Skip to content

Amsterdam

#HF11: They're going to make another big cut to the Russians at Toneelgroep Amsterdam

Keulen en Parijs mogen dan niet in één dag gebouwd zijn, het kostte minder dan drie dagen om naar de maan te vliegen. Een kromme vergelijking om mee te vertellen dat een voorstelling die drie dagen voor de première nog rammelt, op de première zelf een onvoorstelbare hit kan blijken. Zoiets kan dus gebeuren met De Russen, de nieuwste voorstelling… 

#HF11 Rommelige opzet van Around Robert Wyatt zit magische momenten in de weg

”Alifib” van de Britseprogrocker Robert Wyatt (1945) is een liedje dat onder de huid kruipt. De bijnabrekende stem van Wyatt klinkt zo oprecht triest dat het je de adem beneemt. Het lijkt een onmogelijke opgave om ”Alifib” overtuigend te brengen zonder de meester zelf. Toch krijgt het Franse Orchestre National de Jazz het voor elkaar. Waar Wyatt in het origineel… 

#HF11: Japanse bedrijskantine leidt tot hallucinerende tragedie van het onvermogen

Op heel verschillende plekken kunnen mensen soms hetzelfde idee hebben. En nog somser leiden die gelijke ideeën allebei tot iets prachtigs. Een paar jaar geleden speelde mimegezelschap Kassys dankzij het Brabantse theater Bis de prachtig droevige tragedie ‘Kommer’, waarin collega’s zinloze tijd doorbrachten in een rouwkamer vol leaseplanten. Ieder gratuit zinnetje werd uitvergroot door machtig hulpeloze gebaren tot in het… 

#HF11 Playing with Nietzsche's moustache in opera fantasy by Wolfgang Rihm

An opera based on texts by Nietzsche, and then start with loud laughter and main character N trying to catch two water nymphs. Wait a minute, that's Wagner! Well, at Wagner's Rheingold involves three Rhine daughters, but the similarity is too great to be coincidental. And neither is this one, but in the first minutes of Wolfgang Rihm's Dionysos is much more going on. Here is a composer at work who not only plays with text and music, but also with centuries of cultural history and knows how to add jokes to it. It is to get intoxicated.

#HF11 Environmental message in 'Birds with Skymirrors' does not give imagination wings, but literally gets in the way

You can hardly take your eyes off the feet. The dancers make busy, fast steps and yet their bodies seem to glide across the stage. It exudes something of perfection. In 'Birds with Skymirrors', you constantly get the feeling that the bird world has been the model for the movements. Trembling hands are reminiscent of wingtips, vulnerably scanning the skies.... 

#HF11: Met The School for Scandal geeft Deborah Warner een vrolijke schop tegen een aartsconservatieve theatertraditie. De Britten zijn not amused.

Foto: Neil Libbert

Dat was even knarsetanden voor de Britse theatercritici. De gevierde regisseur Deborah Warner (1959) trok onlangs Richard Brinsley Sheridan’s The School for Scandal uit de kast. Een stuk uit 1777, en een onaantastbaar onderdeel van de Britse theatercanon. Voortbordurend op de stijl van haar eerdere productie Mother Courage (2009) gaf Warner ook aan The School for Scandal – godbetert – een eigenzinnige, hedendaagse draai.

 

“Met veel video, licht, muziek en kabaal – als een rockconcert, ” grijnst Warner in het kantoor van het Barbican Theatre in Londen. “Mother Courage had een ontzettend populistische, spannende sfeer. Ik houd ontzettend van die arrogante theatraliteit, en die stijl wilde ik voortzetten in The School for Scandal. Voor mij was het de grote uitdaging om de Brechtiaanse theaterstijl van Weimar – die ik via Mother Courage weer had ontdekt – te laten botsen met een achttiende-eeuwse theatertekst.”

Diepere lagen ver te zoeken in onduidelijk project ‘The Long Count’ van tweelingbroers Dessner

The Long Count - foto Julieta Cervantes

Twee jongens slaan met een honkbalknuppel tegen een gitaar, die aan een touw in de lucht hangt. Even daarvoor hebben ze het instrument ook al mishandeld bij een vreemd touwtrekspelletje, waarbij de gitaar regelmatig de grond raakte. Beide keren vullen schrille, nare klanken de ruimte. De spelletjes worden met een bloedserieus gezicht gespeeld en lijken dus iets te vertellen aan de bezoekers. Maar wat eigenlijk? Die vraag blijft door je hoofd tollen bij vrijwel elk theatraal moment in The Long Count. Het project van de tweelingbroers Bryce en Aaron Dessner van indierockband The National klinkt nogal spannend. Zo wordt het in de aankondiging een multimediaal concert genoemd, met een liederencyclus waarin de tijd voordat onze wereld begon, centraal moet staan. De muzikanten creëerden het samen met videokunstenaar Matthew Ritchie en gebruikten de Popol Vuh, een historisch-mythologische tekst van een Maya-volk uit Guatemala over die begintijd, als inspiratiebron. In de voorstelling willen ze verbanden leggen tussen mythe van de Maya’s en hun eigen leven.

Die Jahreszeiten past in de versie van OT perfect in de Vlaams-Nederlandse Operadagen

In Nederland wordt de visie op opera vooral gestuurd vanuit de concertpraktijk. Daarmee wijkt de Nederlandse omgang met dit genre flink af van wat in de rest van Euroa gangbaar is. Dat blijkt alleen al uit het feit dat er de afgelopen eeuw vooral werd geïnvesteerd in concertzalen die direct dan ook tot de beste ter wereld horen: het Amsterdamse… 

Tien theatervoorstellingen die u volgens de jury van het Nederlands Theaterfestival niet had mogen missen. Mee eens?

U  lag natuurlijk met zijn allen in de rij voor die legendarische Richard III van Orkater met muziek van Tom Waits. Of u had zich opgesloten bij het kleine zaal juweeltje ‘Till the fat lady sings’ van Oostpool, of u wilde gewoon geen aflevering van O O Cherso en The Voice of Holland missen. Enfin: nu weet u wat u… 

Dutch ministry of OC&W bases vision 'renewal' cultural funding system on British example

Er zit een interessante ‘drone’ onder, en dat kan iemand als dreigend ervaren. De video aan het eind van dit artikel heeft in ieder geval meer betekenis dan veel cultuurliefhebbers denken. Feit is namelijk dat de ingrijpende bezuinigingen die de Britse regering heeft doorgevoerd via hun ‘Arts Council’ achteraf nauwelijks op protesten zijn gestuit, terwijl de onevenredigheid in de korting… 

Rutger Hauer goes crazy in opening film Imagine Festival and gets career award

Rutger Hauer moet een gelukkig mens zijn, en niet alleen omdat hij vanavond op de openingsavond van het 27ste Amsterdam Fantastic Film Festival Imagine een carrièreprijs krijgt. Ooit min of meer op goed geluk naar Amerika getrokken, nu een van de weinige Nederlandse filmacteurs met een brede en nog steeds uitdijende en waanzinnig gevarieerde internationale carrière. Blonde robot in Blade… 

“Dat van de ander die de hel is. Daar kan ik me zo over opwinden”: Laura van Dolron maakt theatraal gehakt van Sartre.

Ze is ‘stand-up filosofe’. Met die zelfbedachte term schiep ze een nieuwe vorm van theater, die het midden houdt tussen cabaret, een lezing en theater. Ze speelt met haar eigen rol, zet acteurs in of het marionetten zijn, maar blijkt uiteindelijk hun speelbal, zo goed als die van het noodlot. Kortom: Laura van Dolron is een geval apart. Ze maakt… 

Death Horse puts on bold shoes and waves goodbye to Shakespeare in 'Bye Bye'

Het Amsterdamse gezelschap Dood Paard vertaalde zelf Shakespeare’s ‘Othello’ en zwaait met ‘Bye Bye’ de bard uit. Het eigenzinnige collectief brengt een anderhalve uur durende actuele zedenschets en zielenspiegel, waarin wijzen naar ‘De Ander’ centraal staat. Shakespeare’s stukken worden nogal eens heel eerbiedig opgevoerd. . De bewierookte ‘bard’ uit Stratford-upon-Avon heeft de Engelse taal bovendien talloze uitdrukkingen geschonken die tot… 

Prize winners Go Short: Swedish Incident by a Bank best short fiction

The festival for short film Go Short in Nijmegen is not quite over yet, but last night the winners of the various competitions were announced at the Award Show in LUX. The award for best short fiction went to Incident by a Bank by Swedish director Ruben Östlund. He took a failed 2006 bank robbery as the starting point for... 

'There are provinces where you can vote VVD or CDA just fine'; new website gives voting tips to art lovers

Het leek wel een feestje. Koffie met vlaai, een Maastrichts liedje, fanfaremuziek en een toespraak van prins carnaval. De lancering van de website nadeschreeuwnudestem.nl is op 21 februari omgeven door optimisme. De schreeuw voor cultuur in november was toch vooral een tegengeluid. Nu is er de kans om toekomstgericht actie te ondernemen. ‘Mobiliseer iedereen die je kent om 2 maart… 

Ifigeneia moest dood, zo blijkt uit de reconstructie door de jubilerende Theatergroep Aluin

‘Dat lijkt wel een boeketreeks!’ sprak mijn vrouw met enig afgrijzen bij het zien van de cover van ‘De Wraak van Iphigeneia’. En ja, het moet gezegd: op boekformaat is de affiche van de laatste theatervoorstelling van Theatergroep Aluin iets te veel van het goede. Van de A0-affiche had je dat nooit gedacht. Sterker nog: die affiches van Aluin, die… 

"Characteristic of the book trade remains the endless chatter, but this evening I wouldn't have wanted to miss." All tweets from #evdu, with video.

Interesting things are happening these days. The digital revolution is beginning to have traces of a real revolution. No one has yet set themselves on fire, as in Tunisia, but more and more people are taking to the virtual streets to overthrow the old powers: after the record companies, which let themselves be overwhelmed by people downloading, and the newspapers, which let themselves be overwhelmed by people searching freely for information, it now seems to be the turn of book publishers.

Diego del Morao does himself a great disservice at Flamenco Biennale with unprofessional stage presentation

Between 21 and 30 January 2011, Amsterdam, Utrecht and Rotterdam will host the Flamenco Biennial, a music and dance fest around that mythical Spanish primal music that leaves no one untouched. A style of music, moreover, that developed in parallel with the history of the Iberian peninsula, where the culture of the Indian Roma gypsies came together with that of the... 

"RutteLeaks": Prime minister and state secretary don't know their own figures: income requirements for arts institutions already met in 2007 and most subsidy already going to successful institutions

We dachten al dat er iets niet klopte, toen Mark Rutte in zijn door velen bejubelde krachtdadige optreden in Buitenhof sprak van ‘al die lege zalen met 10 mensen op de eerste rij’. Ok, hij was zelf al jaren niet meer geweest, maar volgens zijn Staatssecretaris Halbe Zijlstra was de leegte in ieder geval in Den Haag schrijnend, wist Rutte… 

Peter Van Straaten wint Inktspotprijs 2010 met markant geplaatste crucifix.

‘De tekening is letterlijk en figuurlijk treffend, pijnlijk komisch en wrang: hij brengt traan en lach tegelijkertijd teweeg. De combinatie van de vredige pose van de jongen met de wrede aanslag op zijn lichaam blijft in je hoofd hangen. De prent heeft geen tekst nodig; hij zou in elke Europese, zelfs mondiale krant kunnen verschijnen, zo krachtig en universeel is… 

Anything to get amateurs into the stands: money for 'Dance Gardens', local residents and the Concert Hall

About 8 million Dutch people do something with art. They have music lessons, macramé plant pendants, paint plates or put together Christmas cards. But they also play theatre, sing in a choir, are part of a hip-hop crew or death metal band. That these practitioners of amateur art are not automatically also regular visitors to professional art is a mystery to many people. The Fund ... 

National Travel Opera possibly first victim of culture cuts

The rapid austerity operation of at least 200 million on the cultural sector has yet to be fleshed out, but one thing is already clear. If it were up to state secretary Halbe Zijlstra, the National Reisopera, operating from Enschede, would stand a good chance of being killed in that operation. His request for advice to the Culture Council, sent the week before Christmas, states the following:... 

Hermitage draws visitors away from Amsterdam museums, while nationwide visits grew in 2010

The margins are not huge, but the Van Gogh Museum's attendance figures have been falling for a few years now. In peak year 2006, 1,677,268 visitors still walked through the vistas; in 2010, there are likely to be only 1,432,000. The Rijksmuseum, which remains open despite its renovation, is also still far below the figures of peak year, with an expected 900,000 visitors.... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)