Meteen naar de inhoud

mime

Zéro: van slapstick tot zenritueel – Eerste editie Zéro Mime & Performance Festival 15 & 16 december

  • 3 min leestijd

Beleef de mime op het Zéro – Mime & Performance Festival: het eerste tweedaagse festival in Nederland dat geheel gewijd is aan fysiek en beeldend theater. Verwacht nieuwe en gevestigde makers, locatievoorstelling naast grote zaalproducties, troostrijk naast schurend, binnen én buiten de Meervaart 15 en… 

Zoals de beste clowns weet Elias de Bruyne humor te verbinden met existentiële angst. Op Festival Boulevard #tfboulevard

  • 3 min leestijd

Eén van de allerleukste dingen aan Festival Boulevard is de variatie in de programmering. Theater, dans, muziek, jeugdvoorstellingen, mime, comedy, het loopt allemaal dwars door elkaar. En ook biedt het festival even veel ruimte aan jonge makers als aan de rotten in het vak. Zo… 

Benjamin Verdonck vernieuwt, voor even, je blik op de wereld. Op Theaterfestival Boulevard #tfboulevard

  • 4 min leestijd

Eén van de dingen die Boulevard zo bijzonder maken in het Nederlandse festivallandschap is de ruime aandacht voor Belgische voorstellingen. Waar de Nederlandse theaters steeds minder werk van over de zuidelijke landsgrenzen programmeren blijft Boulevard aan een groot aantal Belgische makers een podium bieden. Leren… 

PLEIN THEATER presenteert van 25 t/m 28 november De week van Karina Holla

  • 3 min leestijd

Daarom presenteert het PLEIN THEATER van 25 t/m 28 november De Week van Karina Holla: Een verdieping op de voorstelling Oorlogsvrouwen en een ode aan het werk van de Nederlandse mimespeelster, actrice, choreografe en regisseuse Karina Holla en haar betekenis voor het theater.
Een verdieping op de voorstelling Oorlogsvrouwen en een ode aan het werk van de Nederlandse mimespeelster, actrice, choreografe en regisseuse Karina Holla en haar betekenis voor het theater.

Prijs van de Kritiek 2020 voor Theaterfestival Boulevard

  • 1 min leestijd

Theaterfestival Boulevard is onder leiding van Viktorien van Hulst uitgegroeid tot een regionaal geworteld festival van nationaal belang. Boulevard weet elk jaar een slimme balans te vinden tussen vermaak met inhoud en vrolijke vernieuwing, met veel oog voor inclusiviteit.

Opstijgen en zacht landen. Dat biedt Schweigman& tijdens Afzender Boulevard, en dat hebben we nodig

  • 3 min leestijd

Boukje Schweigman is een kunstenaar die dit land hard nodig heeft. Mijn diepe bewondering voor haar ontstond bij ‘Klep’, de voorstelling waarmee ze lang geleden afstudeerde aan de Amsterdamse mime-opleiding. Met acht anderen in een karretje, door hele kleine klepjes rondkijken in een wereld waarin… 

Rollende stenen, gillende keukenmeiden, rookbommen en edelpunk: waarom de beginnende makers in Theater Kikkers Wintercollectie zo veel verrassingen bieden.

  • 5 min leestijd

Twee mannen. Niet eens zo heel erg gespierd, niet eens zo heel erg stoer. Maar wat een dokwerkers. En wat een eenvoud om iets heel moois te vertellen. De een rolt zichzelf op als een steen en de ander rolt die steen een berg op.… 

Joris Smit over Tasso en Jeanne d’Arc: geen toneel dat het publiek in een bedje legt

  • 9 min leestijd

Het Nationale Toneel speelt Jeanne d’Arc van Friedrich Schiller en herneemt gelijktijdig Tasso van Johann Goethe. In beide stukken speelt Joris Smit, in Tasso zelfs de titelrol. We gaan met hem in gesprek over Duitse romantici, Sallie Harmsen, het nieuwbakken Nationale Theater en het belang… 

Uiterst zeldzame aardverschuiving mogelijk in hedendaagse dans in Nederland.

  • 8 min leestijd

In de hedendaagse dans zitten artistiek leiders vaak tientallen jaren op hun plek, in Nederland tenminste. Deze week kondigde Leo Spreksel zijn vertrek bij Korzo aan, per september 2017. Na 29 jaar houdt de directeur en programmeur dans van het Haagse theater en productiehuis het voor… 

Redenen om wel naar theater Kikker te gaan (1: Het Mannenavondje)

  • 4 min leestijd

Ondanks de crisis in de podiumkunsten dwaalt er nog steeds veel jong talent door Nederland en omstreken. Zoveel dat bijhouden onmogelijk is. Wie kan immers alle festivals bezoeken, van festival Boulevard tot Noorderzon, van het Café Theaterfestival tot festival Cement en van het Amsterdam Fringe Festival tot… 

Belangrijke voorstellingen nu integraal te zien op Theaterencyclopedie

  • 1 min leestijd

Kijken naar Wie is bang voor Virginia Woolf? van de Nederlandse Comedie in 1964, of Live, het videoballet door Het Nationale Ballet uit 1979. Dat kan nu bij de Theaterencyclopedie. Dankzij de crowdfundingsactie Zijn/Niet Zijn. De Theaterencyclopedie wilde al een tijdlang video’s van een aantal kroonjuwelen uit Nederlandse theatervoorstellingen op het internet… 

Selectie Nederlands Theater Festival: een prachtlijst die nergens op slaat

  • 2 min leestijd

Een prachtlijst. Anders kan de officiële juryselectie van het Nederlands Theater Festival niet omschreven worden. Keurig opgedeeld in grotezaal- en kleinezaalproducties, met ook nog eens een mime- en een locatieproductie. Tegelijkertijd slaat de selectie helemaal nergens op. Want ja, het Theater Festival geeft toe dat… 

Less is more: het kan!

  • 3 min leestijd

Yes, het kan! Less is more! De laatste verzuchting slaakte ik woensdag 13 mei naar aanleiding van de productie Benvenuto Cellini van Hector Berlioz, die Monty Python-regisseur Terry Gilliam maakte voor de Nationale Opera. Meteen dezelfde avond werd ik op mijn wenken bediend tijdens de… 

Talentontwikkeling nieuw buzzword in danswereld: 3 bemoedigende initiatieven

  • 4 min leestijd

Dat je na je afstuderen moeilijk aan een baan komt, is ook in de danswereld bekend. Gezelschappen zetten daarom, mede  op aandringen van de overheid, in op talentontwikkeling. Ze hopen ook op een betere aansluiting met scholen. Jonge dansers staan nu eerder in de frontlinie van ballet: het theater, en dat is goed nieuws voor het publiek. Want de energie is fris en het niveau is flink opgeschoten.

De woordloze filosofie van Boukje Schweigman

  • 7 min leestijd

Nog voordat ze afstudeerde aan de mime-opleiding zwoer Boukje Schweigman de taal af. Ze werkte in haar voorstellingen een woordloze filosofie uit. Het mysterie van het leven zoekt ze. Hoe weids en ongrijpbaar haar uitgangspunten ook zijn, haar voorstellingen geven het publiek de meest directe, nabije, aan de huid voelbare sensatie mee die in een theater denkbaar is.

Zimmermann & De Perrot geven circus-genre creatieve tik op @hollandfestival

  • 3 min leestijd
Holland Festival Holland Festival

Circus, kunstjes, clownerie, spektakel: het is al eeuwen een feest. Maar wel telkens ongeveer hetzelfde feest.

Zimmermann & De Perrot, van oorsprong respectievelijk clown en dj, vonden elkaar in het briljante inzicht dat circus tot prachtig absurd modern theater om te buigen was.

Zwischenfälle is een adembenemend spervuur van 54 hilarische, korte scènes over de klungelende mens. Zo virtuoos zie je het zelden #hf12

  • 3 min leestijd

Twee mannen zitten samen aan tafel en eten spaghetti. De één werkt het bord pasta in no time naar binnen, en vertelt tegelijkertijd met volle mond een amusante anekdote – nét niet verstaanbaar – met woeste gebaren en zelfingenomen gebrom. De ander, een bejaarde vent,… 

Eugénie Rebetez toont het vervreemdend contrast van een vrouw die meer wil zijn en ook vrede heeft met wie ze is

  • 3 min leestijd

Eugénie Rebetez in 'Gina'. Foto: Augustin Rebetez.

Haar volle dijen kletsen tegen elkaar. Ze schudt met haar ontblote armen en kijkt grijnzend naar de trillende huid op haar bovenarmen. Ze stampt woest over de speelvloer van Theater Kikker, terwijl haar forse lijf – gekleed in een klein nietsverhullend zwart jurkje – nadrukkelijk aan alle kanten vrolijk meestuitert. Je moet maar durven. In haar one woman show ‘Gina’ gaat de Zwitserse theatermaker Eugénie Rebetez aan alle gêne voorbij.  In de huid van Gina toont Rebetez haar eigen hunkering naar het sterrendom, met veel zelfspot en absurdistische humor. Een eigenzinnige mengelmoes van mime, stand up comedy, kleinkunst en hedendaagse dans.