Ga naar de inhoud

kritiek

Susan Neiman hoofdgast op Winternachten 2016: Waarom de atoombom écht op Hiroshima viel

Propaganda is niet alleen iets wat voorkomt in bijvoorbeeld Rusland, maar ook in het Westen – meer dan we zelf in de gaten hebben. Wordt tegenwoordig bijvoorbeeld algemeen gedacht dat de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki werden geworpen om Japan tot capitulatie te dwingen en zo de Tweede Wereldoorlog te beëindigen, niets is minder waar. Wat dat betreft gaat Duitsland… 

De ramp rond de oostelijke orkesten wordt alleen maar groter. Een reconstructie

Een vernietigend rapport van organisatieadviesbureau Berenschot, het al dan niet vrijwillige vertrek van directeur Harm Mannak, herhaaldelijk geruzie in de Statenvergadering en hijgerige berichtgeving over hoge salarissen voor directie en artistieke leiding, tot in de landelijke kranten aan toe. Het tekent de chaos bij HET Symfonieorkest en het ontbreken van elke vorm van regie, niet alleen bij het orkest zelf,… 

De muziek van Arvo Pärt: niet altijd een warm bad

Welke titels schieten je te binnen bij de naam Arvo Pärt? Sonatine opus 1; Symfonie nr. 1; Perpetuum mobile, of Fratres; Für Alina; Spiegel im Spiegel? Ik gok op de tweede reeks, want met dit soort stukken veroverde Pärt eind twintigste eeuw de wereld. Het publiek stroomde in drommen toe om zich onder te dompelen in zijn welluidende klankwereld, maar… 

Calliope Tsoupaki over Mariken in de tuin der lusten: ‘Ik was verrast door die 16e eeuwse tekst!’

Op 7 oktober gaat in Theater aan de Schie in Schiedam de eerste try-out van de opera Mariken in de tuin der Lusten van Calliope Tsoupaki. Zondag 11 oktober is de wereldpremière in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Op uitnodiging van Opera2Day verdiepte Tsoupaki zich in Mariken van Nieumeghen, heldin van het gelijknamige mirakelspel dat precies vijfhonderd jaar geleden in… 

Mensen zijn geïnteresseerd in mensen. 4 Essentiële lessen in masterclass van Pierre Audi.

In een vol Universiteitstheater gaf Pierre Audi dinsdag 6 oktober een masterclass voor jonge zangers, dramaturgen en regisseurs. Drie scènes waren voorbereid door de studenten en werden daarna vakkundig gefileerd door Audi. “Sorella, que dici?…. Prenderò quel brunettino”, uit Mozart’s Così fan tutte begon als een scène van twee punkmeisjes die gegrepen werden door consumentisme. De regisseur en dramaturgen in opleiding… 

Flow is een kwestie van keihard werken en veel oefenen

Het is nog maar een paar maanden tot Sinterklaas, dus je zou verwachten dat de rijmspieren van de Nederlandse bevolking wel weer op scherp staan. Maar niets blijkt minder waar. Tijdens het Drongo Festival, een manifestatie over meertaligheid in de Utrechtse Jaarbeurs, toonde MC Akwasi dat feilloos aan. Hij past met zijn Nederlandstalige raps goed in de huidige golf van… 

Museum Het Schip steekt financieel de nek uit

‘We zijn al bezig met de restauratie van museum Het Schip. Maar er is nog veel voor nodig om de financiering rond te krijgen. Dat is wel iets waar je nachtmerries van zou kunnen krijgen.’ Museumdirecteur Ton Heijdra van Museum Het Schip straalt geen stress uit bij deze woorden. Hij en de zijn medewerkers worden door idealisme gedreven. De gemeente Amsterdam… 

Het orgel ontbreekt! Geen gerenommeerde concertzaal voor Haags cultuurcomplex

Afgelopen donderdag was er weer overleg in Den Haag over het nieuwe cultuurcomplex van Jo Coenen. Tegenstanders wilden de plannen alsnog van tafel krijgen, wat in dit stadium niet meer lukte. Maar een opvallend argument was dat dit cultuurpaleis nooit tot de gerenommeerde concertzalen zou behoren omdat een orgel ontbreekt. Een drogreden of een groot probleem? De bouw van het Onderwijs en Cultuur Complex… 

Afstand nemen met Weijers & van Saarloos

Ruim 70% van de pratende hoofden op tv is man, vertelde Simone van Saarloos in de introductie van haar eigen talkshow. Niña Weijers en zij vonden dat zoiets toch echt beter kan, zonder over glazen plafonds en andere damesonderwerpen te hoeven praten. En dus startten zij in oktober 2013 hun seksistische talkshowserie met gasten uit de kunst, literatuur, politiek en… 

Jens Hillje van het Gorki Theater Berlijn (Foto Wijbrand Schaap)

Toneelstuk ‘Nibelungen’ fileert het moderne Europa in het Holland Festival

Het Berlijnse Gorki Theater viel dit jaar in de prijzen: het werd door de Duitstalige pers uitgeroepen tot beste theater van het Duitse taalgebied. De prijs kreeg het gezelschap mede omdat het veel acteurs in dienst heeft van allochtone komaf. Met de voorstelling Der Untergang der Nibelungen, dit jaar te zien in het Holland Festival, thematiseert de groep bovendien de… 

La Re-sentida (Chili) rekent af met linkse kerk in Holland Festival 2015

De jaren zeventig zijn al een tijdje het doelwit van wat we voor het gemak de aanstormende generatie zullen noemen. En dan gaat het dus om de jaren zeventig als de gloriejaren van het hippiedom, de jubeltijden van de linkse kerk en al het andere wat met de kennis van nu vies en voos is. Het waren de jaren waarin… 

Christian Hornsleth debuteert in Amsterdam

Hornsleth in Amsterdam: ‘Als ze de grap niet vatten, fuck them.’

Christian von Hornsleth exposeert in Amsterdam, en er was meteen alweer een klein relletje. Een organisatie die geld inzamelt tegen de vrouwenhandel wilde geen bijdrage meer ontvangen uit de opbrengst van zijn expositie in Amsterdam, omdat de kunstenaar, in wiens conceptuele werk vaak pornobeelden voorkomen, juist een voorstander zou zijn van prostitutie. Iets wat Hornsleth zelf met klem ontkent. De… 

agenda cultuur Raad voor Cultuur

Raad voor Cultuur slaat alarm: 29,5 miljoen nodig om kunstsector te behouden

Wat kleinschalig al aan de hand is in Groningen, Enschede, Zaltbommel, Amersfoort, Gorinchem en Vlaardingen, dreigt ook landelijk te gebeuren: cultuurinstellingen die omvallen, terwijl de politiek machteloos toekijkt. Volgens de Raad voor Cultuur is de situatie alarmerend: ‘Instellingen teren in op hun eigen vermogen, cultuurfondsen houden regelingen in stand door reserves aan te spreken. Wij doen dan ook het dringende… 

Falend toezicht bij HET Symfonieorkest: drama dat voorkomen had kunnen worden

Het geld bij HET Symfonieorkest is op. Ondanks alle extra miljoenen van de provincie en na jarenlang tonnen afboeken van de algemene reserves is het einde in zicht. En dus schrapt het orkest concerten, zal minder te zien zijn in de theaters van Deventer en Zwolle, stopt het met cd-opnames en gaat elke risicovolle uitvoering uit de weg. Om de… 

‘Alleskunner’ Boy Edgar onthutsend geportretteerd

Boy Edgar was de bekendste bigbandleider van zijn tijd, maar tegelijk een druk bezette arts en een alcoholist. Voor het eerst verscheen een biografie over deze ADHD’ende alleskunner. Een indrukwekkend, soms onthutsend boek dat slechts incidenteel door feitelijke onjuistheden wordt ontsierd. Hij was overdag onder meer een vermaard neuroloog, een revolutionair abortusarts en de eerste huisarts in de Bijlmermeer. ’s… 

manger

Waar zijn ze gebleven: de protestchoreografen?

In juni komt Boris Charmatz naar het Holland Festival met manger. Hij introduceerde in 2011 in het voormalig pauselijk paleis het thema aanraking van kinderen door volwassenen. Een uitspraak over een heikel actueel punt. Waarom spreken choreografen zich niet vaker uit over schrijnende actuele kwesties? Ga langs nieuwe werken van de afgelopen maanden en het valt op dat er nauwelijks choreografen tussen zitten die… 

Ron Jagers

Amersfoortse absurdist Ron Jagers zoekt de grenzen van het alledaagse

Ron Jagers levert al 45 jaar ludiek commentaar op de cultuur in Amersfoort en elders. Zijn nieuwste vondst is de ‘Prins Bernhard Fanclub’. Maar de 63-jarige absurdist en multi-kunstenaar maakte ook een aangrijpend boek over het Oost-Berlijn van voor de val van de muur. ‘hop, twee-drie-vier!’ Hij loopt mee in de Stille Fanfare, een orkest dat met veel poeha voortmarcheert… 

Karl Ove Knausgard opent Writers Unlimited met sterk beroep op individualisme #wu15

“Iedereen die schrijft zal vroeg of laat tegen een muur aanlopen, een grens van wat niet kan, mag en moet worden geschreven. En vrijwel iedereen zal op dat moment terugschrikken en ervan afzien om het te schrijven. Want die muur staat er om ons te beschermen tegen wat we niet willen.” Karl Ove Knausgård, door sommigen al vergeleken met Marcel Proust,… 

Vragen, verstilling en verzet: het nieuwe Echo en eerder werk van choreografe Nicole Beutler op tournee door Nederland

5:Echo, de meest recente productie van choreografe Nicole Beutler, is een curieuze voorstelling. Alle aandacht gaat uit naar twee fameuze pioniers van de Nederlandse dans in de jaren 60 en 70: Ellen Edinoff en Bianca van Dillen. Toch laat Echo vooral zien hoe onmogelijk (en misschien ook wel onwenselijk) het is om vergane glorie te willen doen herleven. Danseres Kelly… 

La bohème 2: verismo van de bovenste plank

Na de première van Puccini’s wellicht meest geliefde opera La bohème bij De Nationale Opera afgelopen donderdag, reageerden de critici verdeeld. Trouw roemde dirigent Roberto Palumbo, die ‘Puccini’s meesterlijke effecten kan maximaliseren’, Place de l’Opéra kapittelde de Italiaan omdat hij ‘wel erg veel vrijheid in de frasering van de melodieën’ nam. Collega Henri Drost van Cultuurpers hield het niet droog… 

‘Ik voel de noodzaak alles goed te laten komen op de wereld sterker dan ooit.’ Laura van Dolron over ‘Liefhebben’

Eerder kon ze in een voorstelling hartverscheurend doordenken over liefde, verliefdheid en liefdesverdriet. Nu gaat haar voorstelling over liefde in de breedst denkbare betekenis. Eerder maakte ze theater waarin ze worstelde met vragen. Nu laat ze die worsteling veel minder zien en deelt ze de antwoorden die ze gevonden heeft met het publiek. Eerder kon ze nog wel eens beweren… 

We gaan praten met Joop Daalmeijer. Had u nog vragen?

We gaan het over alles hebben, want Joop was het een beetje zat. Al die kritiek op de Raad voor Cultuur. Dat die onzer zijn leiding tot schoothondje van Halbe Zijlstra was verworden, en dat Jet Bussemaker ze hardop uitlacht. En dat ze discussie voeren achter een paywall. Daarom gaan we praten met Joop Daalmeijer. De Voorzitter. We hebben afgesproken… 

Melle Daamen op @cultuurpers: 6 redenen waarom het kunstdebat in Nederland zo moeizaam is.

Twee artikelen publiceerde ik vorig jaar in NRC Handelsblad. Het eerste (6 juli 2013) was kritisch over het overheidsbeleid. Daar kwam weinig reactie op. Het tweede artikel (7 december 2013) was kritisch over de kunstensector: die moet zelf scherpe keuzes maken. Dat zorgde wel voor veel beroering, hoewel ik ervan overtuigd ben dat veel collega’s het met de inhoud grotendeels eens… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands