Meteen naar de inhoud

Citymarketing maakt een stad van Nederland

Ze waren altijd een beetje het afvoerputje van marketingland: stadspromotiemensen of citymarketeers. Vooral kunst- en cultuurmarketeers zagen ze liever gaan dan komen, want het kost hun alleen maar geld. Leuk idee dus van Cultuurpers-partner ACMC om ze eens samen te brengen.

Inmiddels heeft Citymarketing namelijk de wind mee. Stadspromotie is hot, en heeft ontdekt waar de kracht ligt: buiten de eigen stadsgrenzen. Amsterdam zou Rotterdam het liefst inlijven als Amsterdam Harbour, en Holland Promotie ziet de havenstad al als het Architectuurdistrict, zoals Friesland het Nederlandse Lakedistrict wordt genoemd. Amsterdam is daarbij de gezellige binnenstad.

Al hadden Utrechters liever die naam gehad, met Amsterdam als leuke hoerenbuurt. Maar dat werkt ook niet meer, sinds de boel daar is gekuist.

We verzamelden de tweets:

Wijbrand Schaap

Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Voor ik dat deed was ik (sinds 1996) kunstverslaggever voor onder meer Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad en GPD. Daarvoor deed ik van alles. Studeren enzo. Theater maken. Inspraakavonden notuleren. In een bandje spelen. Ik schreef - en schrijf ook voor specialistische bladen als TM, Boekman, Ons Erfdeel en De Vogelvrije Fietser. Ik help je met schrijven als je het heel lief vraagt. Ik ben getrouwd met Suzanne Brink en heb een kat die Edje heet, een pup die Fonzie heet en een hond die genoemd is naar Rufus Wainwright.Bekijk alle berichten van deze auteur