Betekent een Nederlandse film automatisch een Amsterdamse productie? Bruist de rest van het land dan niet van het talent? Dat was zo ongeveer het vertrekpunt van De regio’s aan zet, een presentaties op de conferentie van het Nederlands Film Festival. Diversiteit is tegenwoordig een veelgebruikt trefwoord in de filmindustrie. Vaak gaat het dan over vrouwen, mensen van kleur of genderzaken. Maar zullen we het nu ook eens over geoneutraliteit hebben? Kauwt u maar eens goed op dat nieuwe woord,
Voor wie mocht twijfelen aan de urgentie projecteerde een van de presentatoren een onthullende grafiek op het filmdoek. Die liet zien dat geld voor filmproducties inderdaad bovenmatig veel naar Amsterdamse bedrijven stroomt. Hoe verder van de randstad, hoe schraler.
Lancering
Maar de regio roert zich, aldus de sprekers. Talent is overal. Er zijn festivals. Promotie van locaties. Ontwikkeling van filmplannen. Er komen regionale fondsen. De Nederlandse episode van De Oost speelt in Limburg. Ik denk zelf ook aan De Slag om de Schelde. Het is nog redelijk versnipperd, maar met name in Limburg (CineSud, Limburg Film Office) en Friesland (New Noardic Wave, Screen Noord) is al jaren veel gaande. Daar hebben respectievelijk Guido Franken en Joris Hoebe hun stek. Zij zijn de initiatiefnemers van het gloednieuwe project Screen Talent NL. Met energiek geplaatste handtekeningen van Franken, Hoebe en andere oprichters werd het ter plekke officieel gelanceerd.
Screen Talent NL is een nieuw netwerk van regionale talent- en productie-initiatieven. Het doel is dat uiteindelijk alle regio’s van Nederlands vertegenwoordigd zijn. Uitwisseling van ideeën, initiatieven, ervaringen op gebied van talentontwikkeling, productie en andere filmactivieteiten kan de regionale film-infrastructuur versterken. Nederland wordt er rijker, diverser en inclusiever door. Het netwerk streeft er naar om filmtalenten in alle delen van het land meer kansen te geven.
Originele verhalen
In het begeleidend persbericht stelt Guido Franken: “Nederland is vrijwel het enige land in Europa waar weinig tot geen aandacht is voor film-ecosystemen buiten het filmcentrum van het land (Amsterdam). In veel regio’s is de afgelopen jaren door lokale en regionale overheden flink geïnvesteerd in talent- en productiehubs. Om van Nederland een bloeiend en competitief filmproductieland te maken, dat bovendien kan blijven voldoen aan de toegenomen content-vraag, is het belangrijk deze regionale knooppunten en daarmee het landelijke talent- en productienetwerk structureel te gaan verbinden, versterken en ondersteunen.”
Joris Hoebe voegt daar aan toe: “Door de enorme stijgende vraag van streamingdiensten zoals Netflix, Amazon en Videoland, ontstaat er een nijpend tekort aan getraind filmtalent. Er zijn de aankomende jaren meer regisseurs, schrijvers, cameramensen en faciliterende crew zoals licht-technici en runners nodig. Dit is een enorme kans voor de werkgelegenheid in onze regio’s, maar ook landelijk kunnen producties beter gespreid worden over het land en kunnen originele verhalen het licht zien. Om dit te bereiken is investeren nu echt noodzakelijk.”
Op dit moment heeft het nieuwe netwerk al de steun van medeoprichters We Are Playgrounds (platform voor visuele kunstenaars in Brabant), MACA (Amsterdamse broedplaats) en de Machinerie (Utrechtse av-hotspot). Er wordt samengewerkt met de landelijke ontwikkelinstelling FilmForward en er zijn buitenlandse contacten. Screen Talent NL hoopt de nationale politiek te bewegen tot een jaarlijkse ondersteuning van 6 miljoen euro.
Dat alles onder het motto: Think globally, act locally. En, nu ik er even bij stilsta, is het vaak niet zo dat authentieke filmverhalen die stevig lokaal geworteld zijn juist daardoor universeel aanspreken?