Meteen naar de inhoud

Ann Van den Broek

Samen dans maken als voorbeeld voor samenleven. SOUL #3 Co-Creation is intiem, zonder erotiek.

  • 3 min leestijd

Je hebt van die voorstellingen waarbij je als nietsvermoedende toeschouwer het toneel op wordt uitgenodigd en, eenmaal daar, helemaal geblokkeerd raakt. SOUL #3 Co-Creation is er niet zo een. Wel bijna. Danseres Claire Hermans legt in dit werk namelijk uit dat angst een blokkade is voor… 

Uiterst zeldzame aardverschuiving mogelijk in hedendaagse dans in Nederland.

  • 8 min leestijd

In de hedendaagse dans zitten artistiek leiders vaak tientallen jaren op hun plek, in Nederland tenminste. Deze week kondigde Leo Spreksel zijn vertrek bij Korzo aan, per september 2017. Na 29 jaar houdt de directeur en programmeur dans van het Haagse theater en productiehuis het voor… 

Fonds Podiumkunsten snijdt in danssubsidies. Volgens sommigen niet genoeg.

  • 7 min leestijd

Het Fonds Podiumkunsten maakte de toekenningen voor de periode 2017-2020 bekend. Wat betekent dat voor de danssector? Pluriformiteit en ‘doorbloeding’. Terwijl iedereen met vakantie is, maakt het Fonds Podiumkunsten de subsidietoekenningen voor de podiumkunsten voor de periode 2017-2020 bekend. En het werd nog eens onderstreept:… 

Dit zijn de winnaars van de Zwanen 2016. Of niet.

  • 3 min leestijd

Drie dansers en drie dansproducties zijn genomineerd voor de Zwanen 2016. Op vrijdag 7 oktober laten Daphne Bunskoek en Art Rooijakkers in Maastricht tijdens het Openingsprogramma 2016 van de Nederlandse Dansdagen weten wie de winnaars zijn. Maar je kunt alvast een paar conclusies trekken uit het lijstje van genomineerden.
Want wie zijn de genomineerden voor de Zwanen?

Three van Introdans, choreografie: Robert Battle
The Lost Room van het Nederlandse Dans Theater, choreografie: Fran...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Nederlandse Dansdagen tonen artistieke uitdaging uitsluitend in de marge van programma

  • 6 min leestijd

Het eerste weekend van oktober vonden in Maastricht de Nederlandse Dansdagen (NDD) plaats. Zoals Ruben Brugman al rapporteerde, worden daar voor de danswereld belangrijke prijzen uitgereikt. Maar de Dansdagen lijken vooral bedoeld ter promotie van de Nederlandse dans, meer dan dat ze een kritische evaluatie of artistieke… 

Erkenning op Nederlandse Dansdagen voor zwoegende winnaars ‘Zwanen’ 2015

  • 3 min leestijd

Tijdens een feestelijk diner in Theater aan het Vrijthof in Maastricht zijn ‘Zwanen’ uitgereikt aan danser Jorge Nozal van NDT 1, Ann Van den Broek voor The Black Piece en aan Roel Voorintholt (Gouden Zwaan), artistiek leider van Introdans. Het jaarlijks hoogtepuntenfestival De Nederlandse Dansdagen… 

Begraafplaatsen willen juist meer theater. Wen er maar vast aan.

  • 6 min leestijd

Vorige week deed de geplande dansvoorstelling Q61 Cemetery op een begraafplaats in Alkmaar veel stof opwaaien. Na bedreigingen werd deze afgelast. Toch moeten we zien te wennen aan theater op de begraafplaats. Want die verandert. Een reactie van een nabestaande en de beheerder van de begraafplaats. Het was groot nieuws.… 

The Black Piece. De voorpremière. De nabespreking.

  • 4 min leestijd

Bij sommige voorstellingen kerm je binnensmonds of het allemaal wel goed komt. Bij andere voorstellingen slaak je een kreun dat het zo goed uitpakt. The Black Piece is dat laatste. De nieuwste productie van Ann Van den Broek is met input van dansers en testpubliek tot stand gekomen. Dan kan het bijna niet mis gaan. De voorvertoning laat een indringende mix zien van versies van het begrip zwart. Alsof je als publiek gedwongen wordt voor een beslagen spiegel te staan waar de wasem langzaam optrekt...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Beklemmende (publieks)manipulatie in The Red Piece

  • 2 min leestijd

‘Laat niemand de zaal uit gaan zonder iets mee te hebben gemaakt of gevoeld te hebben.’ Dat is zeker en vast de missie bij het werk van de Vlaamse Ann Van den Broek. Doen  de stemmingswisselingen in The Red Piece je weinig, dan branden je netvliezen wel door van de wisselingen in lichtontwerp. Je zou zomaar denken dat je als publiek gemanipuleerd wordt. Maar je laat het met plezier toe.

Nominaties Prijs Nederlandse Dansdagen: Cecilia Moisio, Giulio d’Anna en Melissa Ellberger

  • 2 min leestijd

De jonge choreografen Cecilia Moisio, Giulio d’Anna en Melissa Ellberger zijn genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2013.

 

Cecilia Moisio - foto Jamain Brigitha

Cecilia Moisio kreeg bekendheid als danseres in werk van o.a. Ann van den Broek. Sinds enige jaren maakt ze ook eigen werk. Juxtapose, de choreografie waarmee ze is genomineerd, is een geestige, maar ook bijtende performance, waarin Moisio een stevig pleidooi houdt voor een gelijke plaats van de...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in: