Op zoek naar Carthago. Tekeningen van Elisa Pesapane in het Rijksmuseum van Oudheden

Humbert en Borgia bepalen de ligging van Carthago ©Elisa Pesapane
Dit verhaal lees je gratis. Als je lid word, lees je meer, en kunnen wij overleven.
Instituut lidmaatschap
180 euro per jaar
Speciaal voor organisaties, bedrijven en instituten die hun lidmaatschap willen delen met hun personeel en medewerkers.
Deel inlog en adres met maximaal 10 medewerkers
25% korting op advertenties en advertorials
1 stem in de Algemene Ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (automatisch verlengen)
40 euro per jaar.
Voor natuurlijke personen en zzp'ers.
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Maandkaart (automatisch verlengen)
4€ / maand
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers.
Géén stemrecht in de Algemene Ledenvergadering
Bijna alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (handmatig verlengen)
50 euro per jaar
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur

In de opdracht die kunstenares Elisa Pesapane kreeg van het Rijksmuseum van Oudheden kwamen haar passies samen: tekenen, de oudheid, onderzoek en portret. Vanaf vandaag zijn er in het RMO twaalf tekeningen te zien over ‘le solitaire des ruines’: de militair ingenieur Jean Emile Humbert, op zoek naar de stad Carthago.

Kunstenares Elisa Pesapane

Portret

De Italiaans-Nederlandse kunstenares Elisa Pesapane (1977) is onder meer literair tekenaar. Het portret is een van haar specialiteiten: de gezichten die ze tekent zijn verfijnd en gedetailleerd. ‘Daarom is dit voor mij een heel leuke uitnodiging geweest,’ zegt Pesapane. ‘Het was een kans om mijn liefde voor het portret, oudheid en onderzoek te combineren. Ik beweeg me met mijn werk vaker tussen verschillende werelden. Voor het maken van deze tekeningen heb ik lange tijd in de archieven doorgebracht. Het was daarbij heel inspirerend om alle reiscahiers van Jean Emile Humbert door te spitten.’

Carthago

Pesapane verbeeldde in haar tekeningen de reis door Tunesië van de Nederlandse militair ingenieur Jean Emile Humbert (1771-1839). Die vertrok in 1796 naar Tunis om daar een haven aan te leggen, maar raakte gaandeweg steeds meer gefascineerd door de antieke Punische stad Carthago. Daarom ging hij op zoek naar de plaats waar de stad gevestigd zou zijn geweest. Onderweg daarheen  verzamelde en registreerde hij allerlei antiquiteiten.

Hij ontmoette tijdens deze reis de Italiaanse graaf Camillo Borgia en raakte met hem bevriend. Vanaf die dag trokken ze samen op. Zo ondernamen ze expedities naar verschillende plaatsen in Tunesië, waarbij ze aantekeningen, plattegronden en tekeningen maakten van de ruïnes en oudheden die ze tegenkwamen. In 1817 ontdekte Humbert vervolgens daadwerkelijk de locatie van de antieke stad Carthago.

Bij terugkomst in Nederland schonk hij zijn verzameling oudheidkundige schatten aan het Rijksmuseum van Oudheden, dat in 1818 was opgericht. Zo werd Humbert een belangrijke ‘agent’ van het museum. Hij verzamelde daarna voor het museum Punische en Romeinse oudheden in Tunis, en verwierf Egyptische, Etruskische en Romeinse collecties.

De grafstèles die Jean Emile Humbert vond en schonk aan het RMO, en de tekening van Elisa Pesapane

Grafstèles

Tweehonderd jaar later koos Pesapane uit die reis van bijna twintig jaar de hoogtepunten. ‘Deze twaalf tekeningen vertellen samen het verhaal van Humbert vanaf het moment dat hij aankomt in Tunis en op zoek gaat naar Carthago. Borgia en Humbert delen een liefde voor de oudheid en ondernemen samen expedities.

Dit verhaal lees je gratis. Beloon het met een kleine donatie.

help mee

Bedrag
Persoonlijke informatie

Na een aantal jaren gaat Borgia met hun geschriften naar Italië, om er daar een publicatie van te laten maken. Precies op dat moment ontdekt Humbert de ligging van Carthago door de vondst van grafstèles, die ook in RMO te zien zijn. Pesapane: ‘Borgia sterft dat jaar in Italië aan malaria, dus die publicatie is er nooit gekomen. Maar hun expedities zijn heel belangrijk geweest.’

Geen simpele plaatjes

De serie begint met Humberts aankomst in Tunis, waar hij probeert zich de taal machtig te maken en de gebruiken van het land te leren. Hij duikt er in de geschiedenis en traditie van Tunesië en maakt tekeningen van locals. Daar ontmoet hij Camillo Borgia en verschuift het zwaartepunt naar hun expedities en vondsten.

Borgia op het grafmonument ©Elisa Pesapane

‘Ik probeer het verhaal te laten uitstijgen boven een simpel plaatjesverhaal over geschiedenis. Daarom zit er veel voorwerk in, want alle details moeten kloppen,’ vertelt Pesapane.

Dit verhaal lees je gratis. Het zou prachtig zijn als je meer verhalen mogelijk maakt met een lidmaatschap.
Instituut lidmaatschap
180 euro per jaar
Speciaal voor organisaties, bedrijven en instituten die hun lidmaatschap willen delen met hun personeel en medewerkers.
Deel inlog en adres met maximaal 10 medewerkers
25% korting op advertenties en advertorials
1 stem in de Algemene Ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (automatisch verlengen)
40 euro per jaar.
Voor natuurlijke personen en zzp'ers.
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Maandkaart (automatisch verlengen)
4€ / maand
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers.
Géén stemrecht in de Algemene Ledenvergadering
Bijna alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (handmatig verlengen)
50 euro per jaar
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur

‘Ik probeer me in te leven in de gemoedstoestand van de personages, en lees veel over hen. Maar de tentoonstelling wordt ook bezocht door mensen die geen flauw idee hebben van de geschiedenis. Daarom moet het ook gewoon mooi en interessant beeld zijn, met een goede verhouding tussen licht en donker bijvoorbeeld. Zo is op een van de tekeningen een grafmonument te zien met Borgia erbovenop. Daarmee tekent hij eigenlijk het gebouw waar hij op zit. Humbert kijkt naar hem en schrijft met een ganzenveer op papier. Ik hoop dat op die manier de passie die ze deelden te zien is in hun gezichtsuitdrukking.’

Humbert, Dido en Borgia ©Elisa Pesapane

Koningin Dido

De mythische stichter van de stad Carthago is Dido, vertelt Pesapane. ‘Daarom zie je door de tekeningen heen een vrouwenfiguur, waar Camillo en Jean Emile als het ware achteraan rennen. Die vrouw is koningin Dido. Op een van de tekeningen zit Humbert op een stapel stenen met een paard en een palmboom – de symbolen van Tunis –, en een vrouw wier hand op zijn schouder rust. Zo komt hij als het ware steeds dichter bij haar in de buurt.’

Goed om te weten
Elisa Pesapane, Le solitaire des ruines. Jean Emile Humbert in Tunesië, te zien vanaf 24 mei t/m 17 september. De tekeningen zijn te koop voor € 675,- inclusief passe-partout en lijst (meer informatie in de museumwinkel), www.rmo.nl

Dit jaar verschijnt van Elisa Pesapane een nieuwe collectie MatchBoox (Collectors’edition: Thema de Toekomst); een luxe box met vier geïllustreerde boekjes met twee korte verhalen van Hafid Bouazza en Hans Dorrestijn en tweemaal een essay Vic van de Reijt (over Willem Elsschot) en Pieter Steinz (over Italo Calvino). Ook verschijnt er van haar hand een boek met tekeningen van Pesapane en gedichten van Jean Pierre Rawie. De bundel zal verschijnen bij http://www.carbolineumpers.be/

Voor meer informatie over de kunstenares en haar werk, kijk op: www.elisapesapane.com

 

 

Goed geschreven? Met een ´like´ betaal je Facebook. Ik zou het prachtig vinden als je Cultuurpers een donatie deed.

help mee

Bedrag
Persoonlijke informatie

Goed verhaal? Waardeer het met een kleine bijdrage!