Aller au contenu

L'autre Évangile de Marie de John Adams @HollandFestival : un chef-d'œuvre juste trop long.

Festival de Hollande Festival de Hollande

Marie est arrêtée lors d'une manifestation et jetée dans une cellule à côté d'un héroïnomane, alors que sa sœur Marthe vient de créer un refuge pour les sans-abri. Et Lazare, oui, Jésus le ramène à la vie ici aussi, avec des sons carrément époustouflants. Et nous n'en sommes même pas à la moitié.

Het eerste deel van John Adams’ The gospel according to the other Mary neemt ruim zeventig minuten in beslag en, hoewel nergens vervelend, had wel wat korter gemogen. Want hoe slim het collagelibretto van Peter Sellars met Bijbelse teksten en fragmenten van onder anderen Primo Levi ook in elkaar steekt, het is vooral de muziek die indruk maakt. Sterker: Adams heeft in jaren niet zo fris, zo urgent geklonken.

Er zijn maar weinig hedendaagse componisten waarbij je binnen tien seconden de maker herkent, en John Adams flikt het wederom. De aan Reich en Glass verwante minimalistische ondertoon is nog altijd aanwezig in de repeterende patronen (met opeens een funky basloopje!), maar Adams schrijft zeker voor de strijkers uiterst lyrische muziek, schrijft heel klein en heel groot, geeft de zangers prachtige melodische lijnen en bespeelt het symfonieorkest als ware het een ensemble in handen van Louis Andriessen. En dus horen we ook piano en basgitaar, veel percussie en een opvallende rol voor de cimbalom.

In de opbouw zijn niet alleen Adams’ atoomoorlogdrama Doctor Atomic te herkennen, met ook hier een ‘Batter my heart’-achtige aria voor de tenor (‘Tell me: how is this night different’), maar ook vroege werken als Harmonielehre en zijn door Schönberg beïnvloede kamersymfonie. Zijn gebruik van het koor, dat prominent aanwezig is in het begin en slot van zowel het eerste als tweede deel, roept zijn eerdere oratorium El Niño in herinnering, maar ook de opera The death of Klinghoffer en bovenal Bach.

Dat Bach model heeft gestaan voor deze passie is overduidelijk, maar Adams en Sellars zijn zeer ambitieus en gaan een stap verder met als doel: “the passion story in the eternal present, in the tradition of sacred art”.

En het lukt ze.

De rol van de evangelist verklankt Adams middels drie countertenoren, waardoor wederom een fraaie verwijzing ontstaat naar Bach én de uitvoeringspraktijk. Bach beschikte over een koor dat slechts uit enkele zangers bestond, terwijl in vele passie-uitvoeringen van de twintigste eeuw dat koor aanzwelt tot Wagneriaanse proporties. Welnu, die Wagneriaanse proporties heeft het koor hier ook, maar Adams splitst het niet alleen in groepen, maar zet het zo ook tegenover het kleinst denkbare koor: dat van drie evangelisten.

Dirigent Markus Stenz leidt het Radio Filharmonisch, het Groot Omroepkoor en de solisten vlijmscherp door dit immense werk, en houdt aan het eind de betovering zo lang mogelijk vast door pas na seconden totale stilte het daverende slotapplaus in ontvangst te nemen.

Jammer dat de wel aanwezige Sellars, die recent in Berlijn Bachs Passion selon Matthieu van een minimalistische enscenering voorzag, de tijd niet vond voor semi-scenische uitvoering zoals in Los Angeles en Londen, want deze moderne passie verdient dat. Iets inkorten, als het even kan geënsceneerd, maar dan zeker: meesterwerk.

Henri Drost

Henri Drost (1970) a étudié le néerlandais et les études américaines à Utrecht. A vendu des CD et des livres pendant des années, puis est devenu consultant en communication. Il écrit entre autres pour les magazines GPD, Metro, LOS !, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers et Cultureel Persbureau/De Dodo sur tout, mais si possible sur la musique (théâtre) et le sport. Autres spécialités : les chiffres, les États-Unis et les soins de santé. Écoute Waits et Webern, Wagner et Dylan et à peu près tout ce qui se trouve entre les deux.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 Mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais