Cinekid bood grappige fantasy, spannend avontuur en prachtige animatie. Toch ging de hoofdprijs – de Cinekid Leeuw – donderdagavond naar Le Nouveau, een ogenschijnlijk bescheiden Franse tienerfilm die vooral heel erg levensecht is. Lichtvoetig en toch serieus neergezette scholierenperikelen die iedere jonge kijker zelf mee zou kunnen maken. Ook de jeugdjury wees dit regiedebuut van Rudi Rosenberg als beste aan. Een keuze waarmee ik alleen maar van harte kan instemmen.
De kracht van deze Franse coming-of-age-film zit hem niet zozeer in plot of spannend drama, maar in de aanstekelijke herkenbaarheid en de voortreffelijke jonge acteurs. De buitenstaander en de groep, uitsluiting en pestgedrag, misverstanden rond vriendschap en verliefdheid. Over dergelijke zaken zijn al talloze films gemaakt, maar bij Rosenberg is het toch weer fris.
Een jongen van veertien komt na een verhuizing op een nieuwe school in Parijs. Daar moet hij als verlegen nieuwkomer zijn plaats zien te vinden tussen pestkoppen en giebelende meiden die hem allemaal tijdens de lunchpauze alleen laten staan. Behalve misschien dat Zweedse meisje dat ook nieuw is?
Schijnbaar achteloos realisme
Niet uit het veld geslagen organiseert de nieuweling op zijn eigen onhandige wijze een feest, wat volkomen dreigt te mislukken wanneer alleen drie andere buitenbeentjes opdagen. Waarna alles alsnog een heel andere loop neemt dan hij en wij hadden verwacht. Rosenberg doet eigenlijk weinig anders dan raak getroffen scènes op min of meer achteloze wijze achter elkaar zetten, waardoor een soort realisme ontstaat dat de groepsdynamiek in zo’n tienergemeenschap haarscherp in beeld brengt.
Vaak net een tikje anders en minder voorspelbaar dan we gewend zijn. Soms hilarisch, soms pijnlijk en ontroerend, maar vooral nuchter en genuanceerd. Ook de sympathieke hoofdpersoon laat zich er uit eigenbelang wel eens toe verleiden zijn maatjes af te vallen. Tekenend voor de laconieke benadering is ook de niet-problematische plaats die een gehandicapte leerling inneemt in dit optimistische groepsportret met een flinke dosis nerd-power.
Volwassenen spelen bij dit alles geen grote rol. Levenservaring is iets dat je als tieners onder elkaar moet opdoen, lijkt de boodschap van Rosenberg te zijn. Maar omdat je natuurlijk niet alles zelf kunt meemaken, kan een film als Le Nouveau daar een steentje aan bijdragen. Nu maar hopen dat de tieners de film weten te vinden wanneer deze in de loop van volgend jaar bij ons in de bioscoop komt.
De publieksprijs ging bij de internationale competitie naar Il ragazzo invisible van Gabriele Salvatores, een Italiaans avontuur met bovennatuurlijke trekjes. De Boskampi’s van Arne Toonen werd bekroond als beste Nederlandse familiefilm, zowel door jury als publiek.
Zie verder de Cinekid-website voor de prijzen voor televisie en nieuwe media.