Ga naar de inhoud

Amsterdam

#HF11: Japanse bedrijskantine leidt tot hallucinerende tragedie van het onvermogen

Op heel verschillende plekken kunnen mensen soms hetzelfde idee hebben. En nog somser leiden die gelijke ideeën allebei tot iets prachtigs. Een paar jaar geleden speelde mimegezelschap Kassys dankzij het Brabantse theater Bis de prachtig droevige tragedie ‘Kommer’, waarin collega’s zinloze tijd doorbrachten in een rouwkamer vol leaseplanten. Ieder gratuit zinnetje werd uitvergroot door machtig hulpeloze gebaren tot in het… 

#HF11 Spelen met de snor van Nietzsche in operafantasie van Wolfgang Rihm

Een opera gebaseerd op teksten van Nietzsche, en dan beginnen met hard gelach en hoofdpersonage N die probeert twee waternimfen te pakken te krijgen. Wacht even, dat is Wagner! Goed, bij Wagners Rheingold gaat het om drie Rijndochters, maar de overeenkomst is te groot om toevallig te zijn. En dat is die ook niet, maar in de eerste minuten van Wolfgang Rihms Dionysos is veel meer aan de hand. Hier is een componist aan het werk die niet alleen met tekst en muziek speelt, maar ook met eeuwen cultuurgeschiedenis en daar nog grappen bij weet te maken ook. Het is om in van een roes te geraken.

#HF11 Milieuboodschap in ‘Birds with Skymirrors’ geeft fantasie geen vleugels, maar zit letterlijk in de weg

Je kunt je ogen bijna niet afhouden van de voeten. De dansers maken drukke, snelle pasjes en toch lijken hun lichamen over het toneel te glijden. Het straalt iets van volmaaktheid uit. In ‘Birds with Skymirrors’ krijg je voortdurend het gevoel dat de vogelwereld model heeft gestaan voor de bewegingen. Trillende handen doen aan vleugeltoppen denken, kwetsbaar de luchtlagen aftastend.… 

#HF11: Met The School for Scandal geeft Deborah Warner een vrolijke schop tegen een aartsconservatieve theatertraditie. De Britten zijn not amused.

Foto: Neil Libbert

Dat was even knarsetanden voor de Britse theatercritici. De gevierde regisseur Deborah Warner (1959) trok onlangs Richard Brinsley Sheridan’s The School for Scandal uit de kast. Een stuk uit 1777, en een onaantastbaar onderdeel van de Britse theatercanon. Voortbordurend op de stijl van haar eerdere productie Mother Courage (2009) gaf Warner ook aan The School for Scandal – godbetert – een eigenzinnige, hedendaagse draai.

 

“Met veel video, licht, muziek en kabaal – als een rockconcert, ” grijnst Warner in het kantoor van het Barbican Theatre in Londen. “Mother Courage had een ontzettend populistische, spannende sfeer. Ik houd ontzettend van die arrogante theatraliteit, en die stijl wilde ik voortzetten in The School for Scandal. Voor mij was het de grote uitdaging om de Brechtiaanse theaterstijl van Weimar – die ik via Mother Courage weer had ontdekt – te laten botsen met een achttiende-eeuwse theatertekst.”

Diepere lagen ver te zoeken in onduidelijk project ‘The Long Count’ van tweelingbroers Dessner

The Long Count - foto Julieta Cervantes

Twee jongens slaan met een honkbalknuppel tegen een gitaar, die aan een touw in de lucht hangt. Even daarvoor hebben ze het instrument ook al mishandeld bij een vreemd touwtrekspelletje, waarbij de gitaar regelmatig de grond raakte. Beide keren vullen schrille, nare klanken de ruimte. De spelletjes worden met een bloedserieus gezicht gespeeld en lijken dus iets te vertellen aan de bezoekers. Maar wat eigenlijk? Die vraag blijft door je hoofd tollen bij vrijwel elk theatraal moment in The Long Count. Het project van de tweelingbroers Bryce en Aaron Dessner van indierockband The National klinkt nogal spannend. Zo wordt het in de aankondiging een multimediaal concert genoemd, met een liederencyclus waarin de tijd voordat onze wereld begon, centraal moet staan. De muzikanten creëerden het samen met videokunstenaar Matthew Ritchie en gebruikten de Popol Vuh, een historisch-mythologische tekst van een Maya-volk uit Guatemala over die begintijd, als inspiratiebron. In de voorstelling willen ze verbanden leggen tussen mythe van de Maya’s en hun eigen leven.

Die Jahreszeiten past in de versie van OT perfect in de Vlaams-Nederlandse Operadagen

In Nederland wordt de visie op opera vooral gestuurd vanuit de concertpraktijk. Daarmee wijkt de Nederlandse omgang met dit genre flink af van wat in de rest van Euroa gangbaar is. Dat blijkt alleen al uit het feit dat er de afgelopen eeuw vooral werd geïnvesteerd in concertzalen die direct dan ook tot de beste ter wereld horen: het Amsterdamse… 

Tien theatervoorstellingen die u volgens de jury van het Nederlands Theaterfestival niet had mogen missen. Mee eens?

U  lag natuurlijk met zijn allen in de rij voor die legendarische Richard III van Orkater met muziek van Tom Waits. Of u had zich opgesloten bij het kleine zaal juweeltje ‘Till the fat lady sings’ van Oostpool, of u wilde gewoon geen aflevering van O O Cherso en The Voice of Holland missen. Enfin: nu weet u wat u… 

Nederlands ministerie van OC&W baseert visie ‘vernieuwing’ cultuursubsidiestelsel op Britse voorbeeld

Er zit een interessante ‘drone’ onder, en dat kan iemand als dreigend ervaren. De video aan het eind van dit artikel heeft in ieder geval meer betekenis dan veel cultuurliefhebbers denken. Feit is namelijk dat de ingrijpende bezuinigingen die de Britse regering heeft doorgevoerd via hun ‘Arts Council’ achteraf nauwelijks op protesten zijn gestuit, terwijl de onevenredigheid in de korting… 

Rutger Hauer gaat door het lint in openingsfilm Imagine Festival en krijgt carrièreprijs

Rutger Hauer moet een gelukkig mens zijn, en niet alleen omdat hij vanavond op de openingsavond van het 27ste Amsterdam Fantastic Film Festival Imagine een carrièreprijs krijgt. Ooit min of meer op goed geluk naar Amerika getrokken, nu een van de weinige Nederlandse filmacteurs met een brede en nog steeds uitdijende en waanzinnig gevarieerde internationale carrière. Blonde robot in Blade… 

“Dat van de ander die de hel is. Daar kan ik me zo over opwinden”: Laura van Dolron maakt theatraal gehakt van Sartre.

Ze is ‘stand-up filosofe’. Met die zelfbedachte term schiep ze een nieuwe vorm van theater, die het midden houdt tussen cabaret, een lezing en theater. Ze speelt met haar eigen rol, zet acteurs in of het marionetten zijn, maar blijkt uiteindelijk hun speelbal, zo goed als die van het noodlot. Kortom: Laura van Dolron is een geval apart. Ze maakt… 

Dood Paard trekt stoute schoenen aan en zwaait Shakespeare uit in ‘Bye Bye’

Het Amsterdamse gezelschap Dood Paard vertaalde zelf Shakespeare’s ‘Othello’ en zwaait met ‘Bye Bye’ de bard uit. Het eigenzinnige collectief brengt een anderhalve uur durende actuele zedenschets en zielenspiegel, waarin wijzen naar ‘De Ander’ centraal staat. Shakespeare’s stukken worden nogal eens heel eerbiedig opgevoerd. . De bewierookte ‘bard’ uit Stratford-upon-Avon heeft de Engelse taal bovendien talloze uitdrukkingen geschonken die tot… 

Prijswinnaars Go Short: Zweedse Incident by a Bank beste korte fictie

Het festival voor de korte film Go Short in Nijmegen is nog niet helemaal afgelopen, maar gisteravond werden tijdens de Award Show in LUX de winnaars van de verschillende competities bekendgemaakt. De prijs voor de beste korte fictie ging naar Incident by a Bank van de Zweedse regisseur Ruben Östlund. Hij nam een mislukte bankoverval uit 2006 als uitgangspunt voor… 

‘Er zijn provincies waar je prima op VVD of CDA kunt stemmen’; nieuwe website geeft stemtips aan kunstliefhebbers

Het leek wel een feestje. Koffie met vlaai, een Maastrichts liedje, fanfaremuziek en een toespraak van prins carnaval. De lancering van de website nadeschreeuwnudestem.nl is op 21 februari omgeven door optimisme. De schreeuw voor cultuur in november was toch vooral een tegengeluid. Nu is er de kans om toekomstgericht actie te ondernemen. ‘Mobiliseer iedereen die je kent om 2 maart… 

“De VVD staat altijd pal voor de kunsten” – Gastcolumn van Jeffrey Meulman over Rutte’s boude uitspraken

Jeffrey Meulman, directeur van Het Nederlands Theaterfestival TF, reageerde op de uitspraken van Rutte in Buitenhof, die ook op deze site te zien zijn. Vervolgens kreeg hij een brief terug

Ifigeneia moest dood, zo blijkt uit de reconstructie door de jubilerende Theatergroep Aluin

‘Dat lijkt wel een boeketreeks!’ sprak mijn vrouw met enig afgrijzen bij het zien van de cover van ‘De Wraak van Iphigeneia’. En ja, het moet gezegd: op boekformaat is de affiche van de laatste theatervoorstelling van Theatergroep Aluin iets te veel van het goede. Van de A0-affiche had je dat nooit gedacht. Sterker nog: die affiches van Aluin, die… 

“Kenmerkend aan het boekenvak blijft het oeverloze geouwehoer, maar deze avond had ik niet willen missen.” Alle tweets van #evdu, met video.

Er gebeuren interessante dingen in deze dagen. De digitale revolutie begint trekjes te krijgen van een echte revolutie. Nog niemand heeft zichzelf in brand gestoken, zoals in Tunesië, maar inmiddels trekken wel steeds meer mensen de virtuele straat op om de oude machten omver te werpen: na de platenmaatschappijen, die zich lieten overvallen door de downloadende mens, en de kranten die zich lieten overvallen door de vrij naar informatie zoekende mens, zijn nu de uitgevers van boeken aan de beurt, zo lijkt het.

Diego del Morao doet zichzelf op Flamenco Biënnale in hoge mate tekort met onprofessionele podiumpresentatie

Tussen 21 en 30 januari 2011 vindt in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam de Flamenco Biënnale plaats, een muziek en dansfestijn rond die mythische Spaanse oermuziek die geen mens onberoerd weet te laten. Een muziekstijl bovendien die zich parallel aan de geschiedenis van het Iberische schiereiland ontwikkelde, daar waar de cultuur van de uit India afkomstige Roma zigeuners samenkwam met die… 

“RutteLeaks”: Premier en staatssecretaris kennen eigen cijfers niet: inkomenseisen kunstinstellingen al gehaald in 2007 en meeste subsidie nu al naar succesvolle instellingen

We dachten al dat er iets niet klopte, toen Mark Rutte in zijn door velen bejubelde krachtdadige optreden in Buitenhof sprak van ‘al die lege zalen met 10 mensen op de eerste rij’. Ok, hij was zelf al jaren niet meer geweest, maar volgens zijn Staatssecretaris Halbe Zijlstra was de leegte in ieder geval in Den Haag schrijnend, wist Rutte… 

Peter Van Straaten wint Inktspotprijs 2010 met markant geplaatste crucifix.

‘De tekening is letterlijk en figuurlijk treffend, pijnlijk komisch en wrang: hij brengt traan en lach tegelijkertijd teweeg. De combinatie van de vredige pose van de jongen met de wrede aanslag op zijn lichaam blijft in je hoofd hangen. De prent heeft geen tekst nodig; hij zou in elke Europese, zelfs mondiale krant kunnen verschijnen, zo krachtig en universeel is… 

Alles om amateurs de tribune op te krijgen: geld voor ‘Danstuinen’, buurtbewoners en het Concertgebouw

Ongeveer 8 miljoen Nederlanders doen iets met kunst. Ze hebben muziekles, macrameeën plantenhangers, verven borden of zetten kerstkaarten in elkaar. Maar ze spelen ook toneel, zingen in een koor, maken deel uit van een hiphopcrew of death metal-band. Dat deze beoefenaren van amateurkunst niet automatisch ook vaste bezoekers zijn van professionele kunst, is voor veel mensen een raadsel. Het Fonds… 

De Nationale Reisopera mogelijk eerste slachtoffer bezuinigingen op cultuur

De snelle bezuinigingsoperatie van minimaal 200 miljoen op de cultuursector moet nog worden ingevuld, maar één ding is al duidelijk. Als het aan staatssecretaris Halbe Zijlstra ligt, maakt de vanuit Enschede opererende Nationale Reisopera grote kans om te sneuvelen bij die operatie. In zijn adviesaanvraag aan de Raad voor Cultuur, die de week voor kerst werd verstuurd, staat het volgende:… 

Hermitage trekt bezoek weg van Amsterdamse musea, terwijl landelijk het bezoek groeide in 2010

De marges zijn niet enorm, maar het bezoekcijfer van het Van Gogh Museum daalt al een paar jaar. In topjaar 2006 liepen nog 1.677.268 bezoekers door de veikigheidspoortjes, in 2010 zijn dat er waarschijnlijk nog maar 1.432.000. Ook het Rijksmuseum, dat ondanks de verbouwing open blijft, zit met een verwachte 900.000 bezoekers nog altijd ver onder de cijfers van topjaar… 

Concertgebouw vindt kapitaalkrachtige partner voor educatie en ontwikkeling in Deutsche Bank

Het Concertgebouw Amsterdam heeft een eerste ‘partner’ gevonden in het grote kapitaalkrachtige bedrijfsleven. Hiermee voldoet Nederlands wereldberoemde kroonjuweel aan de wens van het Kabinet-Rutte om meer geld ‘uit de markt’ te halen. De kapitaalkrachtige partij die is gevonden komt overigens niet uit Nederland, maar uit Duitsland: “Met ingang van 1 januari 2011 gaan Deutsche Bank en Het Concertgebouw NV een… 

Kunstbegroting behandeld in tweede kamer: nauwelijks discussie over 200 miljoen korting op podiumkunst

We waren op 13 december 2010 bij een even onopvallende als historische Haagse debatdag: het ging over de begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van het (eerste?) kabinet-Rutte en dat was de begroting waarin op verzoek van gedoogpartij PVV het te bezuinigen bedrag op het kunstbudget op 200 miljoen werd gesteld, waarbij erfgoed en musea dienden te… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands