Meteen naar de inhoud

Indonesische filmmaker Mouly Surya over haar feministische western. ‘Ik heb Marlina the Murderer nooit als een wraakverhaal gezien.’

Ja, ze vindt het zelf eigenlijk een bizar idee, een western maken in Indonesië. Maar dat intrigeerde de in Jakarta geboren en getogen filmmaker Mouly Surya juist. Haar eerste twee films gingen over vrouwen in de grote stad, een leven dat ze goed kent. Het verhaal van Marlina is volstrekt anders. Marlina is een weduwe op het straatarme en patriarchale eiland Sumba die bezoek krijgt van een roversbende.

Wie Marlina the Murderer nu ziet snapt direct dat die western-elementen perfect passen. Om t...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur