Nederlandse bioscopen merken niets van de crisis – 2010 was een topjaar

Avatar was met ruim 1,2 miljoen bezoekers de best bezochte film in 2010. Op de vijfde plaats staat New Kids: Turbo, de Nederlandse verrassingshit. In totaal werden er het afgelopen jaar 28,1 miljoen bioscoopkaartjes verkocht, en dat zijn er in de afgelopen dertig jaar nog nooit zo veel geweest. De doorbraak van 3D speelt hierbij een belangrijke rol. 1 op de 7 verkochte kaartjes was voor een 3D-film. Het marktaandeel van de Nederlandse film was met 15,8 procent ietsje minder dan vorig jaar, maar het aantal Nederlandse films is toegenomen.

Word lid en lees alles met 1 keer inloggen

Met de lees verder-knop hieronder word je geen lid, maar koop je alleen dit ene stuk met een tegoed bij onze partner Feather.
Een echt lidmaatschap van Cultuurpers biedt meer, zoals onbeperkte toegang tot ALLE verhalen (en een nieuwsbrief).

Al lid? Top! Log hieronder in


Avatar best bezochte film

Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinemato-grafie, had voornamelijk goed nieuws te melden op de nieuwjaarsreceptie voor de bioscoopbranche in het Amsterdamse Tuschinski Theater. 2010 was gewoonweg een topjaar. De bioscopen merken niets van de crisis. Wie er wel wat van merken zijn de dvd-verkopers. De dvd is al een aantal jaren in een neerwaartse glijvlucht, al is er hoop dat dit goedgemaakt gaat worden door de stijgende verkoop van blu-rayschijven en het betaald kijken en downloaden via internet.
Wolfers noemde in dat verband ook de onvermindernde populariteit van het illegaal downloaden en kopiëren en deed een oproep aan de regering om nu eindelijk eens met maatregelen te komen. “Jullie zijn van law and order, laat dat dan ook zien.”
Daarnaast sprak hij de vrees uit dat de dreigende bezuinigingen op cultuur ten koste zullen gaan van het productievolume van Nederlandse films. Tenslotte liet hij weten niets te begrijpen van het voornemen om de Filmkrant zijn relatief bescheiden subsidie te ontnemen. Hij noemde dit onafhankelijke maandblad een onmisbare schakel tussen films, makers en publiek.

[gravityform id="10" title="true" description="true" ajax="true" tabindex="0"]