2,6 miljard euro. Het is een bedrag dat zo groot is dat het niemand wat zegt. Het is minder dan de belastingsteun die KLM krijgt, dat wel. Vandaag bracht Kunsten 92, de kunstenbrede lobby-organisatie, in een ongekende samenwerking met alle belangenverenigingen en branche-organisaties, naar buiten dat die 2,6 miljard de schade is die de kunstensector oploopt door de beperkende maatregelen vanwege de coronapandemie.
Laten we dus zeggen dat de schade een boel enorm onvoorstelbaar groot is. Er gaan organisaties omvallen, en als we niet oppassen is er ook helemaal niets meer te presenteren als ooit een vaccin de zalen weer vol laat lopen. Immers: er kunnen geen opdrachten verleend worden aan ensembles, kunstenaars, theatergezelschappen, en orkesten. Die gaan ander werk zoeken. Het is in 2009 en daarna al gebeurd in mijn eigen sector: de journalistiek. Het zal nu gebeuren in de kunsten. De keten, waar minister Ingrid van Engelshoven zich al om bekommerde, gaat instorten. We krijgen er wel een boel artistiek ingestelde pakjesbezorgers en boa’s voor terug.
Investeringsfonds
De brief van de lobby vraagt om veel maatregelen, zoals verlenging van de steun die het Kabinet tot 1 juli verschafte, via loonsubsidie, uitkeringen en andere compensaties ter waarde van 300 miljoen. Er moet ook – bovenop de 60 miljoen die het Ministerie van Binnenlandse Zaken eerder aan de cultuur van gemeenten deed toekomen, nog eens 240 miljoen bij om de ingewikkelde huurtoestanden een beetje overeind te kunnen houden (veel kunstinstellingen krijgen van de gemeente subsidie om de huur aan de gemeente te kunnen betalen).
Verder is een investeringsfonds nodig, en moet de coulance voor gesubsidieerde instellingen worden volgehouden tot er een vaccin is en de wereld weer terug kan naar het oude normaal (If ever). Gesubsidieerde instellingen hoeven zich dan niet te houden aan de prestatie-afspraken zoals publieksbereik en aantallen producties. Al die steun komt wel met een eis: er mag geen geld naar instellingen die zich niet aan de fair practice code houden. Er moet natuurlijk ook gelet worden op andere niet helemaal zuivere toestanden. Dat wordt nog een hele puzzel.
Hepafilters niet nodig
Ondertussen gaat vakantieminnend Nederland weer massaal de lucht in, zonder zich aan wat voor afstandsregel dan ook te houden. Het RIVM neemt een flink risico door de verhalen van de prijsvechtende luchtvaartmaatschappijen over wonder-airco’s en miraculeuze HEPA-filters te volgen. De lucht in een state of the art theater is schoner. Dat bewijst deze brief die zakelijk directeur Suzanne van Dommelen-Bruins van TivoliVredenburg vorige week aan het RIVM verstuurde, en die via Facebook openbaar werd:
Wat een goed nieuws voor de luchtvaart! Geen maximum en geen 1,5 m. Dat willen wij ook want wijzelf en alle cultuur, pop- en evenementencollega’s in het land redden het zo niet veel langer. Dus willen jullie svp ook heel erg snel ons ventilatiesysteem komen beoordelen? Jullie zitten bij ons om de hoek. En het klopt wat de luchtvaartexperts zeggen, dat hun systeem anders werkt dan bij ons. Ons systeem is beter want wij recirculeren namelijk NIET. In onze zalen wordt altijd alleen maar verse lucht van buiten aangezogen en afgevoerd, zeer frequent. Daarom hebben wij ook geen HEPA filters nodig, dat is alleen voor hergebruik van lucht. Maar als het helpt om van die 30 en 100 mensen en 1,5 meter af te komen, zetten we er zo een paar HEPA filters bij hoor.
Verder vragen we onze bezoekers al op verschillende momenten of ze niet ziek zijn, of ze met eigen vervoer komen om het OV te ontlasten, of ze hun handen willen ontsmetten, of ze onze eenrichtingsroutes willen volgen en maken we alles wat aangeraakt wordt vaak schoon.
Samen met ons ventilatiesysteem zou ook bij ons het risico op besmetting heel erg klein moeten zijn.
Er wordt nu met veel verschillende maten gemeten.
Lief RIVM, komen jullie ons ook redden met een wijs onderzoek?
Maandag heeft de Tweede Kamer het voorlopig laatst woord hierover. Daarna wordt het zomer en zullen alle zomerfestivals zich verbijten omdat ze niets meer kunnen doen, in de enige periode dat ze geld konden verdienen. Dit nog versterkt door een halfslachtig optreden van minister Van Engelshoven en de Raad voor Cultuur. We berichtten eerder over de gevolgen die dat heeft voor twee festivals. De rest van de zomerfestivals sluit zich aan bij de kritiek. Hun brief tref je hieronder aan.
4 miljoen voor podiumkunstenfestivals lost knelpunten op