Aller au contenu

Reinbert de Leeuw dans Zomergasten, pas dans Muziekzomer

En un peu plus de deux semaines, le Été musical de l'ONJL'année dernière, la province de Gelderland a été le théâtre de plus de soixante-cinq concerts donnés par de jeunes musiciens, dans des lieux plus ou moins évidents. Cent soixante jeunes ont afflué du monde entier pour montrer leurs talents du 1er au 17 août. Toute personne séjournant en Gelderland à cette époque ne pouvait manquer leur présence.

Er zijn optredens op voormalige fabrieksterreinen, zoals het Zoetenlaboratorium in Arnhem, het Zwitsalterrein in Apeldoorn en het Honigcomplex in Nijmegen. Ook is er de inmiddels tot traditie uitgegroeide Veluvine Fietstocht, die de sportieve muziekliefhebber langs vier verschillende openluchtconcerten voert rondom Nunspeet. Dit jaar presenteert Kasteel Doorwerth eveneens een fietstroute langs drie muziekuitvoeringen in de gemeente Renkum. De Beekbergse Tuinen, Radio Kootwijk en het Amfitheater van museum Kröller-Muller vormen al net zulke aansprekende locaties.

Zoals elk seizoen is er weer een Young artist in residence, de van oorsprong Roemeense pianiste Andrea Vasi. Zij geeft bijna twintig concerten, waarin ze werken speelt van zulke uiteenlopende grootheden als Beethoven en Sjostakovitsj, maar zich ook waagt aan Roemeense volksmuziek en crossover. Composer in residence is Rob Zuidam, van wie onder andere het veel geprezen maar tot nu toe slechts één keer eerder uitgevoerde Canciones del Alma tot klinken komt. Zuidams muze Katrien Baerts tekent voor de  uitvoeringen, samen samen met het NJO Kamerorkest onder leiding van Antony Hermus. Het Stolz Kwartet herneemt de – instrumentale – opera A Love Unsung.

Artistiek leider Xian Zhang dirigeert het NJO Symfonieorkest in werken van Brahms en Schumann en het Eerste Vioolconcert van Karol Szymanowski, met de soliste Rosanne Philippens. Zhang nam in 2011 het stokje over van Reinbert de Leeuw, die in 2001 samen met toenmalig zakelijk leider Arthur van Dijk de NJO Summer Academy opzette. Inspiratie hiervoor vormden de zomercursussen aan het Amerikaanse Tanglewood, waar De Leeuw van 1994 tot en met 1998 de scepter zwaaide over de afdeling hedendaagse muziek.

Meteen al in het eerste seizoen wist hij voor de NJO Summer Academy internationaal vermaarde coaches te engageren als de Vlaamse dirigent Philippe Herrewege, de Italiaanse pianist Igor Roma en de Hongaarse componist György Kurtág. Dat jaar trok de zomerschool zo’n honderdtwintig deelnemers, waarvan driekwart uit Nederland afkomstig was, nu ligt de verhouding precies andersom.

Voor de veertiende editie werden – na een strenge selectie – musici toegelaten vanuit Mexico tot Rusland en van Groot-Brittannië tot Servië. Opvallende afwezige dit jaar is overigens dirigent en pianist Reinbert de Leeuw, wiens optreden vorig jaar in zijn eigen cyclus En ce merveilleux mois de mai ook al in het water viel door ziekte van de actrice Katja Herbers.

Katja Herbers
Katja Herbers

Wellicht is De Leeuw te druk met de voorbereidingen voor zijn aflevering van VPRO Zomergasten die middenin in de NJO Muziekzomer plaatsvindt, op 10 augustus a.s. Het is immers bepaald geen sinecure om drie uur te vullen met filmbeelden die je zo indrukwekkend vindt dat je ze wilt delen met heel de wereld. In NRC Handelsblad vertelde hij dat hij fragmenten zal tonen rond het thema ‘mensen die de grens over gaan, die op zoek gaan naar hoe het anders kan’.

De Leeuws bewondering voor de maverick, de man of vrouw die wars van alle stromingen zijn of haar eigen weg volgt, loopt als een rode draad door zijn carrière. Deze fascinatie spreekt ook uit de interviews die ik vorig jaar met hem voerde over zijn geliefde componisten, voor drie avondvullende concerten van de VPRO op Radio 4. Bij elke opname dist hij moeiteloos op waarom deze hem zo bekoort, of het nu een radicaal werk van Charles Ives betreft, een atonaal stuk van Arnold Schönberg of een ragfijn klankweefsel van Sofia Goebaidoelina. Ook de geselecteerde filmfragmenten zal hij ongetwijfeld van passend en begeesterend commentaar voorzien.

Benieuwd of De Leeuw opnames van zijn werk met jongeren zal tonen, want ook dat vormt een constante in zijn inmiddels ruim vijftigjarige carrière. Linksom of rechtsom, het wordt een gloedvolle muziekzomer!

Bon à savoir :

In maart 2014 verscheen mijn biografie ‘Reinbert de Leeuw : homme ou mélodie‘, hierin besteed ik ruimschoots aandacht aan De Leeuws betrokkenheid bij Tanglewood en bij de NJO Summer Academy. Als u het boek aanschaft via deze lien, steunt u tevens Cultuurpers.

Les commentaires sont fermés.

Thea Derks

Thea Derks a étudié l'anglais et la musicologie. En 1996, elle a terminé ses études de musicologie cum laude à l'université d'Amsterdam. Elle s'est spécialisée dans la musique contemporaine et a publié en 2014 la biographie 'Reinbert de Leeuw : man or melody', saluée par la critique. Quatre ans plus tard, elle a terminé 'Un bœuf sur le toit : la musique moderne dans le vogevlucht', qui s'adresse surtout aux profanes intéressés. Tu peux l'acheter ici : https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 En 2020, la 3e édition du Reinbertbio est parue,avec 2 chapitres supplémentaires décrivant la période 2014-2020. Ceux-ci sont également parus séparément sous le titre Final Chord.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais