Skip to content

ivo van hove

Waarom het goed is dat het Holland Festival deze algemeen directeur krijgt. #HF17

Annet Lekkerkerker is een van de weinige vrouwen in de cultuursector voor wie het glazen plafond geen belemmering meer vormt. Dat ze nu, na een aantal jaren als ‘zakelijk directeur’, formeel topvrouw wordt van ’s lands belangrijkste podiumkunstenfestival is prachtig om meer redenen. Ze is niet alleen de eerste vrouw op die hoge positie. Haar benoeming maakt ook duidelijk waarom… 

Holland Festival presenteert verzengende Salome #HF17

Herodes heeft zijn kreet ‘Dood deze vrouw!’ nog niet geslaakt of zijn soldaten heffen Salome ruw op hun schouders en smijten haar in de hel. – De in een ruïne veranderde sjieke salon die via een doorkijkluik bijna de gehele opera zichtbaar was. Salome’s in bloed gedrenkte jurk lijkt even op te vlammen, maar dan valt – pats! – het… 

7 reasons why you should invest in Holland Festival 2017 #hf17

Ruth Mackenzie has achieved an enormous amount in the short time she has been boss of Holland Festival. I've experienced the festival now since the late 1990s and watched it evolve from something very personal and sometimes obscure (under Ivo van Hove), to an ethereal feast of sizzling aesthetics (with Pierre Audi), to what it... 

It has been proven: culture makes people happy. That calls for a good campaign

The positive effects of culture are demonstrated again and again. It is high time the sector used these facts in improving its image. Our western and southern neighbours have boosted the image of culture with a number of successful initiatives. The sports sector is another example of image building that the cultural sector can learn from. There... 

Amsterdam has run out of things to do: now Stedelijk Museum topper gone too

Bart Rutten becomes the new artistic director of Utrecht's Centraal Museum Bart Who? Bart quite an important figure. Bart Rutten was the man behind some great blockbusters at Amsterdam's Stedelijk Museum. That he is going to Utrecht after Malevich and Matisse says a lot about the good work of his predecessor Edwin Jacobs. It says even more... 

Our actors are burnt out, audiences have lost their way. Save the theatre!

Dit stuk gaat me heel veel vrienden kosten, maar het moet er even uit. Het gaat namelijk slecht met de toneelsector. En ik zie steeds beter waar dat aan ligt. En dat is nu eens niet Halbe Zijlstra. Of de VVD, of de bevolking, of Nederland in het algemeen, dan wel de tijdgeest. En het ligt ook niet aan Netflix… 

This is more than a review of the opening of the Holland Festival

On Saturday 4 June 2016, I attended the royal opening of the Holland Festival and was able to attend no review write about, because I was sitting in the front row of the Amsterdam Stadsschouwburg. As the stage was elevated, I was looking against a black wall, above which only the front actors were visible. The back and lower half of the stage were completely eluding me.

Me wrote that on, and the Holland Festival generously offered me the opportunity to go and see the performance again, from a better seat. At the same time, the organisers told me that the first three rows of the Stadsschouwburg would be compensated at this performance. So I went to Amsterdam one more time, on Monday 6 June.

Before the performance, while not eating a blackened hamburger in theatre restaurant Stanislavski, I heard from the neat people at the little table next to me that the front seats were offered at a sharply reduced rate, and that people like them who had already bought tickets had the choice of thus getting a partial refund or going on the waiting list for a seat with better sightlines. Whether they eventually managed to get one of the spots with better visibility, I don't know. The performance

Nederlandse kampioene wint brons op WK Poetry Slam

Ivo van Hove is de beste theaterregisseur van Amerika. De Nationale Opera haalde pas nog een Oscar voor de International Opera of the Year en nu heeft Carmien Michels, de Nederlandse kampioen Poetry Slam, de derde trede van het erepodium op de WK Poetry Slam bereikt. En dat in het jaar waarin gedoodverfde Girowinnaars de sneeuw in vallen, autocoureurs op weg naar… 

Amsterdam Prize 2015, local celebration of artists with international allure

At the Amsterdam Compagnietheater last night, the Amsterdam Prize of the Amsterdam Fund for the Arts was awarded. A 020 party, then, where 'tout art and culture' festively dressed up to put their own cultural gems in the limelight. The biblical torrential rain outside by no means stopped AFK director Clayde Menzo from sketching a sunny future picture of Amsterdam's cultural life in 2020. Old... 

passions humaines, guy cassiers, photo Kurt van der Elst

Hidden lusts of Belgians lead to great art on #HF15

2014 was the year of Ayn Rand's The Fountainhead, award-winning stage adaptation by Ivo van Hove. This year, that performance has been outstripped by 'Passions Humaines', written by Erwin Mortier, magisterially designed by Guy Cassiers. Again at the Holland Festival, confirming its place as a stage for the great debate on art. Two plays in which architecture, artistry and... 

Van Hove's 'Kings of War' is an intriguing trip

Power and leadership, can one exist without the other? Toneelgroep Amsterdam presented a sampling of three types of leaders on Sunday 14 June at the Holland Festival with 'Kings of War'. Three historical plays by Shakespeare about the struggle for power between the Houses of Lancaster and York together provided the fuel for this performance. With large black letters on a white... 

Kenneth Herdigein, Vastert van Aardenne, Urmie Plein, Reinier Bulder in Race by David Mamet.

Discussion on colour should also rage in theatre

At Amsterdam's Stadsschouwburg, Hans Kesting will once again play the title role of Shakespeare's Othello, in a legendary version by top director Ivo van Hove, already 12 years ago. A stone's throw away, at De Balie, is the equally impressive actor Kenneth Herdigein in David Mamet's play Race. Why connect the two? Hans Kesting, the... 

Ivo van Hove directs Bowie's The Man Who Fell To Earth II: Lazarus

Indeed, you couldn't release this message on 1 April, because nobody would have believed it. But it is coming, then. Bowie, The Musical. But from the man himself. Sort of. Ivo van Hove, the boss of Toneelgroep Amsterdam who is now more famous in America and England than in the Netherlands, is going to direct Lazarus. That's a new... 

Amsterdams theaterduo dubbel genomineerd voor Britse prijzen

Komen Ivo en Jan in dit indrukwekkende rijtje? Laurence Olivier, Ralph Richardson, Joan Littlewood, John Gielgud, Alec Guinness, Peggy Ashcroft, Harold Pinter, Peter Hall, Judi Dench, Alan Bennett, Andrew Lloyd Webber, Alan Ayckbourn, Maggie Smith, Gillian Lynne en Michael Frayn. Allemaal grote namen van het Britse theater. Internationale beroemdheden, die allemaal een Olivier uitgereikt hebben gekregen, zeg maar de Britse… 

DUS is now called Theatre Utrecht. Not to be confused with Stadsschouwburg Utrecht

Toneelgroep Centrum, Utrechtse Theater Inititatieven, Jeugdtheaterplatform Utrecht, Theaterplatform Utrecht, De Paardenkathedraal, De Nieuwe Paardenkathedraal, De Utrechtse Spelen. The ostentatious names for Utrecht theatre companies had run out of steam over the past 30 years. Not entirely unexpected, then, that the city theatre company of the Netherlands' fourth city opts for sobriety and clarity. Since Sunday 11 January, 5pm, De Utrechtse Spelen has been called... 

Photo: Monique van de Wijdeven

The 10 theatre performances you actually wanted to see in 2014, even if you had to leave Amsterdam for half of them

It's raining annual lists and we're merrily joining in. As subjective as anyone, after all, no one sees everything, and opinions on taste can always differ. Of course, also in this list many performances in or from the Randstad, but half of them were not yet shown there. And all genres mixed together. As long as it is theatre. With the only limitation: no repeats, apologies Ring and Lohengrin (DNO), St John Passion (NRO). And no dance, because for that our partner dance audience

The Hague takes the lead in rejuvenating theatre landscape: De Vroedt not going to Rotterdam

Eric de Vroedt will succeed Theu Boermans at the Nationale Toneel in The Hague in 2018. The company announced this in a press release today. This puts an end to speculation surrounding the future of theatre-maker De Vroedt. Indeed, he had long been mentioned as Alize Zandwijk's successor at the ro Theater in Rotterdam,... 

Sallie Harmsen and Joris Smit in Tasso (photo Kurt van der Elst)

Drama about art: to do or not to do? Ivo van Hove and Sallie Harmsen think so.

The National Theatre will premiere Blueprint for an Even Better Life on 8 November 2014, which addresses, among other things, the position of artists in society. A theme that also featured in their recent Tasso, and in Toneelgroep Amsterdam's successful The Fountainhead. Is the subject of art back on the theatre agenda due to the changed cultural politics of the past... 

Joop Daalmeijer Marathon (5) "All balls on Amsterdam", I'm not into that at all.

Wijbrand Schaap: 'Now on the role of cities. One of the reactions on our site is about the role of the randstad in cultural policy. Melle Daamen puts the primacy in the randstad, and goes further than the council in this.' Joop Daalmeijer: 'The council has no position yet.' Wijbrand Schaap: 'But there is something in the Culture Outlook. Cities form... 

Johan Simons to Ruhr, Rotterdam, Den Bosch, Vienna, Ghent. And Varik.

He is the greatest director in the Netherlands. But also the least honourable theatre-maker we know: Johan Simons. The man whose star has been rising since the 1980s is now in Munich. But he is not staying there. After putting the local company Kammerspiele even more firmly on the map internationally, he is looking for new challenges. Den Bosch earlier reported... 

Matthias Mooij (1976-2014): een carrière die er had moeten zijn.

Hij had een belangrijk regisseur kunnen worden, maar was op de verkeerde tijd, op de verkeerde plaats. Uiteindelijk heeft zijn ziekte Matthias Mooij dodelijk dwarsgezeten. Gisteren overleed deze nog jonge theatermaker aan longkanker, dik anderhalf jaar na de première van zijn eerste grote-zaalproductie: Mogadishu. Met die voorstelling, van een stuk geschreven door de Engelse schrijfster Vivienne Franzmann, zette Mooij een nieuwe toon in het theater: niet langer greep hij terug op in het theater vertrouwd, vooral Duits en Oostenrijks repertoire, maar koos hij voor Britse auteurs.

Ayn Rand spookte al in 2006 door het Nederlandse theater.

Ivo van Hove heeft niet alleen een toneelstuk gemaakt op basis van Ayn Rands ideeënroman The Fountainhead. In 2006 wilde de artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam er zelfs een heel nieuwe inrichting van het toneelbestel op baseren. 8 jaar later kunnen we constateren dat alleen de negatieve kanten van Van Hove’s visioen zijn gerealiseerd.

7 verwarrende redenen waarom de toneelversie van The Fountainhead rammelt, maar u toch moet gaan.

Weer actueel, nu Toneelgroep Amsterdam de voorstelling herneemt, mijn recensie uit 2014. Deze week ging de toneelbewerking van The Fountainhead in première. Het boek is verschrikkelijk, de voorstelling rammelt, de acteurs winnen maar nipt. De inhoud schept echter nog meer verwarring en dat is de reden waarom ik u niet zal tegenhouden om te gaan kijken. En Hans Kesting natuurlijk. Ik zet het even op een rijtje.

4 oude koeien in eeuwige Amsterdamse theateroorlog oorzaak Daamens oekaze?

Hoe kan een doorgaans heel gewone, aimabele theaterdirecteur opeens naar buiten komen met de mededeling dat een paar orkesten weg kunnen en het Nationale Ballet moet worden geoutsourced? Wij vroegen ons dat af en togen gisteren naar de parkeergarage bij het Concertgebouw.

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)