Meteen naar de inhoud

Disney

Festival Annecy 2020 – Zijn animatiefilms te wit?

  • 5 min leestijd

Animatiefestival Annecy 2020 is online. Het panel Black Women in Animation buigt zich over het geringe aantal zwarte rolmodellen voor jonge kijkers in de animatiewereld.

Troost in tijden van Corona – Waarom volwassen animatiefilms zo effectief zijn. (Met Podcast)

  • 3 min leestijd

Vorig jaar gonsde het plotseling rond: de Nederlandse animatiefilm gaat doorbreken, er is een echte animatie-industrie ontstaan. Aanleiding was de première van Heinz, Piet Kroons dwarse en uit de band springende filmversie van de strips van Windig en De Jong. Geen kinderfilm. En zeker geen… 

No Time To Die? Op de New Cinema Conference gaat het over marketing – en nauwelijks over Netflix.

  • 6 min leestijd

Wat zal de bioscoopwereld de komende jaren het meest opschudden? De nieuwe James Bond-film? Of een op uw voorgaande bioscoopbezoeken afgestemde persoonlijke filmtip die zomaar op uw smartphone opduikt? Of misschien een technische innovatie die voor een heel nieuwe filmbelevenis zorgt? Zomaar een paar zaken… 

Ook de Nederlandse jeugdfilm in zwaar weer? Genoeg gespreksstof tijdens het Cinekid-festival

  • 9 min leestijd

Het jeugdfilmfestival Cinekid opent deze week met Binti, een aanstekelijke, hoogst actuele jeugdfilm die bruist van optimisme. Dat klinkt goed, want optimisme kan de Nederlandse jeugdfilm op dit moment goed gebruiken. Jammer dus dat Binti, over een meisje uit Congo dat alles in het werk… 

Planeet Tim Burton landt in Vlaanderen: ‘Een snelkookpan vol bizarre en ontregelende ideeën’

  • 9 min leestijd

De Vlaamse wafelbakker van de Willy Wonka Wafl Factory in het Burton Cafe heeft alle films van Tim Burton gezien, zegt hij vantussen een strak hipsterbaardje. ‘Zeker omdat je de menukaart moest voorbereiden’, zeg ik. Op het menu van het – tijdelijke – Burton Café… 

Louis Andriessen: ‘Ik heb nog nooit een nieuwe klank gevonden’

  • 11 min leestijd

Voor Theatre of the World, zijn vijfde avondvullende opera, liet Louis Andriessen (1939) zich inspireren door de Jezuïtische wetenschapper Athanasius Kircher (1601-1680). Hij was de laatste renaissance-man, iemand die alles kon en alles wist. Kircher schreef boeken vol over de meest uiteenlopende onderwerpen, van de betekenis van hiëroglyfen tot vulkanologie en muziekinstrumenten aan toe. Hij ontwierp zelfs een kattenpiano, vanuit de gedachte dat elke kat op een andere toonhoogte gilt als je op zijn staart trapt. Na zijn dood raakte Kircher als charlatan in diskrediet.

Onbruikbaar voor de wetenschap vormt hij echter gefundenes Fressen voor een componist als Andriessen, die graag de grenzen opzoekt tussen realiteit en fictie. Zijn opera Writing to Vermeer (1999) is gebaseerd op fictieve brieven aan de Delftse schilder; Rosa, a Horse Drama (1994) gaat over de moord op een componist, die onderdeel zou vormen van een samenzwering tegen de muziek.

Star Wars in 1977 – A force is born

  • 4 min leestijd

Nu de nieuwe Star Wars op het punt staat de bioscoop te veroveren blikken we terug naar 1977. Hoe ging het fenomeen van start en wat vond men er van?