Daar werd ik onzeker van.’

Animatie kwam begin 2020 dankzij Covid19 maatregelen versneld onder de aandacht als vervangende optie voor live-action. Terwijl veel filmproducties stil kwamen te liggen werkten diverse animatieproducties ‘gewoon thuis’ stevig door aan series, korte en langere films. In de sector moedigen we de gedachte tot meer gebruik van animatie natuurlijk erg aan, maar hoe simpel is …

Animatie & Martin Koolhoven: ‘Bij animatie dacht ik steeds: wat weet ik allemaal ­niet? Daar werd ik onzeker van.’ Lees verder »

Oorlogsdrama 1917 best bezochte film in crisisjaar 2020. Meer ruimte voor independents en Nederlandse film

Door de coronapandemie was 2020 ook voor de bioscoopbranche een crisisjaar. Het bezoek daalde met 56% in vergelijking met 2019. Maar door het uitvallen van Amerikaanse blockbusters kon het Nederlandse marktaandeel stijgen.

Catharsis onder de kerstboom – de 5 beste films om dit vreselijke jaar mee af te sluiten

Zeker in een bizar jaar als dit heb ik behoefte aan warme films: klassiekers, found footage of kinderfilm, dat mag allemaal. Als het maar over grote emoties gaat of het perfecte escapisme biedt. Zoals ieder jaar is er genoeg te beleven op TV. Niet zoals ieder jaar is er geen mogelijkheid om ergens anders ons heil te zoeken, maar streamen biedt uitkomst. Vijf tips om de kerstdagen door te komen.

Raad voor Cultuur geeft Cinekid alsnog groen licht

Eerder dit jaar dreigde Cinekid uit de culturele basisinfrastructuur te vallen, door een ‘nee, tenzij’-advies van de Raad voor Cultuur. Een bijgewerkte aanvraag heeft de Raad nu op andere gedachten gebracht. Als de minister het overneemt kan Cinekid vier jaar met volle kracht vooruit. Een gesprek met Cinekid-directeur Heleen Rouw.

Radiograph of a Family doorgelicht. Vijf punten die deze IDFA-winnaar zo bijzonder maken

In IDFA-winnaar Radiograph of a Family dringt de Iraanse revolutie het huwelijk binnen van de seculiere vader van filmmaker Firouzeh Khosrovani en haar gelovige moeder. Wat maakt dit familieportret zo bijzonder?

Renzo Martens over White Cube: ‘Het Stedelijk moet vanaf nu het hele aankoopbudget aan kunst van plantagearbeiders besteden.’

Een strakke, spierwitte kunsttempel midden in het Congolese binnenland. Wat heeft dat te betekenen? Renzo Martens vertelt over zijn nieuwe documentaire White Cube, en het kunstproject dat plantagearbeiders in staat stelt hun land terug te kopen. Première op IDFA en in Lusanga, Congo.

Kijktip: When You Hear the Divine Call – Hoe een politiek onderwerp poëtisch wordt

Gouden Kalf-winnaar Buladó is inmiddels onze Oscar-inzending. Dat zal voorstanders van meer kleur in de Nederlandse film tevreden stemmen. En kijk zondag eens naar When You Hear the Divine Call van Festus Toll, een wat bescheidener maar even sprekend voorbeeld van nieuw licht in de Nederlandse film.

Dansfilm The Garden toont de zeer draaglijke lichtheid van het bestaan

The Garden is een nieuwe dansfilm van Sem, inmiddels ook danser bij Het Nationale Ballet, die afgelopen week in première ging. De choreografie is van de Britse danser Pascal Johnson, waarbij vijf dansers op het dak van het bekende kunstwerk Jardin d’émail van kunstenaar Jean Dubuffet in de beeldentuin van het Kröller-Möller Museum dansen. Op zich is dat bijzonder genoeg, het is echter het optimisme van de dansfilm dat indruk maakt.

Nederlands Film Festival 2020 – Grenzen verleggen met Forum van de Regisseurs

De 40ste editie van het Nederlands Film Festival verlegt de grenzen. Corona maakt dat alles anders gaat. Nu in meer dan 100 zalen in heel het land, en ook online. Voor grensverleggend werk is er de zesde aflevering van het Forum van de Regisseurs.

Traveling While Black grijpt je bij de strot

Traveling While Black raakt je diep en dat is ook precies de bedoeling. De zo’n 20 minuten durende Virtual reality film dompelt je onder in de geschiedenis van institutioneel racisme in de VS en vooral wat dat doet met mensen. De locatie is Ben’s Chili Bowl in Washington DC*. We zitten aan een tafel in …

Traveling While Black grijpt je bij de strot Lees verder »

Scroll naar top