Laserprojectie opent nieuwe vergezichten voor de digitale filmvertoning. Zaterdag houdt JT-Eindhoven open dag met het nieuwe Dolby Cinema-systeem. Woensdag had de JT-bioscoop in Hilversum al de Europese primeur van Dolby Cinema met de vertoning van Inside Out. In 2D!
Ja, dat laatste was even schrikken. Als pers en genodigden zaten we woensdagmiddag na een inleiding en het bekijken van 3D-filmclips in het heldere en spatscherpe Dolby Vision startklaar voor de hoofdschotel. En daar kwam een bioscoopmedewerker zomaar onze 3D-brillen weer afpakken! Want terwijl Inside Out in alle gewone zalen in 3D is, heeft producent Disney-Pixar in dit geval voorgeschreven dat de hoogwaardige Dolby-versie juist in 2D gepresenteerd moet worden.
3D overbodig?
Een teleurstelling? Eigenlijk niet. Ik had Inside Out al in de standaard 3D-projectie gezien, en het moet gezegd, de grotere helderheid en contrastomvang van Dolby Vision compenseerde wat mij betreft ruimschoots het verlies van het 3D-effect. Misschien begint 3D al een beetje ouderwets te worden. En zijn er weer nieuwe attracties nodig om de bioscoopbezoeker voor te spiegelen dat we een film niet simpelweg gaan zien, maar gaan beleven. Voor een deel is dat natuurlijk een marketingpraatje, maar Dolby Cinema biedt beslist veel kijkgenot.
Rijker beeld
Om dat te bereiken heeft Dolby al een paar jaar het Atmos-geluidssysteem in de aanbieding. Ook in Nederland wordt dat in een groot aantal zalen toegepast. Nu is daar Dolby Vision bijgekomen, een samen met projectorfabrikant Christie ontwikkelde laserprojectietechniek. Laserprojectie is de opvolger van de tot nu toe gangbare digitale projectie. Het voordeel is de grotere scherpte en de veel hogere lichtopbrengst, waardoor heldere beelden op zeer grote schermen mogelijk zijn. Blikvanger van Dolby Vision is naast de 4k-resolutie de sterk vergrote contrastomvang, waardoor zwart nu ook werkelijk zwart is en we meer detail in de schaduwen en lichte wolkenluchten zien. Indien goed toegepast geeft het een rijker, realistischer beeld – al is realistisch natuurlijk niet het woord dat je gebruikt bij een animatie als Inside Out.
Overigens kan Dolby Vision wel degelijk in 3D. Door de hoge lichtopbrengst is het bezwaar van de soms wat donkere 3D-beelden in de conventionele bioscoop definitief de wereld uit.
Dolby Cinema?
Dolby Cinema, om even de puntjes op de i te zetten, combineert Dolby Atmos (geluid) met Dolby Vision (beeld) en integreert dat in een bijpassend zaalontwerp. Dat laatste laat zich samenvatten als een stijlvolle zwarte doos met een speciale entree waar de bezoeker met een bewegende wandprojectie welkom wordt geheten. Het grote projectiescherm vult de hele voorwand van de zaal. De beeldverhouding is standaard widescreen, maar het scherm is een flinke slag groter dan in de doorsnee bioscoop. Middenin de Dolby-zaal gezeten betekent dat een prettig aandachtvullend beeld, maar toch niet zo groot dat je je hoofd telkens naar links of rechts moet draaien om alles te volgen. Op de voorste rij is dat anders.
Een kaartje voor al dit moois kost bij JT 15 euro, 5 euro meer dan een standaard voorstelling.
Dure spullen
Gaat heel Nederland hier binnenkort van genieten? Zo’n vaart zal niet direct lopen. In ons land heeft Dolby nu nog alleen een overeenkomst met het JT-concern, dat Dolby Cinema heeft geïnstalleerd in Hilversum en Eindhoven. De enige twee Dolby Cinema-zalen in Europa op dit moment. Een woordvoerder van JT verwacht langzaam maar zeker uit te breiden naar vijf zalen of misschien een paar meer. Dat we in alle JT-bioscopen Dolby Cinema krijgen acht hij uitgesloten. De door Dolby en JT gezamenlijk opgebrachte investering is hoog. De technische installatie alleen al is vele malen duurder dan een gangbare digitale opstelling, en die kost al een veelvoud van de vroegere 35mm apparatuur.
Concurrentie
Overigens zijn liefhebbers van grootbeeld niet alleen op Dolby Cinema aangewezen. Pathé biedt al een paar jaar IMAX aan in vijf steden (Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Haag en Tilburg). Op dit moment is IMAX de belangrijkste concurrent. De nieuwe laserprojectie waarmee IMAX het gaat opnemen tegen Dolby is in Amerika in april geïntroduceerd.
Ook de concurrerende projectorfabrikant Barco heeft iets bedacht dat de kijker onderdompeling in de film belooft. Het Barco Escape-systeem gebruikt drie projectoren: één gewoon naar voren gericht, naast twee andere die beeld op de zijkant van de zaal projecteren. Nog niet in Nederland, wel in Kinepolis Antwerpen en Brussel.
Wat gaan we zien?
Om met een relativerende noot af te sluiten – welke films gaan we nu allemaal zien? Voorlopig zijn alleen Inside Out, Project T (Tomorrowland) en San Andreas beschikbaar in Dolby Vision. Dat ook Star Wars VII in december geschikt zal zijn voor de Dolby Cinema’s ligt voor de hand, maar is voorlopig alleen nog een gerucht. Zeker is Disney’s The Jungle Book, maar daarvoor moeten we wachten tot april. Snel meer titels dus graag.