‘Je kunt als groot gezelschap nu eenmaal niet alleen maar journalistiek theater brengen.’ Dat zegt Jeroen de Man, die bij het Nationale Theater nu de waterrijke spektakelvoorstelling Ondine regisseert. ‘Een beetje verscheidenheid is juist wel mooi.’ Niet alles in den Haag hoeft dus even maatschappelijk relevant te zijn als The Nation of Othello. Soms mag het ook gewoon over de liefde gaan, in Den Haag.
Dit keer komt de Cultuurpers-podcast rechtstreeks vanuit de repetitieruimte van het Nationale Theater in Den Haag. Ik ben hier om regisseur Jeroen de Man en een paar van de acteurs, waaronder Mark Rietman, te spreken over Ondine. Ondine is een stuk uit 1938 van de Fransman Giraudoux. Dat stuk beschrijft hoe een onsterfelijke waternimf verliefd wordt op een ridder. Hun liefde is eeuwig, zolang hij haar niet ontrouw is. En dan gaat het dus mis.
Sirène
In de spelfragmenten in de podcast hoor je onder andere titelrolspeelster Evgenia Brendes, Stefan de Walle, Sylvia Poorta en Joris Smit.
Zelf kende ik hiervoor alleen het sprookje van de Kleine Zeemeermin, maar, zoals de acteurs mij ook vertellen, later tijdens deze podcast, dat was slechts een van de vele variaties op het oeroude thema van de waternimf. Er is zelfs een ziekte naar Ondine genoemd. Dat is een ziekte waarbij je niet meer vanzelf kunt ademhalen. Je moet dat elke keer bewust doen. Dat Syndroom van Ondine is nogal lastig vol te houden, zult u begrijpen.
De voorstelling belooft ademstokkend te worden. Dankzij een fijne sponsordeal met de Duinwaterleiding Dunea, kan de orkestbak van de Koninklijke schouwburg onder water worden gezet. Ook worden er watercocktails geschonken en kun je vis eten.