Meteen naar de inhoud

ACTUEEL

Alles over politiek, beleid, samenleving en hoe die dingen met cultuur en kunst te maken hebben.

Ech Uterechse rondleiding door het Cetraol Stetion en Hoog Ketrijne #callofthemall

“Even doorlopen mensen! Ik wil u voorstellen aan Frans van Montfoort. Eén van de allereerste straatmuzikanten in het oude Hoog Catharijne en zelf bijna een living statue.” Gids Ton van den Berg, vandaag in de gedaante van zijn alter ego Koos Marsman, geeft Van Montfoort een klap op zijn schouder. “Goed om je weer te zien jongen.”

Nederlands Symfonieorkest verliest rechtszaak en naam

We schreven al over  de naamsverandering van het Orkest van het Oosten in het Nederlands Symfonieorkest (NedSym). Het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPho) was not amused en meende dat het Enschedese orkest inbreuk maakte op haar merk- en handelsrechten en eiste dat het orkest een andere naam zou kiezen. Er volgde een kort geding en in april 2012 oordeelde de rechter dat het Nederlands Symfonieorkest alleen de afkorting NedSO niet mag gebruiken, maar niet van naam hoeft te veranderen.

Minder publiek, maar vollere zalen voor @hollandfestival 2013

69.500 bezoekers, dus zeker 5.000 bezoekers minder dan eerdere edities, maar de zalen zaten wel voller. Met 82% zaalbezetting is de organisatie van het Holland Festival tevreden over het festival van 2013. Of dat hogere bezettingspercentage, behalve aan het kleinere aantal voorstellingen (14 minder dan vorig jaar) ook te danken is aan kleinere zalen, is vanaf hier niet uit te zoeken, maar dat ook het grote Theater Carré met de vele onverkoopbare slechtzichtplaatsen dit jaar nauwelijks werd gebruikt, zal zeker geholpen hebben.

Katibu di Shon, de eerste Curaçaose opera én een universeel verhaal

Zijn betovergrootvader schreef het eerste gedicht in het Papiaments en won zo een weddenschap. Randal Corsen schreef de muziek voor de eerste Curaçaose opera. “Het is een klein eiland,” lacht de componist, maar dan, bewogen: “Verbijsterend om te bedenken hoe kort geleden dit allemaal is.”

Nergens gaat de zon zo functioneel onder als op Terschelling

Oerol, het festival met Terschelling als podium, heeft twee natte, koude en winderige dagen achter de rug. De straten kleuren geel, rood, blauw en zwart van de regenpakken. Acteurs spelen in transparante regenpakken, om kostuums nog tot hun recht te laten komen. Of hebben iemand achter zich staan die hen met paraplu beschermt tegen de regen.

Kunst doorbreekt de sleur van Hoog Catharijne in Call of the Mall

Je staat er eigenlijk weinig bij stil, hoe raar stilstaan in een winkelcentrum als Hoog Catharijne is. Tenminste: als je niet stilstaat met je hoofd naar een etalage of je vingers in een bak fastfood. De code om met glazige blik door een shopping mall te zweven is zo algemeen dat het ook voor jezelf wennen is wanneer iets je dwingt om opeens

Community art van ‘Verborgen oorlog’ smeedt band tussen Nederlanders en Guatemalteken

Vrede van Utrecht
Het is er koud, kil en donker. Maar ook stil, groen en ruim. Bezoekers werden hier tot voor kort niet geduld. En nu opent Fort Nieuwersluis, vlakbij Breukelen, de deuren. Van 20 tot en met 23 juni is er de voorstelling ‘Verborgen oorlog’ te zien. Guatemalteekse spelers laten hierin zien hoe het is om in een gewelddadig land te leven. En Nederlandse spelers voegen daar hun ervaringen aan toe over hoe het is om uit een vrij land naar een land als Guatemala te gaan.

Marie aan een touwtje: Anja Röttgerkamp schittert als onbekende soldaat in The Pyre van Gisèle Vienne @HollandFestival

Holland Festival Holland Festival

‘The Pyre’, de nieuwste voorstelling van de internationaal rijzende ster Gisèle Vienne, lijkt aanvankelijk minder verontrustend dan haar eerdere werk. Stukken als ‘Jerk’ (2008), gebaseerd op het waar-gebeurde verhaal van een jonge seriemoordenaar, en ‘This is how you will disappear’ (2010), met een donker bos in de hoofdrol, waren slechts op enkele plekken in Nederland te zien. Hopelijk brengt dit optreden tijdens het Holland Festival daar verandering in. Gisèle Vienne studeerde ooit harp, daarna filosofie en is uiteindelijk als poppenspeler opgeleid. Maar Vienne ziet zichzelf vooral als een beeldend kunstenaar die werkt met tijd, op een podium, waar verschillende ritmes, motieven en figuren samenkomen.

Desdemona in zwart/wit

Holland Festival Holland Festival

Is het dodenrijk in de opera Sunken Garden van Michel van der Aa een 3D-tuin vol schitterende kleurenpracht, regisseur Peter Sellars kiest in Desdemona van Toni Morrison en Rokia Traoré voor sober zwart/wit. Op het toneel van een uitverkocht Muziekgebouw aan ’t IJ staan glazen flessen en potten, nu eens van onderaf verlicht, dan weer van bovenaf, met hangende peertjes als flakkerende kaarsen. Links staat een aantal ngoni’s (Malinese luit) en twee kora’s (Malinese harpluit), die bespeeld worden door zwarte musici.

It’s official: Bussemaker dist Raad voor Cultuur in strijd om kunstminnende kiezer

We zagen het in maart al aankomen, maar nu is het officieel: minister van cultuur Jet Bussemaker legt het Museumadvies van de Raad voor Cultuur naast zich neer. Het adviescollege onder leiding van Joop Daalmeijer heeft zijn huiswerk dus niet goed gedaan: zijn idee

Even ontsnappen uit de verborgen oorlog van Guatemala

Vrede van Utrecht
‘Verborgen Oorlog’, de theatrale uitwisseling tussen acteurs uit Nederland en Guatemala, nadert de uitvoering. De Guatemalteekse spelers van het gezelschap Caja Lúdica zijn al een paar weken in het land. Samen met de Nederlandse acteurs repeteren ze bij Fort Nieuwersluis (bij Breukelen), waar de voorstelling vanaf 20 juni ook is te zien. Alan Hack (18) is een van de Guatemalteken die in de voorstelling speelt. Zijn verblijf in Nederland ervaart hij als een paradijselijke ontmoeting met vrijheid.[/heading]

Verpletterend goed: Nine Rivers van componist James Dillon, met dirigent en percussionist Steven Schick @HollandFestival

Holland Festival Holland Festival

Van de milde, alledaagse kakafonie rond het Muziekgebouw in de middag, op het terras aan het IJ, geraak je in enkele passen in de stilte van de concertzaal. Drieënhalf uur lang (met tussendoor ruim twee uur aan pauzes) spelen en zingen Asko|Schönberg, Slagwerk Den Haag en Capella Amsterdam je de oren van het hoofd. Steven Schick (oa. ooit Bang on a Can), dirigeert niet alleen, maar neemt ook als percussionist het middendeel van het concert, in het Bimhuis, voor zijn rekening. Onder zijn bezielende leiding laveert ‘Nine Rivers’ tussen spektakel en purisme: een strijd tussen complexe vorm en de eenvoud van rauwe klankmaterie.

Foto: Jurgen Koopmanschap

Eerste kinderboekenambassadeur @jacques_vriens op de bres voor leesplezier: ‘Schrikbarend weinig Nederlandse kinderen vinden lezen leuk’

Sinds twee maanden mag de succesvolle kinderboekenschrijver Jacques Vriens zich de eerste Kinderboekenambassadeur van Nederland noemen. Al veel langer doet hij er alles aan om het leesplezier van kinderen te vergroten. ‘Uit internationaal onderzoek blijkt dat slechts tien procent van de Nederlandse kinderen lezen écht leuk vindt. Dat is schrikbarend weinig.’

Peter Blok doet een Don Draper

Tjitske Reidinga, onze favoriete actrice, die midden in haar golden years zit, komt met een nieuwe zomerkomedie: ‘Een Ideale Vrouw’. De blondine die theatermensen al heel lang kenden, maar gewone mensen pas leerden kennen door de tv-serie Gooise Vrouwen, mag drie jaar lang zelf bepalen wat ze doet in het Nieuwe Delamartheater, en dus gaat ze nu voor Mad Men.… 

Messcherp, komisch en kwetsbaar: Kris Verdonck en A Two Dogs Company doen Daniil Charms op Spring Utrecht

De lol van absurde gestes en alledaagse stompzinnigheid liggen heel dicht bij elkaar. Kris Verdonck voert de messcherpe teksten van de Rus Daniil Charms (of Harms, zoals Verdonck zegt – vandaar de titel ‘H, an incident’) op als ware het gesneden koek. De

Steven Michel en Viktor Caudron in 'Victor'

Victor, prachtig duet over hedendaags mannengevaar

Een man en een jongetje samen op het toneel zetten – het bovenlijf ontbloot; in de huidige tijd betekent dat om moeilijkheden vragen. Onze door pedofilie-schandalen verzadigde blik laat nog maar weinig heel van de intimiteit tussen wat ook vader en zoon, broers of vrienden zouden kunnen zijn. Maar ‘Victor’ van choreograaf Jan Martens en regisseur Peter Seynaeve is geen brave, politiek correcte herstel-operatie. In hun zoektocht naar een liefdevolle blik op de relatie tussen man en kind, zoeken zij ook consequent de grenzen van het toelaatbare op.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Groot Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands