Meteen naar de inhoud

schrijven

Gemeenten zijn niet te vertrouwen met cultuurgeld. Daarom moeten ze liefst alles krijgen.

De meest recente bulk cultuurreddingsgeld is aan gemeentebesturen uitgedeeld, zonder de verplichting dat geld ook daadwerkelijk aan cultuur uit te geven. Dat zogenaamde ‘oormerken’ was volgens de nu demissionaire minister van cultuur Ingrid van Engelshoven namelijk te omslachtig en tijdrovend. (Kwaadwillenden suggereren dat op deze manier Rutte en Wiebes wel over de brug wilden komen, omdat het geld toch niet… 

Tussen hemel en hel: Frank Westerman over onze fascinatie voor de kosmos

Op het moment dat Covid-19 het normale leven platlegde, had Frank Westerman gelukkig zijn research voor zijn nieuwe boek al gedaan. Om voor zijn ouders te zorgen woonde hij ineens weer drie maanden ‘thuis’, op zijn jongenskamer aan de rand van Assen. Het schrijven bood hem de kans te ontsnappen naar hemelse sferen: De kosmische komedie gaat over de menselijke… 

‘Ik heb geprobeerd van iets vreselijks iets moois te maken.’ Douglas Stuart schreef een aangrijpende roman over zijn alcoholverslaafde moeder

Hij won het afgelopen jaar als tweede Schot ooit de prestigieuze Booker Prize, en dat ook nog met een debuutroman. Het onverwachte succes van Shuggie Bain heeft een bitterzoet randje voor Douglas Stuart (44). Want het verhaal over het buitenbeentje Shuggie, dat zijn ongelukkige, alleenstaande moeder Agnes verliest aan de drank, is gebaseerd op zijn eigen jeugd. Shuggie groeit op… 

ITAlive bereikt via stream #romantragedies toch mooi 871.000 twitteraars. En bijzonder was het.

Dat Shakespeare na vier eeuwen nog steeds actueel is, daarvoor hoef je hem niet eens in moderne kleren te steken, maar het helpt natuurlijk wel. Het wereldwijde succes van Ivo van Hove en zijn ‘Internationaal Theater Amsterdam’ is dan ook mede te danken aan zijn Shakespearebewerkingen ‘Kings of War’ en ‘Romeinse Tragedies’. Marathons, urenlang theater met eten tussendoor. Valentijnsdag 2021… 

“De belofte van de lege zaal” is een mooi initiatief, maar negeert het nieuwe normaal van de cultuurconsument

Mensen zullen niet (in groten getale) staan te springen om weer naar volle zalen te gaan. Veel ‘oude’ cultuurbezoekers kunnen als verloren worden beschouwd. De cultuursector staat voor een tweeledige uitdaging: dit verlies zoveel mogelijk te beperken en nog meer dan anders op zoek te gaan naar een nieuw publiek.

GEWOON

Het is dom en zinloos om leed te gaan vergelijken. Er is altijd wel iemand die het rottiger had dan jij, meestal nog dichterbij dan je dacht. Maar het sterken van het waanidee dat schrijvers en dichters kunnen leven van hun royalty’s, terwijl dat letterlijk voor minder dan één procent van de professionele literaire auteurs opgaat, getuigt van weinig empathie.

Alaa al Aswani: ‘Literatuur verandert niet de politiek, maar wel de mensen’

Vier jaar geleden spraken we er op het Winternachtenfestival in Den Haag al over met de Egyptische schrijver Alaa al Aswani, die ondanks het feit dat hij in eigen land nauwelijks nog kan publiceren, ontwapenend opgeruimd was. Over gebrek aan vrijheid van meningsuiting en fictie in tijden van fake, het thema van dit jaar, kon Al Aswani wel een woordje meepraten. ‘Met de vrijheid van meningsuiting is het nu nog slechter gesteld dan onder dictator Mubarak.’

Schuldgevoel helpt niemand. Filosoof en schrijver Jannah Loontjens nam haar knagende geweten onder de loep

Ik ben gaan beseffen dat schuldgevoel een afstand creëert. Op anderen kom ik soms koel en gereserveerd over; dat komt doordat ik me onbewust afsluit om mijn gevoelens en verlangens te onderdrukken. Ik wil anderen niet in de weg zitten met mijn emoties. Maar dat betekent ook dat ik de ander zelden dichtbij laat komen.

Niet te missen livestreams in November Music

Ondertussen houdt November Music de moed erin: de directie zet in op live concerten met maximaal dertig man publiek. In een email-update naar pers en publiek uitte ze wel haar zorgen: ‘Het worden enkele spannende dagen. Na de persconferentie van a.s. dinsdag weten we of November Music 2020 definitief door kan gaan.

‘Helaas kan ik mijn dochters niet voorbereiden op de wereld van straks’. Presentator Art Rooijakkers schreef een boek over de toekomst voor zijn tweeling

‘Door het schrijven van dit boek ben ik gaan beseffen dat ik mijn kinderen niet kan voorbereiden op de wereld waarin zij volwassen zullen zijn. Ik kan ze niet nu al leren wat ze later nodig hebben in een samenleving die nog niet bestaat.’

We’ll never let you down: eerbetoon aan legendarische celliste Jacqueline Du Pré

In 1987 bezweek de Britse cellolegende Jacqueline Du Pré aan multiple sclerose, 42 jaar oud. Hoewel ze al vijftien jaar geen concerten meer had gespeeld spoelde er een golf van verdriet over de wereld. In haar korte carrière had ze meer bereikt dan menig ander musicus in zijn of haar hele leven.

‘Muziek is als een tijdmachine.’ David Mitchell over zijn swingende roman Utopia Avenue

Een verhaal over de opkomst en ondergang van een beginnende rockband – een revolutionair nieuw idee is het niet. Maar hoewel Utopia Avenue een ‘gewonere’ roman is dan bijvoorbeeld zijn bestseller Wolkenatlas (2004), wordt in handen van David Mitchell (51) ook een gewoon verhaal nooit alledaags.

‘Ik moest de spoken in dit huis tot leven wekken.’ Stefan Hertmans over zijn nieuwe roman De opgang

Wie De opgang leest, begint meer te begrijpen van België: de gigantische gespletenheid van het land, van de frictie tussen de twee landsdelen, en van de opkomst en het succes van het Vlaams Blok. Ook Hertmans is beter gaan beseffen hoe diep de gespletenheid en “het verdriet van België” gaat.

Hanna Kulenty componeert nieuw stuk voor Basklarinetfestijn: ‘Ik maak een collage van emoties’

De Pools-Nederlandse Hanna Kulenty (Białystok, 1961) schrijft muziek die onder je huid kruipt. Of het nu vroege werken betreft als Fourth Circle voor viool en piano (1994), de opera Mother of Black-Winged Dreams over het meervoudig persoonlijkheidssyndroom (1995), of recentere  composities als het Altvioolconcert (2015) en haar Fluitconcert No.3 (2018), onherroepelijk word je meegevoerd op een enerverende reis met een… 

Kaija Saariaho centrale componist bij November Music: subtiele klankkleuren schilderen inktzwart scenario

Pièce de résistance wordt het gloednieuwe Reconnaissance (Rusty Mirror Madrigal) voor koor, slagwerk en contrabas. Saariaho componeerde het in opdracht van November Music en de Donaueschinger Musiktage. De eerste uitvoering stond gepland in het Duitse festival, dat echter ook werd afgelast. – Een geluk bij een ongeluk voor November Music.

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands