Skip to content

Eugénie Rebetez shows the alienating contrast of a woman who wants to be more and is also at peace with who she is

Eugénie Rebetez in 'Gina'. Photo: Augustin Rebetez.

Her full thighs clatter together. She shakes her bare arms, grinning at the trembling skin on her upper arms. She stomps furiously across the Theatre Kikker's playing floor, while her hefty body - dressed in a small, nondisguising black dress - emphatically bounces happily on all sides. You just have to dare. In her one-woman show 'Gina', Swiss theatre maker Eugénie Rebetez beyond all embarrassment. In the skin of Gina, Rebetez shows her own yearning for stardom, with plenty of self-mockery and absurdist humour. A quirky mishmash of mime, stand-up comedy, cabaret and contemporary dance.

Gina is een loser die dagdroomt over hoe het is om een diva te zijn. Met een kinderlijk enthousiasme kijkt ze naar zichzelf. Gina verwondert zich over haar volslanke lichaam en ontdekt bij toeval een talent voor fysieke transformatie. Ze verliest zich in fantasiewerelden. Rebetez toont dit in korte sketches met een aantal kleine, bijna achteloze handelingen. Zo rekt ze zich uit en plukt aan haar witte, glimmende vestje. Ze piept. Haar vest zakt af totdat het om haar heupen hangt. Ze zakt iets door de knieën, trekt haar schouders een beetje op, steekt haar nek uit en haar kont naar achteren. En met een stalen gezicht loopt ze kakelend verder – plotseling als idiote kip.

Soms ontwaakt in de onzekere Gina plotseling de trotste, zingende ‘Fat Swiss Diva’ Gina, die in een aantal virtuoze shownummers sensueel over het podium struint. Maar net als het dagdromen neemt Rebetez óók deze sterallures in de zeik. In een surreële, donkere scène lijken er lichtjes in Gina’s mond te vliegen, alsof ze de sterren opvreet. Ook haar zang, strakke balletpassen en sierlijke handgebaren worden na een serieus begin telkens tot groteske proporties opgeblazen. Al gauw tolt de diva gierend om haar as, om daarna heerlijk lomp ter aarde te storten. Haar witte vlees smakt op de zwarte balletvloer, alsof je een biefstuk op het aanrecht smijt.

Rebetez is een fascinerende performer, met een lichaamsbeheersing die een grondige danstraining verraadt. Ze valt moeiteloos in een spagaat, wandelt ondersteboven in een brug op handen en voeten over het podium, en beschikt over een messcherpe timing en expressieve mimiek. Daarnaast speelt ze net zo gemakkelijk trompet of zingt een zwoel Edith Piaf-achtig nachtclubliedje.

Toch is het meest indrukwekkende aan deze voorstelling de concentratie. Je voelt hoe Rebetez voortdurend publieksreacties aftast en zich daardoor nooit verliest in geschmier. ‘Gina’ toont een vrouw die méér wil zijn, maar daar tegelijkertijd ook vrede heeft met wie ze is. Rebetez maakt dit vervreemdende contrast geloofwaardig, hilarisch en ontroerend.

Daniel Bertina (www.danielbertina.nl)

Eugénie Rebetez: ‘Gina’. Gezien: Theater Kikker, vrijdag 22 april. Nog te zien: zaterdag 23 april.

Comments are closed.

Daniel Bertina

/// Freelance cultural journalist, critic, writer and dramatist. Omnivore with a love of art, culture & media in all unfathomable gradations between obscure underground and wildly commercial mainstream. Also works for Het Parool and VPRO. And trains Brazilian Jiu Jitsu.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)