FILM

Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.

‘Je hebt niets gemist aan je vader’

Elena Lindemans haalt in Verstoten Vaders een groot, weggestopt maatschappelijk probleem op indrukwekkende wijze naar voren: van vele tienduizenden kinderen die na een scheiding één van ouders moeten loslaten. Elena: ‘Tijdens het maken van ‘Vrouw slaat man’ – een film over mannen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld – kwam ik in contact met vaders …

‘Je hebt niets gemist aan je vader’ Lees verder »

Omdat er ook nog gewoon kleine creatieven met een verhaal zijn: ‘Zuheir, geboren glasblazer’.

De absurditeit van de pandemie daalt langzaam in, maar blijft nog steeds niet te bevatten. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen. Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn. Soms is er een moment van aandacht nodig, voor het moois waartoe mensen in staat zijn. Daarom een korte film over glasblazer Zuheir …

Omdat er ook nog gewoon kleine creatieven met een verhaal zijn: ‘Zuheir, geboren glasblazer’. Lees verder »

What the stream; kom maar op met die dramatische rampenfilms!

Hollywood is dol op rampenfilms en ik eerlijk gezegd ook. Het is een soort van ‘guilty pleasure’ van mij. Over het algemeen trekt het visuele aspect mij het meeste aan: het uitbarsten van een vulkaan, een aardbeving die de wereld uiteen scheurt – als inwoner van Groningen heb ik mijn mening wel enigszins bijgesteld over …

What the stream; kom maar op met die dramatische rampenfilms! Lees verder »

Een morele boost voor als je er even helemaal doorheen zit. Top 5 indie-filmstreams van een echte liefhebber

Afgelopen week zat mijn in-box en mijn sociale-mediafeed vol met afzeggingen. Voorstellingen, filmfestivals en musea: alles waar ik me op verheugde of waar ik een bijdrage aan zou leveren is geannuleerd of op de lange baan geschoven. Begrijpelijk en verstandig. Maar ook gekmakend, en een inkomstenderving voor mij en vele anderen in de culturele sector. …

Een morele boost voor als je er even helemaal doorheen zit. Top 5 indie-filmstreams van een echte liefhebber Lees verder »

Troost in tijden van Corona – Waarom volwassen animatiefilms zo effectief zijn. (Met Podcast)

Vorig jaar gonsde het plotseling rond: de Nederlandse animatiefilm gaat doorbreken, er is een echte animatie-industrie ontstaan. Aanleiding was de première van Heinz, Piet Kroons dwarse en uit de band springende filmversie van de strips van Windig en De Jong. Geen kinderfilm. En zeker geen Disney-kloon. We hebben het over lange animatiefilms, en daarvan zijn …

Troost in tijden van Corona – Waarom volwassen animatiefilms zo effectief zijn. (Met Podcast) Lees verder »

Testament van Herman Finkers: niet zo tobben met dit prachtige leven

Hildegard von Bingen (1098-1179) was componist, wetenschapper, schrijver, dokter, mysticus en oprichtster van een klooster. Dus een katholieke non, maar dan een die wel het vrouwelijk orgasme onderzocht. Die laatste paradox resoneert, besefte Herman Finkers uiteraard toen hij het scenario schreef voor ‘De Beentjes van St. Hildegard’. De beschrijving van het orgasme door Hildegard luidde: …

Testament van Herman Finkers: niet zo tobben met dit prachtige leven Lees verder »

70ste Berlinale, onder nieuwe leiding, opent met My Salinger Year en herdenkt de slachtoffers van Hanau

“We hebben goede hoop”, is het antwoord als ik vlak voor de start van het filmfestival in Berlijn een collega aanspreek. Want nieuwsgierig hoe de keus voor Carlo Chatrian als nieuwe artistiek directeur gevallen is bij de Duitse kritiek. Chatrian, hiervoor directeur van het toonaangevende arthousefestival in Locarno, ligt goed, begrijp ik. Of deze 70ste …

70ste Berlinale, onder nieuwe leiding, opent met My Salinger Year en herdenkt de slachtoffers van Hanau Lees verder »

Nederlands Blazers Ensemble start tweede tournee van The Unknown Chaplin een ode aan Chaplin’s kunstenaarschap, met nieuw gecomponeerde muziek

Na de succesvolle tournee in november vorig jaar gaat het Nederlands Blazers Ensemble opnieuw touren met The Unknown Chaplin. De tweede tournee – van 3 maart tot en met 22 maart – voert langs zalen in Ede, Helmond, Tilburg, Den Haag, Amersfoort, Enschede, Amsterdam en Rotterdam. www.nbe.nl/programma/the-unknown-chaplin/ Zes hilarische, kolderieke en melancholische stomme films van …

Nederlands Blazers Ensemble start tweede tournee van The Unknown Chaplin een ode aan Chaplin’s kunstenaarschap, met nieuw gecomponeerde muziek Lees verder »

49ste editie Filmfestival Rotterdam opent met Mosquito – de geschiedenis als een koortsdroom

In de trailer van het International Film Festival Rotterdam, dat op 22 januari van start gaat, verbrokkelen filmbeelden tot abstracte vormen en kleurpatronen. Het heeft te maken, begrijp ik, met de verwondering over de onstuitbare drang tot verhalen maken. Ooit zette een grotbewoner een geverfde hand op de rotswand. In de digitale tijd toveren we …

49ste editie Filmfestival Rotterdam opent met Mosquito – de geschiedenis als een koortsdroom Lees verder »

Alice in Wonderland als Virtual Reality-theater: mag ik nog even in het konijnenhol blijven?

Soms zie je iets en besef je pas op de fiets terug hoe bijzonder het was. Wacht eens even, het witte konijn praatte terug? Humpty Dumpty maakte zich zorgen dat ik hem wel ving? Ik heb vandaag niet alleen naar een Virtual Reality (VR) installatie gekeken, de installatie keek terug! Nog niet eerder heb ik …

Alice in Wonderland als Virtual Reality-theater: mag ik nog even in het konijnenhol blijven? Lees verder »

Wanneer hinkelde ik voor het laatst? Eye maakt indruk met expo van Francis Alÿs over de wereld als kinderspel

Een tentoonstelling met alleen maar spelende kinderen, wordt dat niet gauw te klef of te gezellig? Niet als de kunstenaar Francis Alÿs is. Hoewel het moeilijk is om niet te glimlachen bij het zien van een zandkasteel, verliet ik de zaal met een hoofd vol vragen over de aard van de mensheid. Geen kleine verdienste …

Wanneer hinkelde ik voor het laatst? Eye maakt indruk met expo van Francis Alÿs over de wereld als kinderspel Lees verder »

Open je ogen, kijk en denk na, ga in gesprek. Opening IDFA 2019 laat de sublieme uitersten van de documentaire zien.

De 32e editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam is geopend met Sunless Shadows. Ontboezemingen van jonge vrouwen die vastzitten wegens medeplichtigheid aan moord op hun vader of andere man in de familie groeien uit tot een beklemmend statement over onderdrukte vrouwen in een mannenmaatschappij. De enige Nederlandse film in de internationale competitie is Rotjochies van Maasja Ooms.

No Time To Die? Op de New Cinema Conference gaat het over marketing – en nauwelijks over Netflix.

Wat zal de bioscoopwereld de komende jaren het meest opschudden? De nieuwe James Bond-film? Of een op uw voorgaande bioscoopbezoeken afgestemde persoonlijke filmtip die zomaar op uw smartphone opduikt? Of misschien een technische innovatie die voor een heel nieuwe filmbelevenis zorgt? Zomaar een paar zaken die opdoemen rond het onderwerp van de deze week gehouden …

No Time To Die? Op de New Cinema Conference gaat het over marketing – en nauwelijks over Netflix. Lees verder »

Ook de Nederlandse jeugdfilm in zwaar weer? Genoeg gespreksstof tijdens het Cinekid-festival

Het jeugdfilmfestival Cinekid opent deze week met Binti, een aanstekelijke, hoogst actuele jeugdfilm die bruist van optimisme. Dat klinkt goed, want optimisme kan de Nederlandse jeugdfilm op dit moment goed gebruiken. Jammer dus dat Binti, over een meisje uit Congo dat alles in het werk stelt om met haar vader in België te mogen blijven, …

Ook de Nederlandse jeugdfilm in zwaar weer? Genoeg gespreksstof tijdens het Cinekid-festival Lees verder »

Rode vlaggen, mooie woorden en een kordaat plan: Dogma 19. Draai een speelfilm als een documentaire.

In navolging van Denemarken heeft nu ook Nederland zijn eigen Dogma-manifest. Een bescheiden, maar ook ambitieus statement van twee jonge filmmakers die na een seizoen vol rumoer en zorgen over de Nederlandse film een verrassend helder plan presenteren. Of het een kiezelsteentje of een grote kei in de vijver is, zal moeten blijken. Ze gaan …

Rode vlaggen, mooie woorden en een kordaat plan: Dogma 19. Draai een speelfilm als een documentaire. Lees verder »

“‘Wel aardig’ is niet goed genoeg, dat valt gelijk af.” Filmcriticus Jan Pieter Ekker over mogelijk het laatste Forum van de Regisseurs op het Nederlands Filmfestival

Het Nederlands Film Festival staat op het punt van losbarsten. Een ruime week met een breed overzicht van alles wat beweegt op de Nederlandse schermen, van publieksfilm tot korte studentenfilm. Het afgelopen jaar was rumoerig: regisseurs, editors en cameramensen toonden zich somber over de kwaliteit en het lef van de vaderlandse film. Bezoekersaantallen lijken ook …

“‘Wel aardig’ is niet goed genoeg, dat valt gelijk af.” Filmcriticus Jan Pieter Ekker over mogelijk het laatste Forum van de Regisseurs op het Nederlands Filmfestival Lees verder »

New Lights in Filmclub Hyena – hoe jonge makers de documentaire leven inblazen

Goed nieuws voor iedereen die Als je later groot bent, de dubbel bekroonde afstudeerfilm van Max Baggerman, tot nu toe heeft gemist. Deze even poëtische als maatschappijkritische documentaire blik op de werkende mens is op 1 augustus weer te zien als onderdeel van New Lights. Deze avond is de tweede aflevering van een nieuw tweemaandelijks …

New Lights in Filmclub Hyena – hoe jonge makers de documentaire leven inblazen Lees verder »

Het belangrijkste animatiefestival vindt plaats in Annecy – en Nederland doet mee

Dat de Nederlandse animatiefilm in de lift zit beschreef ik hier eerder al. En nu ik deze week rondkijk op het animatiefestival in het Franse Annecy lijkt het me aardig om te zien hoe onze animatiefilmers en producenten zich hier presenteren. Zeker omdat Annecy geldt als het belangrijkste evenement wereldwijd in deze sector. ‘Het Cannes …

Het belangrijkste animatiefestival vindt plaats in Annecy – en Nederland doet mee Lees verder »

‘Aan crowdfunding zit een limiet, daar kun je maar twee keer mee aankomen.’ – Groeipijnen van de dansfilm, deel 2

De dansfilm neemt een unieke plaats in binnen het filmaanbod. Niet louter gedreven door psychologisering of tekst, biedt het alle mogelijkheid voor experiment in vorm en inhoud. Maar dat betekent ook dat het lastig te plaatsen is. En dus lastig te maken. In het tweede deel over de groeipijnen van de dansfilm komen 2 dansers …

‘Aan crowdfunding zit een limiet, daar kun je maar twee keer mee aankomen.’ – Groeipijnen van de dansfilm, deel 2 Lees verder »

Scroll naar top