Aller au contenu

PODCAST ! Pourquoi le livre papier ne disparaîtra jamais

Het papieren boek zal nooit verdwijnen. Daarvan zijn zowel Robbert Hak (Storytel) als Maarten Richel (New Book Collective) overtuigd. En dat terwijl ze allebei bezig zijn met nieuwe manieren om boeken op de markt te brengen. ‘De uitgeefwereld zal veel meer hybride worden. Het boek moet in al zijn verschillende vormen op zoveel mogelijk plekken aanwezig zijn.’

Robert Hak

‘De consument gebruikt steeds meer verschillende media en zijn aandacht raakt versnipperd. Onze grootste uitdaging is dan ook om daarbinnen een plekje voor het verhaal te blijven bevechten’, zegt Robbert Hak, Head of Storytel Original. Deze abonnementsdienst voor luisterboeken startte in 2005 in Zweden en is sinds mei 2013 ook in Nederland actief. Wereldwijd heeft de dienst zo’n achthonderdduizend abonnees. Cijfers over Nederland wil hij helaas niet delen, maar volgens Robbert Hak is Nederland een snelgroeiende markt. ‘In Zweden is het gebruik van luisterboeken al volstrekt mainstream. Daar is Storytel wat Spotify voor muziek is. In Nederland zijn we nog niet zo ver, maar we groeien hard.’

Er zijn nu een kleine drieënhalf duizend titels in het Nederlands beschikbaar, naast een kleine vijftigduizend Engelstalige titels.

De luisterboeken vergroten de bestaande lezersmarkt, stelt Hak: ‘Doordat wij op basis van hun leesgeschiedenis nieuwe boeken aanbevelen, ontdekken onze abonnees titels die ze anders niet zouden lezen. Ze besteden een tientje per maand dus dat betekent extra omzet voor de uitgevers en de auteurs.’

Noms établis

maarten richel ©chris van houts

Maarten Richel richtte viereneenhalf jaar geleden samen met een compagnon New Book Collectiveop als dienstenplatform voor zelfstandige uitgevers. ‘Kleine, zelfstandige uitgevers hebben vaak niet de kennis of kunde in huis om alles zelf te doen. Wij doen voor alles waar ze zelf niet goed in zijn: van verkoop tot administratie en van distributie tot promotie.’

In zijn werkgebied is het papieren boek dus nog prominent aanwezig. ‘Het blijft belangrijk om in de boekwinkel te liggen, ook voor gevestigde namen. Daar wordt nog steeds het gros van de boeken omgezet.’

Toch is de afzet van boeken een stuk minder vanzelfsprekend dan vroeger. ‘De klassieke bedrijfsstructuur van uitgeverijen voldoet niet meer’, stelt Richel vast. ‘Het lukt bijna niemand meer om een rendabel bedrijf overeind te houden. Ik denk dat uitgeverijen kleinere, flexibelere bedrijven zullen worden die diensten inkopen die passen bij het boek dat ze willen uitgeven.’

Banques du système

Deze ontwikkeling is niet uniek voor het boekenvak, stelt Robbert Hak. ‘Je ziet het overal gebeuren. Je kunt een financiële dienst via een app gaan aanbieden en daarmee de systeembanken voorbijstreven, maar die banken bestaan ook nog steeds. Datzelfde zie ik bij uitgeverijen ook gebeuren.’

Dat wil niet zeggen dat traditionele uitgeverijen kunnen blijven doen wat ze altijd al gedaan hebben, stelt Richel. Het grootste gevaar is dat die wereld traditioneel een erg naar binnen gekeerd wereldje is. ‘De kracht ligt in het collectief, zowel op marketing- als op distributiegebied als in de lobby voor de vaste boekenprijs. Het gevaar is echter dat je daardoor niet meer naar buiten kijkt en niet snel genoeg reageert op wat daar gebeurt. Die collectieve marketing van de CPNB is goud waard, maar is wel gekoppeld aan de brancheverenigingen voor uitgevers en boekhandelaren. Als die steeds minder leden krijgen, zal steeds minder geld beschikbaar zijn. Er zullen dus wel wat structuren opgeschud moeten worden om het hele vak levensvatbaar te houden.’

 Le livre en papier à l'ancienne

Hoe veel er in de boekenwereld gaat veranderen moet nog blijken, maar zowel Hak als Richel is ervan overtuigd dat de revolutie nooit zo groot zal worden als bijvoorbeeld in de muziekindustrie. Hak: ‘Een papieren boek koop je kun je daarna direct lezen. Voor muziek en films had je altijd een drager nodig. Dankzij de streamingdiensten zijn die dragers verdwenen en dat is gemakkelijk. Voor boeken zijn die dragers nieuw; streamingdiensten als Storytel en dragers als e-books zijn erbij gekomen. Dat zijn waardevolle aanvullingen, maar ze zullen nooit de kracht van het ouderwetse boek hebben. Dat zal een veel minder prominente plaats innemen, maar verdwijnen zal het nooit.’

Écoute le podcast ici.

Linda Huijsmans

Linda Huijsmans est journaliste et rédige des livres sur la famille, des interviews, des reportages, des critiques et des récits de fond. Ce faisant, elle tombe souvent sur de merveilleuses petites histoires qui méritent amplement d'être racontées. Tu les trouveras ici : www.lindahuijsmans.nl/you-are-hereVoir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais