Ga naar de inhoud

PODIUMKUNST

Alles waarvoor mensen een podium betreden.

La Re-sentida (Chili) rekent af met linkse kerk in Holland Festival 2015

De jaren zeventig zijn al een tijdje het doelwit van wat we voor het gemak de aanstormende generatie zullen noemen. En dan gaat het dus om de jaren zeventig als de gloriejaren van het hippiedom, de jubeltijden van de linkse kerk en al het andere wat met de kennis van nu vies en voos is. Het waren de jaren waarin… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in mei

Nederlandse Reisopera, Gluck: Orphée et Eurydice (opera), 1 mei t/m 6 juni Verpletterend debuut van regisseur Floris Visser bij de Nederlandse Reisopera. Hij toont geen eeuwenoude opera over een nog veel oudere mythe, maar legt de kern van Glucks opera bloot. Het resulteert in een hartverscheurende voorstelling over rouw en het onvermogen te accepteren dat je geliefde er niet meer is.… 

Hoe data de muziek redde (en de overige kunsten kan helpen)!

De kracht van data De kunstensector is in zijn algemeenheid weinig ‘tech savvy’. Natuurlijk, niemand kan zonder een website en een Twitter-account zal ook nauwelijks meer ontbreken. Maar er zijn weinig voorbeelden van groepen, theaters of kunstenaars die de kracht van digitaal optimaal benutten. Een goed ‘client relations managent-systeem’ (crm) met profielen van alle bezoekers of kopers opzetten, om die… 

Goed nieuws uit Enschede: magische Orphée et Eurydice van Reisopera

Na alle ellende rond HET Symfonieorkest vormde de première van Orphée et Eurydice gisteravond (1 mei) in het Wilminktheater een verademing. Dwars tegen alle sores in realiseerde de Nederlandse Reisopera een zinderende voorstelling, die terecht beloond werd met een minutenlange ovatie. Met magische kleurvlakken, slowmotionbewegingen en mysterieus schimmenspel wekte regisseur Floris Visser het tijdloze liefdesdrama tot leven. Een must voor… 

Chapman for president- een film zonder beeld.

Kan dat? Beeldloze film? Zeker, zie- of beter- luister maar naar Chapman for President van de Eef van Breen Group op 2 mei tijdens het LISFE: een filmisch klankproject met een persoonlijk verhaal als uitgangspunt. Een ontmoeting met politiek vluchteling Chapman bezorgde trompettist, zanger & componist Eef van Breen nieuwe ogen, oren én het idee voor deze film zonder beeld.… 

Orfeo ed Euridice: opera aller opera’s

Vanavond brengt de Nederlandse Reisopera de première van een nieuwe enscenering van Orfeo ed Euridice van Gluck, opera aller opera’s. Met dit meesterwerk maakte de Duitse componist in 1762 een eind aan de wanpraktijken uit de Barok. Niet alleen was er aan de libretti geen touw meer vast te knopen door de eindeloze reeksen subplots, maar ook werd de zaak danig… 

Solness - het Nationale Toneel - Mark Rietman, Anna Raadsveld - foto Kurt Van der Elst

Ibsen in een zeepbel – Boermans’ aangrijpend sobere Solness

Een meisje staat te zwaaien en om haar heen daalt een regen van zeepbellen, zo veel dat het bijna lijkt of het meisje opstijgt. Ze staat te zwaaien en haar extase en vreugdetranen slaan langzaam om in diepe wanhoop en ongeloof. Wat ze ziet kan, mag niet waar zijn, want het vernietigt alles wat ze is – tot wat ze… 

Een vitale en deerniswekkende processie: William Kentridge in EYE

EYE profileert zich met haar nieuwste overzichtstentoonstelling If We Ever Get To Heaven weer overtuigend en zelfverzekerd als een museum dat verder kijkt dan alleen de filmgeschiedenis. Dat bleek al uit eerdere tentoonstellingen zoals Expanded Cinema waarin beeldend kunstenaars werden belicht die zich begaven op het snijvlak van film en kunst. Nu is aan William Kentridge de eer ten deel… 

Toptalent in finale Prinses Christina Concours

Zondagmiddag 26 april zat ik in de persjury bij de finale van het Prinses Christina Concours in Lucent Danstheater te Den Haag. Bepaald geen straf, want alle zes finalisten speelden op topniveau, hoe jong en onervaren ze ook waren. Keer op keer bewijst de organisatie dat al het gesomber over de toekomst van klassieke muziek onzin is: ook dit jaar waren er… 

John Engels 80 jaar: onvermoeibaar achter de drumkit

Alleen wie in een afgesloten hutje op de hei woont, zal het ontgaan zijn dat jazzdrummer John Engels binnenkort 80 jaar wordt. Hij was te gast in televisieprogramma’s als VPRO Vrije Geluiden en de speciale jazzeditie van De Wereld Draait Door, en wordt op zijn verjaardag 13 mei geëerd met een feestconcert in het Bimhuis. Tevens verscheen de kleinschalige biografie… 

Mea culpa! – Vergeten de feiten te checken

Mea culpa en actie ‘Het gebeurt pas als je op je bek gaat.’ Dit citaat van kunstenaar Job Koelewijn in De Volkskrant hangt al jaren op de deur van mijn toilet. Eén van de grootste missers die je als journalist kunt maken is het niet checken van feiten. En OuiJAYes die fout heb ik dus gemaakt: deze schrijvend creatieveling heeft de feiten niet… 

Radikale kwetsbaarheid en luisteren met de ogen open – Vanrunxt enscèneert Morton Feldman

Festival Rumor 80, onregelmatig regelmatig in Utrecht op steeds drie verschillende locaties, toont aanstaande vrijdag in Theater Kikker het nieuwe werk van choreograaf Marc Vanrunxt: Real, So Real. Uitgangspunt is Three Voices, een compositie van Morton Feldman uit 1982. Een prachtige Vlaamse samenwerking van Kunst/Werk en ChampdAction. Danseres Marie De Corte en zangeres Els Mondelaers schitteren in Real, So Real. De… 

Veilig uit de onderduik, maar dan?

Op zondag 19 april gaat de opera Polen in Plan Zuid in première in de Liberaal Joodse Gemeente in Amsterdam. Componist Caroline Ansink en librettist Olaf Mulder baseerden zich op de herinneringen die Daniël Vermeulen (pseudoniem) optekende over zijn onderduik in Brabant en zijn daarop volgende hereniging met zijn moeder in Amsterdam in 1945. Drie vragen aan Caroline Ansink. Waarom… 

De grote verhalen van Genesis: Johan Doesburgs afscheid bij het Nationale Toneel

Adam en Eva. Noach. Babel. Jozef. Een compleet Bijbelboek giet Johan Doesburg in zijn afscheidsvoorstelling bij het Nationale Toneel. ‘Genesis’ duurt inclusief pauzes 6 uur, telt 65 sprekende personages en speelt met de ruimte van het Scheveningse Zuiderstrandtheater. Maar de scheidend regisseur wil er vooral twee verhalen mee vertellen. In gesprek met Johan Doesburg en acteur Dries Vanhegen, wiens personage Jacob een bijzondere rol in het stuk vervult.

Crisis bij Het Symfonieorkest wordt alleen maar erger dankzij feitenvrije politiek

De financiële problemen van HET Symfonieorkest zijn niet onopgemerkt gebleven. Regionaal dagblad Tubantia bracht afgelopen maandag naar buiten dat PvdA-kamerlid Jacques Monasch minister Jet Bussemaker (ook PvdA) naar de Tweede Kamer liet roepen. Monasch passeert in dat bericht met zevenmijlslaarzen adviezen, aanvragen en besluiten die al gedaan zijn of nog komen en meldt meteen dat er ook na 2017 een symfonieorkest… 

Artiesten, zeg NonNeinNEE tegen belachelijke vragen!

Waarom een leuk huiskamerfestival nog weken na dato door mijn hoofd spookt. Laat mij vertellen: OuiJaYes ik had er zin in. Zin in ruimte. Vrijheid.  Heel logisch dus dat ik eind maart naar Jazz in de Kamer Leiden ging. Ik kon kiezen uit verschillende routes met groepen en musici  als Artvark, Jeroen van Vliet, Ruben Hein, Ntjam Rosie. Ik koos voor… 

Boegbeeld Minimal Music Festival: ‘Ik ben geen minimalist’

Woensdag 8 april begint de vierde editie van het tweejaarlijkse World Minimal Festival in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Vijf dagen lang staat de hoofdstad in het teken van de immens populaire muziekstroming, die steevast volle zalen trekt. Ook van deze aflevering zijn al verschillende onderdelen uitverkocht, waaronder het openingsconcert met special guest Terry Riley. Er zijn nog wel… 

Erkki-Sven Tüür: ‘Ik wil de creativiteit van de luisteraar aanspreken’

Hij kreeg al heel wat labeltjes opgeplakt. Van (post)-minimalist tot hardcore modernist en van neoromanticus tot neo-spiritualist. ‘Ik besteed er geen aandacht meer aan’, zegt de componist Erkki-Sven Tüür (Estland, 1959). Toch reageert hij ietwat kribbig wanneer ik in een email vraag wat hij van dergelijke omschrijvingen vindt: ‘You either like my music or not.’  Via Skype beantwoordt hij acht… 

Ivo van Hove regisseert Bowie’s The Man Who Fell To Earth II: Lazarus

Dit bericht kon je inderdaad niet op 1 april uitbrengen, want dan had niemand het geloofd. Maar het komt er dus wel van. Bowie, The Musical. Maar dan van de man zelf. Een beetje. Ivo van Hove, de baas van Toneelgroep Amsterdam die in Amerika en Engeland inmiddels beroemder is dan in Nederland, gaat Lazarus regisseren. Dat is een nieuwe… 

Falend toezicht bij HET Symfonieorkest: drama dat voorkomen had kunnen worden

Het geld bij HET Symfonieorkest is op. Ondanks alle extra miljoenen van de provincie en na jarenlang tonnen afboeken van de algemene reserves is het einde in zicht. En dus schrapt het orkest concerten, zal minder te zien zijn in de theaters van Deventer en Zwolle, stopt het met cd-opnames en gaat elke risicovolle uitvoering uit de weg. Om de… 

Waarom je naar Snorder moet (nu het nog kan)

Het theaterproject ‘Snorder‘ begon ooit als de soap waarmee de lange avonden op het festival Hollandse Nieuwe werden afgesloten. Een festival voor nieuwe toneelschrijvers, eerst in theater Cosmic, later in MC. Beide Amsterdamse theaters bestaan intussen niet meer, Hollandse Nieuwe ook niet. Maar regisseur John Leerdam en zijn crew hebben nu de ruimte gekregen voor een revival in de Balie… 

Do you still love me? Sanja Mitrovic

Voetbalsupporters op het toneel? Sanja Mitrovic is een theatermaker met een geheim

Sanja Mitrović is een theatermaker met een thema en een geheim. Het thema bouwt ze met elke voorstelling verder uit. En het geheim zit haar werk op de hielen. Haar thema is het collectief: hoe dat groeit, waar het op gebaseerd is, hoe diep de onderlinge liefde kan zijn, hoe de euforie kan omslaan in razernij, hoe het van binnenuit… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands