Aller au contenu

Trois kilos de Raster-Noton par la suite, avec trois options à l'avance pour demain.

Het Duitse platenlabel Raster-Noton bestaat twintig jaar. De verjaardag wordt gevierd met showcases op meerdere festivals en met een drie kilo zware catalogus. Plaatjes voor bij de plaatjes dus en géén boxset met de muzikale hoogtepunten. Een bijzondere aanpak, van een hoogst bijzonder label.

Son et vision

Een label dat een forse catalogus uitbrengt, dat is geen alledaags verschijnsel. Een gewoon label is Raster-Noton dan ook niet. Het tooit zich niet voor niets met de ondertitel archiv für ton und nichtton. Geluid en beeld zijn voor oprichters en drijvende krachten Carsten – Alva Noto – Nicolai, Frank Bretschneider en Olaf – Byetone – Bender even belangrijk.

Les concerts en tant qu'expositions

Al vroeg worden releases van Raster-Noton dan ook vooral opgepikt door de wereld van de beeldende kunst. Concerten vinden in eerste instantie voornamelijk plaats in musea en galeries. Het label schrikt er niet voor terug al in de eerste jaren ook boeken uit te brengen als ware tentoonstellingscatalogi en de 20′ to 2000 cd-serie wordt aangekocht door het MoMA. Voor de vormgeving wint Raster-Noton meerdere prijzen.

Vie sociale

Staalhard en snaarstrak jakkeren de beats en tot in de kleinste nuance getweakte pulsen door de extreem minimalistische toekomstmuziek die te boek is komen te staan als het Raster-Noton-idioom. Onmenselijk leek dat wellicht eveneens, maar allengs zoeken ook de ietwat streng kijkende artiesten (niet zelden gekleed in zwarte coltrui) meer het sociale leven van de club op. Schwung en kleur kruipen het RN-woordenboek binnen. Een beetje dan toch.

Déclaration

Met kaarsrechte lijnvoerig, een diagramstijl en een minimum aan tekst of uitleg bewijst Raster-Noton anders te zijn dan andere labels; alleen al visueel is het ijzersterke label-statement een kunstwerk op zichzelf. Wie door Source Book 1 bladert, merkt dat de meest gestripte stijl wat is losgelaten, maar nog steeds zijn RN-releases uit duizenden herkenbaar. Daarvoor hoef je ze niet eens te horen.

Tout est numéroté

Ook dit boek springt in zijn witte, onberispelijke glorie tevoorschijn. Drie kilo papier hebben de mannen uitgegeven, met daarin bijna elk catalogusnummer. Want, vergis je niet: bij Raster-Noton krijgen platen, ep’s, cd’s, singles en ook boeken, T-shirts en posters allemaal een volgnummer. Het boek dat menig telefoonboek in de schaduw stelt (zelf nummer r-n 175), is te lezen als een ode aan wat was, compleet met retrospectief interview met Max Dax voorin. Terugkijken blijft wat apart voor een vooruitstrevend, om niet te zeggen: futuristisch label.

Source Book 1 is bovendien tot de allerhoogste specificaties uitgevoerd wat betreft papier, druk en uitvoering van het foedraal. Het is zelfs op Japanse wijze gebonden; geen wonder dat het zo zwaar is. Modulair is de catalogus ook, wat betekent dat je de schroeven kunt losdraaien om te zijner tijd nieuwe pagina’s toe te voegen. Zodoende is alsnog voor een open einde gezorgd, gericht op de toekomst.

Balançoire

Aan het eind van de catalogus levert Raster-Noton een compilatie-cd mee. Daarop vind je niet alleen werk van gevierde namen die het label hebben vormgegeven. Ook nieuwere signings als Ueno Masaaki en Kyoka zijn present. Zoals gezegd: er verschijnt een blosje op de bleke wangen van Raster-Noton; er komt een swing in de heupen.

Pris par le nez

Toch vraag je je met alle strengheid en niets meer dan het meest basale aan visuele en sonische informatie onwillekeurig af of je niet bij de neus genomen wordt; of Raster-Noton in al zijn minimalisme misschien niet precies de kleren van de keizer toont? Wat is er mis met een gewoon popliedje met kop en staart en melodie plus tekst? Waarom kan er geen hoesontwerp dat naar het leven getekend is vanaf?

Plaatst Raster-Noton zich niet veel te ver van de bewoonde menselijke wereld om nog serieus impact te kunnen hebben, te kunnen beroeren? Of, is juist die afstand het unieke aspect dat het label zo ondoorgrondelijk en ongenaakbaar maakt? Na 20 jaar activiteit in ton und nicht-ton kan worden vastgesteld dat de beklijvende waarheid bij het laatste ligt. Raster-Noton heeft zich ontwikkeld tot vaste waarde en ijkpunt in de elektronische kwaliteitsmuziek waar op het scherpst van de snede digitaal minimalisme bedreven wordt. En daarin vind je zelfs een beetje progressie, zonder de kernwaarden te verloochenen.

Trio pour l'avenir

Maintenant Source Book 1 (er volgen delen per artiest en over de tournees door de jaren heen) onafgesloten blijft, stel ik drie artiesten voor die moeiteloos tot de Raster-Noton-familie kunnen gaan behoren. In het kader van Raster-Noton op ietwat losse schroeven; wie weet, voeg je werk van dit drietal in de komende jaren wel toe aan het bronboek.

[bol_product_links block_id=”bol_58e4ce2e12942_selected-products” products=”1000004006511541,1000004005893672,1000004005014391,9200000041024758″ name=”rn” sub_id=”sven” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”600″ cols=”2″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”0″ admin_preview=”1″]

Raster-Noton. Source Book 1 verscheen op 17 maart 2017.

Sven Schlijper-Karssenberg

Pose son oreille sur des endroits qu'il ne connaît pas encore dans le son d'aujourd'hui. Il rédige le catalogue raisonné de l'œuvre de l'artiste suédois Leif Elggren, est membre du conseil d'administration d'Unsounds et programme la musique au festival GOGBOT. Ses essais sur l'art sonore ont été publiés par Pietro Riparbelli, Michael Esposito, Niels Lyhnne Løkkegaard et John Duncan.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais