Skip to content

egypt

Taking Stock examines Egypt's cultural scene

De tentoonstelling Taking Stock toont de resultaten van een artistiek onderzoek dat van januari tot maart 2020 plaatsvond in Caïro, Egypte. Het project is een reactie op de sluiting van de Townhouse Gallery of Contemporary Art. De sluiting is aanleiding om een reeks gebeurtenissen in het centrum van Caïro en de culturele scene in Egypte te onderzoeken. Taking Stock  is… 

Alaa al Aswani: 'Literature doesn't change politics, it changes people'

Four years ago at the Winternachten Festival in The Hague, we spoke about it with Egyptian writer Alaa al Aswani, who was disarmingly upbeat despite the fact that he can barely publish in his own country. On lack of freedom of expression and fiction in times of fake, this year's theme, Al Aswani could have a word. 'Freedom of expression is even worse now than under dictator Mubarak.'

Love & Revenge wil de Arabische wereld een nieuw gezicht geven

Je neemt filmklassiekers als Dracula en Star Wars, speurt hun Arabische remakes op, en edit deze fragmenten op een live soundtrack waarin de Arabische popgeschiedenis samensmelt met elektronische muziek van nu. Dit, in het kort, is het recept van de dynamische samenwerking tussen muzikant Rayes Bek en videoartiest Randa Mirza, beter bekend als Love & Revenge. Met hun meeslepende show… 

European Cultural Foundation seeks new imagination on anniversary.

'Nothing can make up for the past. But the real, enduring power of the past lies in how it affects our present and our future. What we can do is shape a future history in which we consciously and determinedly carry with us only the best of our past.' Not keep rooting, but cognitive behavioural therapy for the whole of Europe, you might... 

Met het Drents Museum terug in de tijd naar het vergeten Nubië- Land van de Zwarte Farao’s

Bij farao’s denkt men al snel aan Egypte, het land van de piramides en de Nijl. Echter, ten zuiden van Egypte — in het Nijlgebied van het huidige Soedan— regeerden ook koningen en farao’s. Dit gebied heette Nubië. Een lange tijd werd deze cultuur en samenleving neergezet als een kolonie van Egypte. Onterecht. De nieuwe tentoonstelling Nubië- Land van de… 

Componist Victoria Borisova-Ollas: ‘Muziek heeft geen nationaliteit’

Het meest recente wapenfeit van de Russisch-Zweedse componist Victoria Borisova-Ollas (1969) is Dracula. Deze opera naar het gelijknamige boek van Bram Stoker ging in oktober 2017 in première bij Koninklijke Opera Stockholm. Een ‘kleurrijke en zeer sfeervolle muzikale partituur’, met daarin ‘een van de meest emotionele scènes in de geschiedenis van de Zweedse opera’, schreef een criticus. Zeven jaar eerder… 

Suddenly feeling the urgency at Dancing on the Edge

As soon as I, as an art consumer, begin to suspect arbitrariness in the artist or his creative process, I drop out. Incidentally, this observation now surprises me. After all, I am no fetishist of form, nor am I a canon junkie, and I am not qualified in any of the standard artistic disciplines. Not a composer, not a performing musician and not an actor. Neither filmmaker nor director, nor a lyricist graduate.... 

Jeroen van Merwijk behind the window of Kunstruimte Kuub in Utrecht. Photo: Wijbrand Schaap

Why Jeroen van Merwijk likes to welcome you to his studio: 'Being a cabaret artist is not a profession.'

'Everyone has an Apple. Everyone has a Corneille. Nobody has a Van Merwijk. So the question is whether Van Merwijk is any good. Nobody knows that. Then the challenge is for a few great people to buy a Van Merwijk. After that, everyone wants to have a Van Merwijk. When that happens, I'll go back to making other work, because I want... 

Wilbur Smith: ‘Alles wat ik aanraak, wordt van goud en kristal’

Meer dan 120 miljoen boeken verkocht bestsellerschrijver Wilbur Smith – tweeduizend Wembley-stadions vol. Zijn vaste recept – geweld, magie, mysterie, avontuur, jagen en seks – houdt zijn lezerspubliek al meer dan een halve eeuw geboeid. Om zijn productie hoog te houden, werkt hij sinds kort met coauteurs. Alleen de ‘Egypte-romans’, waartoe ook zijn nieuwe boek Farao behoort, schrijft hij zelf.… 

Hippos on a temple wall

In Leiden, ancient Egypt feels pretty close

As a boy, I loved visiting the Egyptian department of the National Museum of Antiquities in Leiden. Half in the twilight, the mysterious mummy coffins there stared at me. We are now several decades and exhibits further on. Since this week, the newest Egypt display has been open. Even in brilliant light, the collection appears to retain its fascinating power. At the same time, the museum tells in Queens... 

'Theatre of the World' (2): an island that remains distant. #hf16

Maarten Baanders saw an opera that remained an island. An omnivore was Athanasius Kircher (1602 - 1680). No phenomenon in the universe could escape his urge to investigate. A universal scholar he was, but also a fantasist. Hence, he did not count in science. But for a grotesque opera, you can hardly imagine a more attractive protagonist. Louis... 

Louis Andriessen: 'I've never found a new sound'

For Theatre of the World, his fifth full-length opera, Louis Andriessen (1939) drew inspiration from the Jesuit scholar Athanasius Kircher (1601-1680). He was the last Renaissance man, someone who could do everything and knew everything. Kircher wrote books full of the most diverse subjects, from the meaning of hieroglyphics to vulcanology and musical instruments. He even designed a cat piano, based on the idea that each cat screams at a different pitch when you tap its tail. After his death, Kircher fell into disrepute as a charlatan.

However, unusable for science, he forms gefundenes Fressen for a composer like Andriessen, who likes to explore the boundaries between reality and fiction. His opera Writing to Vermeer (1999) is based on fictional letters to the Delft painter; Rosa, a Horse Drama (1994) is about the murder of a composer, allegedly part of a conspiracy against music.

Voices Outside The Echo Chamber: we need exhibitions like this

Een tentoonstelling die onze blik op migratie en migranten centraal stelt, ons migratiebeleid kritisch bejegent, maar niet in makkelijk pamflettisme vervalt, dat is ‘Voices outside the echo chamber’. Vrijdag 29 april opende in de Tolhuistuin de expositie “Voices outside the echo chamber“– een expositie van Framer Framed, de Amsterdamse organisatie die al jaren de beeldtaal in onze kunsten bevraagt en becommentarieert. Immers,… 

Winternachten gives audience a bigger voice

International literary festival Winternachten wants to involve the public more in its programmes next year. 'Audiences increasingly want to have a say,' says director Ton van de Langkruis. 'That can be done in all kinds of ways, we are brooding on that now.' Winternachten attracted some 7300 visitors this year, equalling last year's attendance. Last edition's theme was 'Hello Darkness', and... 

Winternachten: an engaging and amusing evening of talking about Evil #wu16

Literature is not a means to bring about political change, but to change people. That is exactly what he aims for with his books, Egyptian writer Alaa al Aswani said yesterday at Winternachten, where his new novel The Automobile Club of Cairo was presented. That is probably how visitors to the literary festival at the end of the evening also came to... 

Grieken in Rijksmuseum van Oudheden, foto Mike Bink

Louter topstukken in heropend Rijksmuseum van Oudheden

Het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden gaat dinsdag 15 december weer open na een ingrijpende renovatie en asbestsanering. Het museum pakt direct uit met een geheel vernieuwde afdeling klassieken: Grieken, Romeinen en Etrusken. Daarnaast zijn er drie kleine tijdelijke tentoonstellingen. Wie de hal van het museum betreedt, merkt niet meteen verschil: de Egyptische Taffehtempel staat gelukkig nog gewoon op… 

imen smaoui

Dancing on the Edge pulls you onto the stage. Literally.

Geen oorlogsverschrikkingen of folterende vluchtelingenproblematiek vanavond 5 november, maar onverwacht intiem worden op het toneel met een vreemde vrouw. Dat kan je overkomen tijdens Dancing on the Edge. Het sympathieke, tweejaarlijkse festival met artiesten uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika is tot en met 14 november in diverse steden te zien. Ooit begonnen door rasondernemer en danser Gary Feingold is het… 

Dancing on the Edge festival started with a sense of urgency.

In de Amsterdamse Brakke Grond opende gisteren het  Dancing on the Edge festival (DOTE) met een avond die gelijk toonde wat de spanbreedte is. De eerste voorstelling, Blank, ging een directe relatie aan met het publiek. In de tweede, en officiële openingsvoorstelling, Plastic, ging het meer over de dynamiek tussen de performers onderling en met de soundscape. Met haar openingsspeech… 

The Impact of Art, fierce conclusion to three-day conference

How can you write about a three-day conference, part of which took place behind closed doors, the closing night of which looks very neat on vimeo, but where the tension in the room was palpable? With a completely open attitude and not much more background than an average newspaper reader, but with a firm belief in the power of the arts,... 

De grote verhalen van Genesis: Johan Doesburgs afscheid bij het Nationale Toneel

Adam en Eva. Noach. Babel. Jozef. Een compleet Bijbelboek giet Johan Doesburg in zijn afscheidsvoorstelling bij het Nationale Toneel. ‘Genesis’ duurt inclusief pauzes 6 uur, telt 65 sprekende personages en speelt met de ruimte van het Scheveningse Zuiderstrandtheater. Maar de scheidend regisseur wil er vooral twee verhalen mee vertellen. In gesprek met Johan Doesburg en acteur Dries Vanhegen, wiens personage Jacob een bijzondere rol in het stuk vervult.

Joop Daalmeijer Marathon (7): 'If the knowledge is lost, so is the heritage.'

Wijbrand Schaap: 'Just one more point. Then we're almost through.' Joop Daalmeijer: 'Continue quietly, we have until half past five.' Wijbrand Schaap: 'We have a problem with real estate. A lot of inner cities are empty. Shop premises are empty, downtown office buildings are unrentable. What do the municipalities say? Put artists in them. Cost nothing, because for free rent they do... 

Worstelen met River of Fundament – grandioze recycle-opera die niet van ophouden weet

Vanaf 2007 werkten videokunstenaar Matthew Barney (The Cremaster Cycle) en componist Jonathan Bepler aan een vrije bewerking van Norman Mailers meest verguisde boek Ancient Evenings. Aan Mailers mythologie uit het oude Egypte voegden zij de even mythische Amerikaanse auto-industrie toe in een ambitieus en operatesk filmproject met een veeleisende lengte van 5 uur 11 minuten.

Vanaf februari is River of Fundament op wereldtournee en het Holland Festival

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)