Ga naar de inhoud

ACTUEEL

Alles over politiek, beleid, samenleving en hoe die dingen met cultuur en kunst te maken hebben.

Naakt is hoofdthema op 33ste editie Nederlands Film Festival, Hoe Duur was de Suiker openingsfilm

Paul Verhoeven, Dick Maas, Katja Schuurman, Monique van de Ven en Kim van Kooten zijn allemaal speciale gast op de komende editie van het Nederlands Filmfestival. Niets bijzonders, denkt u, maar als u ze op de festivalposters ziet zult u ze waarschijnlijk niet herkennen. Het zijn namelijk naamgenoten van bekende filmpersoonlijkheden die dit jaar

Kevin Spacey: ‘Televisie zal fundamenteel veranderen door komst Netflix’

Driekwart van de proefafleveringen voor series in de VS leidt niet tot een vervolg. Voor House of Cards, de serie waarmee het on demand en streaming videokanaal Netflix definitief doorbrak in Amerika, is geen proefaflevering gemaakt. De grote omroepen weigerden de serie zonder pilot te maken, maar Netflix zag direct in dat er een voldoende groot publiek voor zou zijn. Dat was

Bureau Promotie Podiumkunsten kaputt (3): een lijk van anderhalf miljoen in de kast

De Theaterbon is populairder geweest dan de uitgever vermoedde. Theaterbezoekers hebben zeker de laatste tien jaar meer van deze boekenbon voor podiumkunsten gebruik gemaakt dan verwacht. Anderhalf miljoen euro meer. Gevolg is dat de Stichting voor de Promotie van het Theater en Concertbezoek SPTC sinds 2011 te maken heeft met een negatief vermogen.

10 procent minder kaartverkoop, maar Festival Boulevard is toch tevreden.

Festival Boulevard in Den Bosch heeft dit jaar 55.000 kaarten verkocht, 5000 minder dan in 2012. Het festival, dat dit jaar van 1 tot 11 augustus werd gehouden, trok wel meer publiek voor het gratis aanbod op het festivalplein. Daarmee kwam het totaal aantal bezoekers aan het festival dit jaar op 145.000, 5000 meer dan in 2012. Omdat de zaalbezetting met 85% nog steeds mooi is, zal de daling in de kaartverkoop vooral te maken hebben met een kleiner aanbod van voorstellingen.

Bureau Promotie Podiumkunsten kaputt (2): hoe 3 procent in 3 x 33 procent veranderde

Het Bureau Promotie Podiumkunsten dat per 1 oktober wordt opgeheven, is niet het slachtoffer geworden van de cultuurbezuinigingen of de economische crisis. De Stichting Promotie Theater- en Concertbezoek (SPTC), de geldschieter van het BPP, heeft om andere, onduidelijke redenen de geldkraan dichtgedraaid.

Bureau Promotie Podiumkunsten kaputt

We hebben nog lang niet alle info binnen, maar we hebben inmiddels  genoeg: het Bureau Promotie Podiumkunsten (BPP), gefinancierd door de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies, kapt ermee per 1 oktober. Reden onbekend, maar de malaise in de cultuursector, en vooral de podiumkunsten, zal er vast mee te maken hebben.

Vertrek zakelijk leider Nederlands Dans Theater Van Leer om persoonlijke redenen

Op de dag dat in Den Haag gestemd zou worden over het nieuwe Spuiforum, is bekendgemaakt dat Robert van Leer vertrekt als zakelijk leider van het Nederlands Dans Theater. Van Leer neemt ontslag om puur ‘persoonlijke redenen’, volgens de persvoorlichter van het gerenommeerde dansgezelschap.

Muziekschool @uckutrecht signaleert trend: ouders investeren meer in muziekeducatie

Ondanks de crisis investeren ouders graag en veel in de muzikale ontwikkeling van hun kroost. Dit constateert het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK). Hun programma’s op het gebied van talentontwikkeling lopen goed. “Ouders kiezen er nu bewuster dan ooit voor om hier geld aan uit te geven. Ze komen ook steeds vaker mee naar de lessen en laten hun kinderen steeds jonger beginnen,” vertelt cellodocent Floris Dercksen.

Redding Tropenmuseum betaald uit budget voor kunstaankopen

Het Tropenmuseum is gered, dat wisten we al, maar de Tweede Kamer wilde nog weten waar dat uit betaald werd. Immers: meer geld gaat de overheid niet uitgeven, dat moeten wij doen. Enfin. Uit de beantwoording van de kamervragen door cultuurminister Jet Bussemaker blijkt dat de musea in ieder geval in 2016 5,5 miljoen minder uit kunnen geven aan kunstaankopen.… 

I Like To Watch Too is een must om de podiumkunsten in Nederland jong en fris te houden

Een man en een vrouw dansen gepassioneerd in de hal van Paradiso. Zo’n experimentele dansperformance is ongewoon voor het Amsterdamse poppaleis. Toch is het festival I Like To Watch Too hier goed op zijn plaats. Veel mensen voelen een drempel tegenover dit soort optredens, maar hier heerst precies de goede ‘in- en uitloopsfeer’ om avant-gardekunst tot iets te maken waar je gewoon naar kunt kijken en dat altijd wel iets in je losmaakt.

Doek valt voor filmtheater en podium Provadja in Alkmaar

Al meer dan tien jaar tobt het Alkmaarse filmtheater en podium Provadja – een van de oudste Nederlandse filmhuizen – met een veel te krappe behuizing. Al meer dan tien jaar zijn er plannen gemaakt en gisteravond stemde de gemeenteraad over de herhuisvesting. En koos daarmee voor een optie die bestuur, medewerkers en vrijwilligers van Provadja al categorisch hadden afgewezen. Namelijk

Ech Uterechse rondleiding door het Cetraol Stetion en Hoog Ketrijne #callofthemall

“Even doorlopen mensen! Ik wil u voorstellen aan Frans van Montfoort. Eén van de allereerste straatmuzikanten in het oude Hoog Catharijne en zelf bijna een living statue.” Gids Ton van den Berg, vandaag in de gedaante van zijn alter ego Koos Marsman, geeft Van Montfoort een klap op zijn schouder. “Goed om je weer te zien jongen.”

Nederlands Symfonieorkest verliest rechtszaak en naam

We schreven al over  de naamsverandering van het Orkest van het Oosten in het Nederlands Symfonieorkest (NedSym). Het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPho) was not amused en meende dat het Enschedese orkest inbreuk maakte op haar merk- en handelsrechten en eiste dat het orkest een andere naam zou kiezen. Er volgde een kort geding en in april 2012 oordeelde de rechter dat het Nederlands Symfonieorkest alleen de afkorting NedSO niet mag gebruiken, maar niet van naam hoeft te veranderen.

Minder publiek, maar vollere zalen voor @hollandfestival 2013

69.500 bezoekers, dus zeker 5.000 bezoekers minder dan eerdere edities, maar de zalen zaten wel voller. Met 82% zaalbezetting is de organisatie van het Holland Festival tevreden over het festival van 2013. Of dat hogere bezettingspercentage, behalve aan het kleinere aantal voorstellingen (14 minder dan vorig jaar) ook te danken is aan kleinere zalen, is vanaf hier niet uit te zoeken, maar dat ook het grote Theater Carré met de vele onverkoopbare slechtzichtplaatsen dit jaar nauwelijks werd gebruikt, zal zeker geholpen hebben.

Katibu di Shon, de eerste Curaçaose opera én een universeel verhaal

Zijn betovergrootvader schreef het eerste gedicht in het Papiaments en won zo een weddenschap. Randal Corsen schreef de muziek voor de eerste Curaçaose opera. “Het is een klein eiland,” lacht de componist, maar dan, bewogen: “Verbijsterend om te bedenken hoe kort geleden dit allemaal is.”

Nergens gaat de zon zo functioneel onder als op Terschelling

Oerol, het festival met Terschelling als podium, heeft twee natte, koude en winderige dagen achter de rug. De straten kleuren geel, rood, blauw en zwart van de regenpakken. Acteurs spelen in transparante regenpakken, om kostuums nog tot hun recht te laten komen. Of hebben iemand achter zich staan die hen met paraplu beschermt tegen de regen.

Kunst doorbreekt de sleur van Hoog Catharijne in Call of the Mall

Je staat er eigenlijk weinig bij stil, hoe raar stilstaan in een winkelcentrum als Hoog Catharijne is. Tenminste: als je niet stilstaat met je hoofd naar een etalage of je vingers in een bak fastfood. De code om met glazige blik door een shopping mall te zweven is zo algemeen dat het ook voor jezelf wennen is wanneer iets je dwingt om opeens

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands