Nederlandse Reisopera, Gluck: Orphée et Eurydice (opera), 1 mei t/m 6 juni
Verpletterend debuut van regisseur Floris Visser bij de Nederlandse Reisopera. Hij toont geen eeuwenoude opera over een nog veel oudere mythe, maar legt de kern van Glucks opera bloot. Het resulteert in een hartverscheurende voorstelling over rouw en het onvermogen te accepteren dat je geliefde er niet meer is. speellijst
Toneelgroep Oostpool / Introdans: Het slecht bewaakte meisje (jeugd/dans), 8 t/m 17 mei
Regisseur Timothy de Gilde en choreograaf Adriaan Luteijn bewerkten de balletklassieker La fille malgardée. In de wereld van Ritalin, ‘likes’, ‘hashtags’, selfies, plastische chirurgie, CITO-training en avatars is deze Fille Mal Gardée een slecht bewaakt meisje dat laat zien dat je niet altijd in alles perfect hoeft te zijn. Mét kippendans. speellijst
De Nationale Opera, Berlioz: Benvenuto Cellini (opera), 9 t/m 28 mei
De Britse pers kwam superlatieven tekort van de tweede operaregie van voormalig Monty Phyton Terry Gilliam. Berlioz’ groots opgezette opera over 16e-eeuwse beeldhouwer wordt door Gilliam omgetoverd tot een waar spektakelstuk, compleet met vuurspuwers, gigantische carnavalsmaskers en steltenlopers. speellijst
Compagnie Marius, Figaro (toneel): 21 t/m 24 mei
Ruim vier uur durende openluchtvoorstelling tijdens Operadagen Rotterdam waarin Waas Gramser en Kris Van Trier terugkeren naar het stuk waarop zowel Mozarts Le nozze di Figaro als Rossini’s Il barbiere di Siviglia gebaseerd zijn. Beaumarchais’ toneelstuk biedt een ware ‘tsunami aan intriges’ vol list, bedrog en de onstilbare honger naar liefde.
fABULEUS, De Metsiers (jeugd): Festival Havenwerk, 30 mei
Tijdens een van de leukste jeugdtheaterfestivals van ons land, Festival Havenwerk in Deventer, kun je voor een spotprijs twee dagen lang tientallen voorstellingen, optredens en presentaties zien. Daarbij de Nederlandse première van De Metsiers van het Vlaamse fABULEUS. Hugo Claus was negentien toen hij zijn debuutroman De Metsiers schreef. In deze theaterbewerking zijn de zes actrices net zo jong als Claus toen. Regisseur Carl von Winckelmann herwerkte de roman tot een sobere, maar intense voorstelling, waarin de spelers geen ander houvast hebben dan de tekst en elkaar.