Skip to content

npo

Logo of the Ministry of Education, Culture and Science

Rural public broadcasting concession period extended by 2 years

Minister Eppo Bruins (Culture and Media) wants to extend the current concession period of the national public broadcaster by two years. This requires a change in the law. The current period runs until 2026. This extension will give the Lower House and the cabinet enough time to carefully decide on a review of the national public broadcasting system. The NPO and broadcasters... 

Floris Kortie on Podium Klassiek's new webpage

Floris Kortie verdient alle steun bij zijn Podium Klassiek-solo.

Zondag 10 september opende Podium Klassiek het seizoen in een wel heel uitgeklede versie. Floris Kortie stond er helemaal alleen voor. In de wereld van publieke omroep en klassieke muziek, waarin dingen meestal drie jaar van tevoren al vastliggen, was er iets aan de hand. Ik voelde een einde naderen. Podium Witteman was hier in huis een vaste waarde geworden.… 

De bank van de BBC in Manchester (foto door auteur)

Na de #Zomergasten met Bibi Dumon Tak rest vooral de vraag: hoe nu verder met boeken op tv?

Adriaan van Dis met een intens kokette Renate Dorrestein, die hem met een paar welgemikte kutopmerkingen (terecht) in de touwen kreeg. Dit fragment uit 1991 opende Zomergasten 2023 #4, en het hakte erin. Nostalgie alom, en tijdens die eerste minuten van Theo Maassen met dieren- en kinderboekenschrijver Bibi Dumon Tak werd de lat hoog gelegd. Zou Theo Maassen met deze… 

Parelduiken met radiomaker Stef Visjager – Parel Radio is de Canon van de Nederbelgische podcast

We naderen aflevering 200 van Parel Radio, een reeks van audiomateriaal dat ertoe doet. Gezicht van de culturele podcast is onafhankelijk radiomaker Stefanie Visjager. In de luisterarchieven duiken, makers interviewen en het publiek meevoeren met kalme vertellersstem zijn allemaal onderdeel van haar takenpakket. Sinds de geboorte van de term podcast in een Guardian artikel uit 2004, loopt het de spuigaten… 

Vaarwel filmhuis, verlangen naar musea: (mijn) inzichten na corona

Hoe ziet het cultuurbezoek na corona eruit? Het onderwerp kwam op deze site de afgelopen maanden regelmatig aan bod. Zelf schreef ik er twee persoonlijke bijdragen over. Nu de culturele instellingen bijna hun deuren weer mogen openen, maakt de glazen bol plaats voor de realiteit. In mijn artikel over ‘de belofte van de lege zaal’ noteerde ik een aarzeling om… 

Writers writing. That's what Moped at Sea is about, and that's ok. 

Veel fervente lezers zullen ervan dromen dat hun favoriete schrijver op een dag bij hen aan tafel aanschuift, om te vertellen over haar werk. Misschien evenveel fervente lezers zullen hun droomauteur meenemen op een ommetje, lam willen drinken op een caféterras of meenemen naar een darkroom. Of naar een klassiek concert in het Concertgebouw. Kan allemaal. Sommigen zullen zelfs alleen… 

illustration accompanying article Animation31 interview with Stephane Kaas

Animation & Stephane Kaas: 'I like to give animators a certain freedom.'

We stelden hem een aantal vragen naar zijn ervaringen en invloeden. Wat is jouw ervaring met animatie tot nu toe? ‘Als kind tekende ik graag strips. Ik maakte met een vriend de strip Kaas-Trek, een soort persiflage op Star-Trek, en die verkochten we dan aan klasgenootjes en daar kochten we snoep van. Who framed Roger Rabbit herinner ik me als… 

Nadia's revenge. VPRO's #onstage is the best answer to the cynics at the top of the NPO

Misschien is het de sneeuw, en mijn hondje dat er zo vrolijk van werd. Misschien zijn het de sleeënde kinderen in ‘De Kuil’ van Lunetten, en misschien is het de lamlendigheid die me bekruipt na zoveel dappere pogingen om de lol van kunst hoog te houden in tijden van Corona. Maar ik zat bij de eerste minuten van VPRO’s Onstage… 

“De belofte van de lege zaal” is een mooi initiatief, maar negeert het nieuwe normaal van de cultuurconsument

Mensen zullen niet (in groten getale) staan te springen om weer naar volle zalen te gaan. Veel ‘oude’ cultuurbezoekers kunnen als verloren worden beschouwd. De cultuursector staat voor een tweeledige uitdaging: dit verlies zoveel mogelijk te beperken en nog meer dan anders op zoek te gaan naar een nieuw publiek.

1 January 2021 - NBE New Year's Concert at The Concertgebouw: unlike anything else

The Dutch Wind Ensemble's (NBE) traditional New Year's concert at The Concertgebouw on Friday 1 January 2021 is going to look completely different from all previous editions. As it is currently unclear whether, or how many, visitors The Concertgebouw is allowed to admit because of RIVM measures, the difficult decision has been taken to play the New Year's concert entirely without an audience.

NPO brings a debate about a debate. Let that sink in.

I have long put myself on the 'listen first, talk later' mode when it came to how we all deal with the festering sore of racism in the Netherlands. There's so much we don't know about each other, and there's especially so much I can't know about my fellow Black people, because for a long time I didn't care enough to... 

'You missed nothing about your father'

In Verstoten Vaders, Elena Lindemans impressively highlights a major, tucked-away social problem: of many tens of thousands of children who have to let go of one of their parents after a divorce. Elena: 'While making 'Wife Beats Husband' - a film about men who are victims of domestic violence - I came into contact with fathers who are abandoning their children - almost... 

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even een andere rekensom, dankzij de… 

Matthijs goes to Saturday night. That, of course, is the end of VPRO's Mondo (update: or not?).

Fascinating front-page news and headliners for all talk shows: Matthijs van Nieuwkerk quits DWDD after 15 years. Obviously a disaster of national proportions. The book industry proclaims the end of the world, bands can no longer break through, and the successor to De Correspondent can never again meet its crowdfunding target in six minutes. An institution disappears, and everyone panics. Who... 

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.

Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: het is nog erger dan… 

Eurovisie Songfestival had het Metropole Orkest, maar koos voor studenten.

Waar is het Metropole Orkest? Een uniek orkest, het enige ter wereld dat het complete repertoire van klassiek tot pop en jazz uit de mouw kan schudden? Het orkest ook, dat vroeger, toen alles nog live was, vaste begeleider was van de Nederlandse acts bij het Songfestival? Het orkest, dat in december nog op tournee was met onze nieuwe Songfestivalkandidaat,… 

What is the remplaçanten-cao and why is it so bad that the NPO applies it to the Eurovision Song Contest?

[update: ze krijgen nog minder, zie bericht onderaan] We kregen verwarrende berichten binnen, afgelopen weekend. Aanleiding was de feestelijke aankondiging van de organisatie van het Eurovisie Songfestival dat er bij de finale in Rotterdam een bijzondere symfonische happening zou plaatsvinden. Gevraagd werden derdejaars- en masterstudenten van het Rotterdams Conservatorium, onderdeel van Codarts, en ook jonge professionele musici. Voor de optredens… 

(update: Song Contest response and nuanced message) Playing with the Eurovision Song Contest Orchestra? From 100 euros per day

In de eerste versie van dit bericht gingen we uit van 100 euro voor 8 dagen. We bleken onjuist geïnformeerd. De toepassing van de remplaçanten-cao, waarvan in de toelichting door het Songfestival sprake is, geeft wat meer ruimte, al zijn de uurtarieven en dagtarieven daarvan nog steeds omstreden. Maar 1000 euro voor acht dagen is nu kennelijk het gangbare tarief.… 

Het belangrijkste animatiefestival vindt plaats in Annecy – en Nederland doet mee

Dat de Nederlandse animatiefilm in de lift zit beschreef ik hier eerder al. En nu ik deze week rondkijk op het animatiefestival in het Franse Annecy lijkt het me aardig om te zien hoe onze animatiefilmers en producenten zich hier presenteren. Zeker omdat Annecy geldt als het belangrijkste evenement wereldwijd in deze sector. ‘Het Cannes van de animatiefilm’ hoor ik… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)