Meteen naar de inhoud

Ontroering tijdens optreden van Bolojo-ster Zeynab Abib op het Holland Festival

De Beninse zangeres Zeynab Abib had wat goed te maken. En dat deed ze. Als gastartiest in de openingsvoorstelling van het Holland Festival vorige week trad ze voor het voetlicht met de associate artist van het Holland Festival, Angélique Kidjo, maar kwam zij niet helemaal uit de verf. Ditmaal, niet in het grote Carré maar in de intiemere Grote Zaal van het Muziekgebouw, was ze de verrassende ster van de avond. 

In de bijna uitverkochte zaal wist ze het publiek te enthousiasmeren om de Bolojo te dansen. Enkele bezoekers mochten zelfs het podium op. Zo deed de in Amsterdam wonende afro-contemporaine danser Ayaovi Kokousse uit eigen beweging een expressief Bolojo-dansje mee tussen het percussie-ensemble.

Centraal in de Bolojo, een rituele zang- en dansstijl uit Sakété, Benin, waar Zeynabs roots liggen, is de talking drum. Deze grote membranofoon, de ‘Moeder Llu’, legt de basis voor het ritme, gespeeld op vijf traditionele trommels. De Moeder Llu is ook het middel om te communiceren met andere stammen zonder taal te gebruiken, vertelde Zeynab. 

Grappenmaker

Woorden zijn overbodig als muziek gespeeld wordt. Toch wist de zangeres met grapjes in het Frans, Engels en in haar moedertaal Yorùbá veel contact te leggen met het publiek. Ze was op haar gemak, lachte en genoot als ze op de percussiemuziek haar traditionele dans liet zien. 

De percussieband van vijf mannen speelde opzwepend en combineerde traditionele djems, die het grondritme bepaalden, met basgitaren en een elektronisch drumstel. Zo bleef de groep trouw aan de muzikaliteit en integriteit van het erfgoed dat ze meenemen uit West-Afrika. 

Ritmisch slagwerk in de Bolojo vormt ook het fundament voor de bewegingen van de Guêlêdê, dat masker betekent. Twee gemaskerde mannen die zich voordeden als  geesten, dansten na twee muzieknummers mee op het podium. Het ensemble werd gevoerd door Zeynab’s heldere stem, die echter in sommige nummers minder krachtig naar voren kwam.  In de songs vroeg ze de dansers om gunsten ter ere van de vrouw, die centraal staat in de Yorùbá cultuur. Zo’n Guêlêdê ceremonie wordt ook tijdens begrafenissen opgevoerd, in tijden van droogte of bij andere ernstige situaties zoals bij (vermeende) kwaadaardige hekserij.

High Life

De heupwiegende Bolojo dansnummers werden afgewisseld met Highlife, een jazzy West-Afrikaanse dansmuziek, een cocktail van lokale en Europese ingrediënten. Hierbij komen de elektronische instrumenten en synthesizers van pas.

Terwijl menig luisteraar met zijn hoofd knikte en mee zat te neuriën, werd er achterin de zaal energiek gedanst. Door kinderen, maar ook de aanwezige medewerkers van het Holland Festival en enkele ouderen bleven niet aan hun stoel plakken. 

Tranen

Zeynab was niet te stoppen. Ver over de tijd wist ze het publiek nogmaals te overtuigen in een encore. Niet iedereen zat nog te wachten op een extra nummer van 7 minuten. Het merendeel van de toeschouwers bleef zitten en luisterde met veel belangstelling naar haar dialogen en vragen als: ‘Weten jullie wel waar Benin ligt?’. Bij enkelen was de aandacht al afgedwaald. 

Wat zeker is: door in dialoog te gaan met haar publiek wist ze de Beninse, Franse én Nederlandse aanwezigen te raken. Het Bolojo-repertoire kreeg de zaal vaak muisstil en achteraf werd er flink geapplaudisseerd. De zangeres verliet dankbaar het podium, met tranen in haar ogen.

Zeynab liet al weten dat ze volgend jaar maar al te graag terug wil komen naar Nederland, weer voor het Holland Festival.

Jacobien van der Kleij

Ik studeer journalistiek aan Kingston University London na afronding van een bachelor in interculturele communicatie en internationale relaties in Montréal en Parijs. Mijn vrienden zouden me omschrijven als een nomade die het liefst over verschillende culturen en muziekgenres schrijft.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands