Meteen naar de inhoud

De vijf voorstellingen die je moet zien in mei

Nederlandse Reisopera, Gluck: Orphée et Eurydice (opera), 1 mei t/m 6 juni

Verpletterend debuut van regisseur Floris Visser bij de Nederlandse Reisopera. Hij toont geen eeuwenoude opera over een nog veel oudere mythe, maar legt de kern van Glucks opera bloot. Het resulteert in een hartverscheurende voorstelling over rouw en het onvermogen te accepteren dat je geliefde er niet meer is. speellijst

Toneelgroep Oostpool / Introdans: Het slecht bewaakte meisje (jeugd/dans), 8 t/m 17 mei

Regisseur Timothy de Gilde en choreograaf Adriaan Luteijn bewerkten de balletklassieker La fille malgardée. In de wereld van Ritalin, ‘likes’, ‘hashtags’, selfies, plastische chirurgie, CITO-training en avatars is deze Fille Mal Gardée een slecht bewaakt meisje dat laat zien dat je niet altijd in alles perfect hoeft te zijn. Mét kippendans. speellijst

De Nationale Opera, Berlioz: Benvenuto Cellini (opera), 9 t/m 28 mei

De Britse pers kwam superlatieven tekort van de tweede operaregie van voormalig Monty Phyton Terry Gilliam. Berlioz’ groots opgezette opera over 16e-eeuwse beeldhouwer wordt door Gilliam omgetoverd tot een waar spektakelstuk, compleet met vuurspuwers, gigantische carnavalsmaskers en steltenlopers. speellijst

Compagnie Marius, Figaro (toneel): 21 t/m 24 mei

Ruim vier uur durende openluchtvoorstelling tijdens Operadagen Rotterdam waarin Waas Gramser en Kris Van Trier terugkeren naar het stuk waarop zowel Mozarts Le nozze di Figaro als Rossini’s Il barbiere di Siviglia gebaseerd zijn. Beaumarchais’ toneelstuk biedt een ware ‘tsunami aan intriges’ vol list, bedrog en de onstilbare honger naar liefde.

fABULEUS, De Metsiers (jeugd): Festival Havenwerk, 30 mei

Tijdens een van de leukste jeugdtheaterfestivals van ons land, Festival Havenwerk in Deventer, kun je voor een spotprijs twee dagen lang tientallen voorstellingen, optredens en presentaties zien. Daarbij de Nederlandse première van De Metsiers van het Vlaamse fABULEUS. Hugo Claus was negentien toen hij zijn debuutroman De Metsiers schreef. In deze theaterbewerking zijn de zes actrices net zo jong als Claus toen. Regisseur Carl von Winckelmann herwerkte de roman tot een sobere, maar intense voorstelling, waarin de spelers geen ander houvast hebben dan de tekst en elkaar.

 

Henri Drost

Henri Drost (1970) studeerde Nederlands en Amerikanistiek in Utrecht. Verkocht jaren cd’s en boeken, daarna communicatieadviseur. Schrijft/schreef voor o.a. GPD bladen, Metro, LOS!, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers en Cultureel Persbureau/De Dodo over van alles, maar als het even kan over muziek(theater) en sport. Andere specialismen: cijfertjes, de Verenigde Staten en gezondheidszorg. Luistert naar Waits en Webern, Wagner en Dylan en zo’n beetje alles daartussen.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands